leestijd:

Heb je te weinig tijd om je vakkennis up to date te houden?

Een veelgehoord geluid uit het onderwijs is dat leraren weinig tijd hebben om actuele onderzoeksverslagen of artikelen te lezen. Dit is jammer, omdat het bijdraagt aan een kritische blik op je eigen handelen.

Om op gemakkelijk en laagdrempelige wijze aandacht te besteden aan vakliteratuur beschrijven we hier de werkvorm ‘commentaar op tournee’ waarbij je met minimale tijdsinvestering veel kennis opdoet én deelt met je collega’s.

Hoe ga je te werk?

Selecteer een aantal artikelen die de moeite waard zijn om te lezen. Het team ontvangt deze artikelen met het verzoek er één aandachtig te lezen en de kern er uit te halen.

In een teamoverleg worden op basis van deze keuze groepen gemaakt. Iedere groep doorgrondt een artikel. De belangrijkste punten worden eruit gehaald en er volgt 1 implicatie voor de praktijk. Dit alles wordt uitgeschreven of getekend op een grote flap. Na de uitwerking blijft 1 persoon uit de groep zitten en de rest schuift door (gaat op ‘tournee’). De ‘eigenaar’ van de flap vertelt aan de nieuwe groep wat de hoofdpunten uit het artikel zijn. De groep stelt kritische vragen en levert op die manier ‘commentaar’. Vervolgens schuift men weer door, tot iedereen alle flaps heeft besproken. De eigenaar kan per ronde veranderen, zodat deze ook zo veel mogelijk informatie van de andere groepen krijgt.

Uiteraard kun je de teamleden ook stimuleren om artikelen aan te dragen.

NB: deze werkvorm wordt ook binnen het team van OMJS toegepast om zo kennis te delen!

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.