Evenementen

01 Sep

Van het protocol ERWD naar een stappenplan voor de eigen school – Rotterdam

Training

Doelgroep: Rekencoördinatoren en intern begeleiders
Door: en Dagdelen: 6
Data: Do 01/09/2016 - Vr 07/10/2016 - Do 17/11/2016 - Vr 10/02/2017
Locatie: Rotterdam, Thomas More Hogeschool
Tijd: 09:00-16:00 uur
SBU: 72
Kosten: €900

Sinds 2011 bestaat het Protocol Ernstige reken-wiskunde problemen en dyscalculie. Heb je dit al kunnen uitwerken tot een stappenplan passend bij het ondersteuningsprofiel van de school? In deze training gaan in we uitgebreid in op de 4 fasen (sporen) die het protocol onderscheidt, lopend van een normale rekenwiskundige ontwikkeling tot ernstige en hardnekkige reken-wiskundeproblemen waarbij externe ondersteuning nodig is. Welke leerkrachtvaardigheden zijn vereist in fase 2en 3? Wat is hierbij de rol van de rekencoördinator en intern begeleider? Wat houdt diagnosticerend onderwijzen in bij fase 2 en hoe voer je een intern diagnostisch rekenonderzoek uit in fase 3? Hoe wordt dit op de eigen school geconcretiseerd?

Opbrengsten:


  • De cursist is op de hoogte van de kennis en vaardigheden die nodig zijn om leerlingen met ernstige rekenproblemen te diagnosticeren en te begeleiden.

  • Er ligt een stappenplan om deze leerlingen binnen de eigen school te begeleiden tot het moment van extern onderzoek noodzakelijk is.


Bijeenkomsten:

1 september (09:00 - 16:00)
7 oktober (09:00 - 12:00)
17 november (09:00 - 16:00)
10 februari (09:00 - 12:00)

 

Registerleraar: QqyVKkoVioGeregistreerd bij het registerleraar.nl. Activiteitnummer: QqyVKkoVio (72 RU).

Inschrijven
06 Sep

Overgang naar groep 3 ‘Groep 3 goed onder de knie’ – Rotterdam

Training

Doelgroep: Leerkrachten groep 3, intern begeleiders
Door: en Dagdelen: 3
Data: Di 06/09/2016 - Di 11/10/2016 - Di 01/11/2016
Locatie: Rotterdam, Thomas More Hogeschool
Tijd: 16:00-19:00 uur
SBU: 15
Kosten: €450

De overgang van groep 2 naar groep 3 is voor jonge kinderen een spannende en uitdagende fase. De nadruk komt meer te liggen op het werken dan op het spelen. Leraren merken dit ook aan kinderen. Het valt niet mee om meer stil te zitten, naar de leraar te luisteren en in de werkboekjes te werken. Om de betrokkenheid, actieve houding en nieuwsgierigheid van deze jonge kinderen te behouden/verhogen is vooral een betekenisvol en gedifferentieerd taal-, lees-, en rekenaanbod nodig in groep 3. Tijdens deze training ga je hiermee aan de slag.

Enkele reacties van leerkrachten die de training hebben gevolgd:

"Ik ga meer circuits inzetten in groep 3 zodat kinderen betekenisvoller leren."
"Ik start nu veel eerder met differentiëren, ik pas meer hoekenwerk toe en de vertaalcirkel staat nu elke rekenles centraal."

Opbrengsten:

  • De deelnemers weten welke lees- taal- en rekendoelen aan de orde komen in groep 3.

  • De deelnemers zijn in staat om vanaf de start in groep 3 gedifferentieerde activiteiten vorm te geven en toe te passen, als hoeken, circuit en eigen keuze.

  • De deelnemers zijn in staat om, vanaf de start in groep 3, onderwijs op maat te organiseren.

  • De deelnemers zijn in staat om de nadruk van ‘werken in groep 3’ te verschuiven naar ‘betekenisvol leren in groep 3’.


Registerleraar: tB2tZ93DnNGeregistreerd bij het registerleraar.nl. Activiteitnummer: tB2tZ93DnN (15 RU)



Nieuwe data gepland!
Klik hier voor de nieuwe data in het voorjaar!

Inschrijven
13 Sep

Overgang naar groep 3 ‘Groep 3 goed onder de knie’ – Helmond

Training

Doelgroep: Leerkrachten groep 3, intern begeleiders
Door: en Dagdelen: 3
Data: Di 13/09/2016 - Di 18/10/2016 - Di 15/11/2016
Locatie: Helmond
Tijd: 16:00-19:00 uur
SBU: 15
Kosten: €450

De overgang van groep 2 naar groep 3 is voor jonge kinderen een spannende en uitdagende fase. De nadruk komt meer te liggen op het werken dan op het spelen. Leraren merken dit ook aan kinderen. Het valt niet mee om meer stil te zitten, naar de leraar te luisteren en in de werkboekjes te werken. Om de betrokkenheid, actieve houding en nieuwsgierigheid van deze jonge kinderen te behouden/verhogen is vooral een betekenisvol en gedifferentieerd taal-, lees-, en rekenaanbod nodig in groep 3. Tijdens deze training ga je hiermee aan de slag.

Enkele reacties van leerkrachten die de training hebben gevolgd:

"Ik ga meer circuits inzetten in groep 3 zodat kinderen betekenisvoller leren."
"Ik start nu veel eerder met differentiëren, ik pas meer hoekenwerk toe en de vertaalcirkel staat nu elke rekenles centraal."

Opbrengsten:

  • De deelnemers weten welke lees- taal- en rekendoelen aan de orde komen in groep 3.

  • De deelnemers zijn in staat om vanaf de start in groep 3 gedifferentieerde activiteiten vorm te geven en toe te passen, als hoeken, circuit en eigen keuze.

  • De deelnemers zijn in staat om, vanaf de start in groep 3, onderwijs op maat te organiseren.

  • Registerleraar: VY7DTpkEfkDe deelnemers zijn in staat om de nadruk van ‘werken in groep 3’ te verschuiven naar ‘betekenisvol leren in groep 3’.


Geregistreerd bij het registerleraar.nl. Activiteitnummer: VY7DTpkEfk (15 RU)


Nieuwe data gepland!
Klik hier voor de nieuwe data in het voorjaar!

Inschrijven

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Onderwijs Maak Je Samen en blijf op de hoogte.