leestijd:

Creatief denken is één van de vaardigheden die we graag bij leerlingen willen stimuleren. Het is een vaardigheid die niet alleen tot uiting komt in de creatieve (kunst) vakken. Het gaat om het vermogen om nieuwe en/of ongebruikelijke maar toepasbare ideeën voor bestaande vraagstukken te vinden. Een creatief vermogen wordt het sterkst ontwikkeld in een rijke leeromgeving waarin leerlingen gestimuleerd worden om zelf oplossingen te bedenken (SLO, 2017). Iemand die creatief is laat vooral zijn of haar verbeeldingskracht zien: je bent in staat iets te zien dat er nog niet is en je bent in staat om je eigen ideeën ook daadwerkelijk uit te voeren.

Willen we leerlingen meer creatief aan het denken zetten, dan betekent het dat we het volgende bij de leerlingen (maar ook bij onszelf!) moeten stimuleren:

  • denken buiten gebaande paden
  • nieuwe samenhangen ontdekken
  • risico’s durven nemen
  • fouten zien als leermogelijkheden
  • een ondernemende en onderzoekende houding aannemen.

Hieronder volgen 5 praktische ideeën waarmee je als leerkracht de creativiteit van leerlingen kunt bevorderen. Het zijn uiteraard ideeën die niet tot één uitkomst leiden, maar juist het divergente denken stimuleren: het ‘out of the box’ denken.

Idee 1: Een leeg stripverhaal

Zoek op internet naar stripverhalen met lege tekstballonnen. Daag kinderen uit om een eigen verhaal te schrijven bij de plaatjes. De fantasie van kinderen barst los!

Heb je het originele stripverhaal nog? Laat kinderen hun eigen verhaal vergelijken met het originele verhaal. Zijn er verschillen en overeenkomsten?

Idee 2: Creëer een ‘wat als…. mentaliteit’  

Gebruik regelmatig “wat als?”- vragen om het creatief denken bij leerlingen te stimuleren. Zulke vragen kunnen best onzinnig zijn; ze maken een kind aan het giechelen en laten zien dat creatief denken leuk is: “Wat als… je vier armen had in plaats van twee? Hoe zou dat zijn?” of “Wat als  auto’s konden vliegen?”

Idee 3: Wat is het nieuws van vandaag?

Een leuke tool op internet is www.nieuwstool.nl. Via deze site kunnen leerlingen hun eigen krant ontwerpen, vullen en samenstellen. Leerlingen kunnen zelf nieuws maken en deze publiceren. Hierdoor leren zij hoe ze mensen op de juiste wijze moeten informeren en leren ze kritisch te kijken naar nieuwsmedia.

Je kunt er ook voor kiezen om groepjes te maken. Elk groepje wordt verantwoordelijk voor één pagina. Zo creëer je een klassenkrant!

Idee 4: Een ingepakt prentenboek

Kies een prentenboek dat bij de groep. Pak het boek gedeeltelijk in. Lees het boek vooraf voor tot het ingepakte deel. Laat kinderen het boek zelf nog eens bekijken en lezen. Geef de kinderen vervolgens de opdracht om zelf te verzinnen hoe zij denken dat het verhaal verder gaat (afloopt).

De verhalen worden op een later moment aan elkaar gepresenteerd en het prentenboek wordt tot slot uitgepakt en voorgelezen. Wie zat er dichtbij?

Idee 5: Een eigen spel bedenken

Verdeel de kinderen in groepjes van 4. Daag hen uit om de komende tijd een eigen spel te bedenken en te ontwikkelen. Daar horen natuurlijk ook spelregels bij. Laat hen het volgende ook vastleggen: voor welke leeftijd is het geschikt? Wat is het doel? Met hoeveel spelers kun je het spelen? Hoe begint het spel? Wanneer heb je gewonnen? Welke materialen heb je nodig?

Uiteindelijk worden de spellen in de klas gepresenteerd!

5 minuten creatief denken5 minuten creatief denken (auteur David van der Kooij) stelt leerlingen in staat om flexibel en vindingrijk te zijn bij het bedenken, kiezen en uitproberen van mogelijkheden om problemen op te lossen of iets nieuws te creëren. Het biedt de mogelijkheid om op geheel eigen en unieke wijze aan het werk te zijn, dat motiveert en verhoogt de betrokkenheid.

Zoek je nog meer inspiratie over creatief denken in het onderwijs? Kijk eens op https://vindingrijk.wordpress.com/.

sluiten