leestijd:

Dit artikel komt uit OMJS magazine – editie 6 (april 2021).

Drie dagen per week is Evita werkzaam bij OMJS. En wie met kindvolgsysteem Looqin werkt, heeft haar vast al eens gesproken of ontmoet. Binnen het team van Looqin houdt Evita zich met name bezig met klantcontact en communicatie. Daarnaast kun je Evita ook kennen van de training ‘Zeg meer met minder woorden, teken het!’ Ze is namelijk ook actief als trainer bij OMJS en deelt haar kennis over zakelijk tekenen in verschillende opleidingen en trajecten, in samenwerking met OMJS-collega’s.

MAANDAG

Dagstart
De week begint met het bekijken van de binnengekomen mail en de agenda voor deze week. Het wordt een week met veel afwisseling.

Om 8.45 uur zit ik klaar voor de stand-up met het Looqin-team. We passen de Scrum-methodiek toe in de werkwijze van ons team. Dit doen we al geruime tijd en we hebben deze werkwijze sinds het thuiswerken goed (online) vast weten te houden met elkaar.

Elke collega van het Looqin-team deelt zijn of haar werkzaamheden van de dag en kan hulp vragen wanneer dit nodig is. Zo weten we van elkaar wie zich waarmee bezighoudt en houden we de lijntjes kort. Deze ochtend beperken we ons tot de belangrijkste mededelingen; vanmiddag hebben we de sprint review gepland en gaan we dieper op bepaalde doelen in.

Teams-overleg met een kinderopvangorganisatie
Bij een kinderopvangorganisatie waar we enige tijd geleden de pedagogisch medewerkers hebben getraind in het gedachtegoed en gebruik van Looqin, is een nieuwe pedagogisch coach gekomen. Zij gaat het stokje overnemen van een collega en wil graag meer weten over hoe ze Looqin kan inzetten. Ze worstelt ook met het vullen en verantwoorden van haar uren als pedagogisch coach. Het is een goed verkennend gesprek over hoe ze Looqin kan inzetten in de verschillende acties die ze onderneemt binnen haar nieuwe rol. Dit klantcontact is voor mij een waardevol onderdeel van mijn werk.

Looqin: sprint review
Elke twee weken zetten we nieuwe taken op het sprintbord en bekijken we hoe we het de afgelopen periode hebben gedaan. Wat ging goed en wat willen we anders doen? We kiezen vandaag een visuele template om terug te blikken. Deze keer gebruiken we de racewagen: wat werkte versnellend en wat heeft voor vertraging gezorgd? Na de review zetten we de nieuwe sprint klaar en kunnen we allemaal weer aan de slag. Voor mij betekent dit: twee scholen met een proeflicentie nadere uitleg geven over Looqin.

WOENSDAG

Helpdesk Looqin
Na de stand-up beantwoord ik enkele vragen die zijn binnengekomen via de helpdesk. Dergelijke vragen zijn erg divers: van ‘help, ik kan niet inloggen’ tot ‘hoe zet ik een groeiplan in?’ Bij sommige vragen is wat extra speurwerk nodig. Dan ga ik samen met mijn collega’s (programmeurs van Looqin) op zoek naar het antwoord.
Na de helpdeskvragen bereid ik me voor op de workshop tekenen van vanmiddag bij een diploma-uitreiking.

Workshop tekenen
Maar liefst dertig studenten van de opleiding Specialist Jonge Kind hebben deze middag een online diploma-uitreiking. Hiervoor hebben ze een pakket ontvangen met daarin niet alleen hun diploma, een flesje champagne en borrelhapjes, maar ook het werkboek Uitgetekend. Zeg meer met minder woorden, een etui en stiften. In anderhalf uur neem ik hen in vogelvlucht mee in de didactische kracht van tekenen. Het liefst doe ik dit natuurlijk in fysieke aanwezigheid van iedereen, maar gelukkig is iedereen inmiddels bekend met de online mogelijkheden en kunnen we samen al tekenend praktisch bezig zijn. De tijd vliegt voorbij en ik zie alle deelnemers heel fanatiek tekenen. Proost!

VRIJDAG

Overleg communicatie OMJS en Looqin
Na de stand-up met het Looqin-team heb ik een overleg met collega Iris, die binnen OMJS onder andere verantwoordelijk is voor marketing en communicatie. We bespreken hoe we een organisatie tegemoet kunnen komen bij het opzetten van een webinar voor haar medewerkers en andere geïnteresseerden. Na het verkennen van de mogelijkheden breng ik mijn contactpersoon op de hoogte.
Tussendoor zijn er nog enkele vragen binnengekomen per mail en via de helpdesk. Ook de brochureaanvragen heb ik kunnen verwerken, zodat ze verzonden kunnen worden.

Informatiebijeenkomsten Looqin
In samenwerking met enkele trainers hebben we een informatiebijeenkomst gepland. Het duurt nog enkele weken voordat deze gaat plaatsvinden en het is nog onduidelijk of het een fysieke of digitale bijeenkomst wordt. Gezien het aantal aanmeldingen bereiden we ons vast zover als mogelijk voor en bespreken we van beide opties de mogelijkheden en ieders wensen.

Visietraject in beeld brengen
Een van de collega’s (thema leiderschap) is bezig met een visietraject op een basisschool en heeft me gevraagd om een tekening te maken over de kernwaarden die naar voren zijn gekomen tijdens dit traject. Ik ga aan de slag met een eerste opzet. De school heeft een mooi logo en dit kan ik goed in de tekening verwerken. Iedere school heeft toch haar eigen identiteit en uitdagingen en ik vind het heel interessant om dit alles in beeld te brengen. De werkweek zit er alweer op. Het was een week met veel afwisseling en nieuwe ideeën. Ondanks het thuiswerken hebben we samen weer het nodige werk kunnen verzetten.

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.