leestijd:

Benodigdheden: geen of de Kletsdobbelstenen.

De leerkracht (of leerling) omschrijft een leerling of voorwerp of bekend persoon. Wie kan er raden, wat of wie de leerkracht (of leerling) in gedachten heeft?
In plaats van zelf iets bedenken, is het ook mogelijk om een van ‘de Kletsdobbelstenen’ te nemen en hier een beschrijving over te geven zoals ‘hockey’: “Het is een sport, je speelt het in een team, er zijn twee doelen en een bal en de speler gebruikt een stick”.

Zie voor het materiaal www.kletsdobbelstenen.nl

Aanvulling voor (peuters) groep 1-2

Benodigdheden: geen of de Kletsdobbelstenen

Neem een voorbeeld dat bekend is bij alle kinderen. Vertel of het om een persoon gaat of een voorwerp. Leuk is het om een voorbeeld te nemen, dat in relatie tot het thema staat waar nu aan wordt gewerkt. Misschien zijn er ook kinderen die een omschrijving kunnen geven? Om dit te stimuleren kunnen er een aantal concrete voorwerpen neergelegd worden. De leerling geeft over één van deze voorwerpen een omschrijving.

Zoek een paar Kletsdobbelstenen met thema’s die voor jonge kinderen bekend zijn en geef daar een omschrijving van.

sluiten