leestijd:

“Eén maand geleden ontdekte ik via deze nieuwsbrief de 5 minuten spellen. Dit maakte me nieuwsgierig. Vooral 5 minuten geluk trok me erg aan gezien ik dagelijks in mijn klas op verschillende manieren rond geluk werk.

Zo start onze dag in de ochtendkring met een quote van ‘Geluk zit in de kleine dingen-Deltas’. Tussen onze lessen door doen we opdrachten uit ‘Open hartig – KIDS’. Regelmatig lees ik voor uit de drie boeken van ‘Geluk voor kinderen’, hebben we een gesprek bij de geluksboom over de vogels die we besproken hebben en wat we leerden. Afsluiten van de schooldag doen we aan de hand van een gelukspot met knikkers. Naast een moment van gezellig samenzijn, is het een manier om te weten te komen wat men als individu of als groep denkt, verwacht, voelt, etc.

Wat is ‘5 minuten geluk’?
‘5 minuten geluk’ is een compact doosje met 40 verschillende geluksopdrachten. Bij de opdrachtkaarten zit een duidelijke handleidingskaart met het doel van het spel en bij welke groepssituatie dit past. Verder volgt een inhoudelijke toelichting met meer informatie over hoe je met de werkvormen aan de slag kan. Handig is ook het overzicht met de verschillende domeinen en de koppeling aan de activiteiten die hierbij aansluiten.

In de laatste schoolweek deden we onze eerste opdracht uit ons doosje ‘5 minuten geluk’.

Onze opdracht?

Geheimen over jezelf.

De opdrachtkaart bevat informatie over alles wat je moet weten voor, tijdens en na deze activiteit:

  • De groep met wie je dit kunt uitvoeren (5-6/7-8)
  • Het domein positieve emoties
  • De benodigdheden een geheimendoos, pen en papier
  • Waarom je de opdracht doet: Ervaar wat het delen van een geheim met jou en de anderen doet
  • Hoe je de opdracht aanbrengt aan de groep: Geef zelf een voorbeeld en bespreek de gevoelens hierbij.
  • Hoe je de opdracht zal doen: Noteer of teken anoniem een geheim + plaats dit in de geheimendoos.
  • Tip Wees alert op de veiligheid tijdens deze activiteit: Zeker niet onbelangrijk dat dit bij de opdracht staat!

Enkele voorbeelden van ‘anoniem gedeelde geheimen’:

* warme sokken dragen in laarzen
* een gaatje in je kous hebben
* een gelukssteentje koesteren
* vervelende knopen in het haar

Enkele uitspraken tijdens ons kringmoment met ‘5 minuten geluk’

‘Juf, mag ik ook meerdere mini geheimpjes in de doos stoppen?’
‘Anoniem een klein geheim delen is wel leuk’
‘Fijn dat meerdere vriendjes dit geheimpje ook delen’
‘Zonder je naam er op te schrijven is dus anoniem iets doen’
‘Doen we na de kerstvakantie dan de volgende ‘5 minuten geluk’ opdracht?’

Dit is de fotocollage van onze geluksopdracht uit ‘5 minuten geluk’:

Vele groeten uit klas 3C,
Juf Caroline Cresens, Hartelust Tessenderlo, België”

Gerelateerde artikelen

po/vo
04/10 in actueel

Geluk als vak op school?

po/vo
04/10 in actueel

Persbericht 5 minuten geluk

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.