leestijd:

In het boek De mooiste weg spreken Spitteler en Buijs over ‘de basis op orde’. Wanneer is de basis ‘op orde’?

Model uit 'De mooiste weg'Er gelden negen criteria die als uitgangspunt dienen om te bepalen of de basis op jouw school op orde is:

  1. De school, klas; een plaatje om te zien
  2. Instructiepraktijken gedeeld
  3. Leerlingbetrokken-heid optimaal
  4. Feedback (leerlingen + leraren)
  5. Coöperatieve werkvormen
  6. De doorgaande lijn
  7. Afgestemd klassenmanagement
  8. Voldoende beweging, zuurstof en licht
  9. Spelen

Is op jouw school de basis op orde? 

In onze nieuwsbrief van mei 2015 hebben we hier reeds aandacht aan besteed.

Is in jouw klas dan ook de basisopstelling op orde?

Waarom is het zo belangrijk dat leerlingen samen mogen/kunnen werken?

  • groep van 30 leerlingen
  • les duurt 50 minuten
  • leerkracht is 80% aan het woord
  • 10 minuten over voor de leerlingen
  • 20 seconden per leerling

(John Goodlad)

Hoe zit het met jouw leerlingen?

(kruis aan wat van toepassing is)

O Mijn leerlingen leren VAN elkaar
O Mijn leerlingen leren MET elkaar
O De leerling staat centraal
O De lesstof staat centraal
O In mijn klas: samenwerken
O In mijn klas: samen werken
O Op het einde van de dag gaan de leerlingen het meest vermoeid naar huis
O Op het einde van de dag ga ik (de leraar) het meest vermoeid naar huis

Autonomie van de leerlingen versus inrichting van het klaslokaal

KlassenopstellingLiever in rijtjes dan in groepjes
Antwoorden die je vaak te horen krijgt zijn:

  • Het past anders niet in mijn lokaal…
  • Dat kunnen ze niet…
  • Zo zijn ze rustiger…
  • Ik wil ze met het gezicht naar het bord…
  • Ik wil ze allemaal goed zien…
  • Leerlingen kunnen niet met hun rug naar…

Leerlingen leren van en met elkaar!

Uitgangspunten:

  1. Basisgroepen van vier of zes leerlingen
  2. Binnen de tafelgroep: schoudermaatjes zelfde niveau, oogmaatjes verschillend niveau
  3. Tafelgroepen zo ver mogelijk tegen de achtermuur, gang- of raamkant.
    Leerlingen mogen met de rug naar de leraar verwerken
  4. Ruimte voor het digibord: Laat de leerlingen tot je komen
    Leraar; kom voor het digibord uit. Zet twee stappen vooruit waardoor ook de leerlingen achterin ook jouw nabijheid voelen
  5. Een apart instructietafel vooraan maakt je les klassikaal!

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.