Na weken van online instructies en afstandsonderwijs zijn de leerlingen weer in je klas. Graag wil je weten of de doelen die centraal stonden tijdens het thuiswerken ook daadwerkelijk door de kinderen zijn begrepen.
Even niet vragen naar het goede antwoord of toetsen maar op een interactieve wijze met je leerlingen in gesprek om te peilen of ze daadwerkelijk begrijpen wat je hebt aangeboden. Laat leerlingen zelf bewijs aanleveren dat ze de leerstof hebben begrepen. Hierdoor krijg je (nog) meer grip op waar je leerlingen staan in hun rekenontwikkeling.
Download de poster met de 7 tips!
We hebben 7 praktische tips op een rij gezet hoe je dat kunt doen:
- Vraag je leerlingen een verhaal te bedenken bij de strategie (som) die je hebt aangeboden.
- Leg leerlingen een context voor waarbij ze de aangeboden strategie kunnen toepassen. Vraag hoe ze de som hebben uitgerekend, getekend of welk model ze gebruiken.
- Maak gebruik van Denkbeelden (visuele leerstrategieën). Denk aan overeenkomsten en verschillen, ordenen en sorteren, zoals:
Placemat. Foto: Juf Maartje, CBS Elout van Souterwoude, Rotterdam
DenkBeeld ‘Kapstok’. Foto: Juf Sanchita, Vreewijkschool Rotterdam
DenkBeeld ‘Hoepels’
- Laat leerlingen hun eigen toetsvragen bedenken bij de aangeboden leerstof.
- Het antwoord is er al, hoe is er gerekend?
5. Hoe is er gerekend?
- Stel open vragen, waarop geen eenduidig antwoord goed is. Laat je verrassen!
Bij ons is het feest. We zijn vandaag thuis precies 100 jaar! Hoe zit dat?
- Laat leerlingen een spiekbriefje maken (uit 5 minuten formatief):
Deze tips hebben we samengevat in een poster.
Download de poster met de 7 tips!