Luisteren, we doen het de hele dag. Maar horen we ook echt wat de ander zegt? Laten we de ander uitpraten of komen we meteen met een oplossing? Zijn we ons als leraar voldoende bewust van onze luisterhouding als we met een leerling in gesprek gaan?
Een goed en motiverend gesprek voeren met je leerlingen, welke leraar wil dat nu niet? Om dit te kunnen, zul je je als leraar bewust moeten zijn van je eigen luisterhouding. Niet alleen als je in gesprek gaat met je leerlingen, maar ook in het gesprek dat je hebt met een collega. Echt luisteren kan ertoe leiden dat leerlingen meer durven te zeggen en de gesprekken die je hebt meer verdieping krijgen. De relatie tussen leraar en leerling zal versterken en we weten allemaal: geen prestatie zonder relatie!
Hang deze poster in de teamkamer en sta even stil bij het belang van écht luisteren. We zijn benieuwd wat je dan allemaal hoort!
Wil jij ook leren goede en motiverende gesprekken te voeren met je leerlingen? En wil je meer weten over leergesprekken? Schrijf je dan in voor de training Leergesprekken met kinderen.
In een notendop-reeks
Er is een nieuwe praktijkreeks ontwikkeld, gericht op de leraar. De reeks heeft het doel om, vanuit een actueel thema, te helpen om betekenis te vinden bij bepaalde concepten en handreikingen te krijgen om de gewenste ontwikkeling binnen de school te initiëren.
Reeds verschenen: