leestijd:

Benodigdheden: twee bordvergers of doeken.

Bij dit spel draait alles om het bewaren van het evenwicht. Zorg dus dat de veger niet valt – zelfs niet als de veger- volger achter je aan zit!

  1. Iedereen zit
    De spelers zitten.
  2. De tikker wordt uitgekozen.
    De spelleider kiest een tikker en geeft hem twee bordenvegers.
  3. Het rondlopen begint
    De tikker legt een bordenveger op zijn hoofd en begint door de kamer te lopen, terwijl hij de andere bordenveger in zijn hand houdt.
  4. Geef de volger een veger
    Zonder waarschuwing laat de tikker de tweede bordenveger op de schoolbank (of als de spelers niet aan schoolbanken zitten, op de schoot) van een andere speler vallen. De speler, die de tweede bordenveger krijgt, wordt de volger.
  5. De jacht is geopend
    De volger legt snel de bordenveger op zijn hoofd en rent achter de tikker aan om hem te tikken. De tikker probeert om een rondje rond de klas te lopen en op de stoel (plaats) van de volger te gaan zitten, voordat hij getikt wordt. Natuurlijk moeten de tikker en de volger erop letten dat de bordenvegers tijdens de race niet op de grond vallen!
  6. Getikt? Probeer het nog eens!
    Als de tikker getikt wordt, pakt hij de twee bordenvegers en begint het spel opnieuw.
  7. Veilig? Een nieuwe tikker!
    Als de tikker er in slaagt om veilig de ruimte door te rennen zonder getikt te worden, dan wordt de volger de nieuwe tikker.

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.