Actueel

po/vo

Moeten we vergaderen?

maandag 11 november 2019 | Webredactie OMJS

Vergaderen: we haasten van het ene overleg naar de volgende vergadering. In veel organisaties moet er eerst vergaderd worden, voor er iets gedaan kan worden. Hoe is dat bij jouw organisatie of op school? Te veel? Dan kunnen je wellicht iets doen aan het ...

po/vo

Vriend aan het woord: Annemarie Emmen

maandag 11 november 2019 | Webredactie OMJS

Dit artikel komt uit OMJS magazine – editie 3 Door: Annelies van der Woude In gesprek met Annemarie Emmen, werkzaam op het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch. Annemarie is directeur van het Vavo-College, een school voor voortgezet onderwijs ...

po/vo

Waarom aantekeningen maken het leren verrijkt

woensdag 06 november 2019 |

Dit artikel komt uit OMJS magazine – editie 3 Door: Joyce van den Boogaard (en Romy Chatrou) Met de razendsnelle opmars van computers, smartphones en tablets lijkt het belang van zelf schrijven naar de achtergrond te verdwijnen. Niets ten nadele van ...

po/vo

Laten we zoeken naar problemen, zonder met onze vinger te wijzen

woensdag 06 november 2019 | Webredactie OMJS

Dit artikel komt uit OMJS magazine – editie 3 Tekst: Annelies van der Woude Adviseur en schrijver Annemarie Mars schreef meerdere bekroonde boeken en brengt complexe veranderprocessen terug naar de essentie. “Bij veranderingen draait het om het ...

po/vo

Geraakt worden vanuit bezieling

woensdag 06 november 2019 | Webredactie OMJS

Dit artikel komt uit OMJS magazine – editie 3 Tekst: Marion van Weeren Braaksma In zijn nieuwe boek Nuance introduceert Michael Fullan een nieuwe loot aan de leiderschapsstam: genuanceerd leiderschap. Wat bedoelt hij daarmee? En wat betekent dat in de ...

po/vo

Reisverslag studiereis Zuid-Afrika (oktober 2019)

woensdag 06 november 2019 | Webredactie OMJS

Soms denk je wel eens: het is een voorrecht dat ik dit heb mogen meemaken. Nou, dit is er zo een. Wat een boeiende en leerzame studiereis. Deze kan ik iedereen aanbevelen. Het is bizar om te zien hoe groot de verschillen zijn, hoe rijk en arm samen maar ...

po/vo

Persbericht: Nuance, hoe leren nuanceren je een succesvol leider maakt

vrijdag 18 oktober 2019 | Webredactie OMJS

De complexe tijd waarin we leven vraagt volgens onderwijsdenker Michael Fullan om een nieuw type leider om onze (klein)kinderen te verzekeren van een goede toekomst. Deze zogeheten ‘genuanceerde leider’ is in staat om tot de essentie door te dringen en om ...

po/vo

Bijzondere leerstoel: Onderwijsontwikkeling door lerende netwerken

vrijdag 04 oktober 2019 | Webredactie OMJS

Persbericht namens de Open Universiteit: Het College van bestuur van de Open Universiteit heeft prof. dr. Marjan Vermeulen benoemd tot bijzonder hoogleraar ‘Professionele leernetwerken: Onderwijsontwikkeling door lerende netwerken’ aan de Open ...

po/vo

Formatieve werkvorm 41: Kleuren checken

vrijdag 04 oktober 2019 |

Tijdens een van de trainingen Formatief Evalueren vertelde Dagmar Ederer (docent Duits, Ostrea Lyceum, Goes) hoe zij de Nakijkcaroussel (Johan Keijzer e.a., 20161), heeft aangepast tot eigen werkvormen. De kern ligt daarin dat leerlingen het (schrijf)werk ...

po

Ieder brein neemt weleens de verkeerde afslag

vrijdag 04 oktober 2019 | Webredactie OMJS

Dit artikel komt uit OMJS magazine – editie 3 Tekst: Annelies van der Woude  Onderwijsprofessionals en ouders verwachten soms ten onrechte een moeiteloos en vlekkeloos leerpad. De gedroomde leerling beweegt zich immers zonder slag of stoot naar ...

Stel je vraag aan

sluiten