leestijd:

Uit OMJS Magazine #7 (december 2021)

In het specialistenteam Taal/lezen is Ilse al 10 jaar lang een onmisbare schakel bij OMJS. Een échte generalist met veel kennis op alle taaldomeinen. Ilse begeleidt scholen bij verandertrajecten op het gebied van taal en  lezen. Vakkennis, effectieve didactiek en pedagogisch tact zijn voor Ilse onlosmakelijk met elkaar verbonden in het onderwijs. Ze vormen de leidraad in haar werkwijze op scholen en als één van de kerndocenten in de opleiding taal- en leescoördinator. ‘Wat je in anderen wilt ontsteken, moet ook in jezelf branden’, is Ilse’s motto. “Kinderen, onderwijsprofessionals en scholen zien groeien en in hun eigen kracht zetten, maakt mij elke keer weer blij!” 

Maandag

Vakliteratuur

Vandaag heb ik een rustige opstart van de dag. Starten met een kop koffie dus en tijd om wat vakliteratuur bij te lezen. Belangrijk, want kennis is immers één van de pijlers in mijn werk. Ik lees en leer graag, dus zeker geen straf om op mijn vrije ochtend meer te weten te komen over effectief differentiëren. Vervolgens pak ik mijn koffer in voor de overnachting op de locatie van de opleiding Taal- en leescoördinator.  

Van theorie naar praktijk

Na een heerlijke lunch en een wandeling met een vriendin, rijd ik naar een school voor een studiemiddag met het team over ‘woordenschat in thema’s’. Na eerdere al de focus op visie en scholing, gaat het team vandaag in subgroepen aan de slag met het gericht voorbereiden van woordenschatactiviteiten in het thema. Ik geef voorbeelden van impliciete en expliciete aandacht voor woorden die ertoe doen en coach de leerkrachten bij het creëren van effectieve lessen en taalrijke leeromgevingen. 

Opleiding taal-leescoördinator 

Na de studiemiddag rijd ik meteen door naar de Ernst Sillem Hoeve. Al jaren de locatie waar ik samen met mijn collega’s Alette en Barbara de opleiding tot Taal- en leescoördinator verzorg. Alette heeft vandaag de eerste dag van deze tweedaagse verzorgd, waarin het domein spellen en stellen centraal staan en we vanuit de rol van taal-leescoördinator aan de slag gaan met borging van onderwijskwaliteit en schoolafspraken in de eigen organisatie.  

Na een korte overdracht met collega Alette schuiven we samen met de deelnemers aan bij het diner. Formeel en informeel wisselen elkaar mooi af tijdens deze dagen.  

Dinsdag

Spellen en stellen 

Het voordeel van overnachten op locatie is dat je een beetje kunt uitslapen en niet de auto (en de file) in hoeft. Ontbijten en dan de spullen klaarzetten in de zaal. De eerste deelnemers druppelen alweer binnen. 

Vandaag neem ik hen mee in de leerlijn en effectieve lessen in werkwoordspelling, grammatica en stellen. Ik geniet van de kennisoverdracht, het zelf voordoen, samen overleggen, de kritische vragen en de kansen die gezien worden voor het verbeteren van lessen en vanuit de eigen rol als taal-leescoördinator. 

Moe, maar voldoen stap ik om 17.00 uur in de auto naar huis. 

 

 Woensdag

Eigen werktijd 

Deze ochtend geen afspraken, ook wel even lekker na de intensieve opleidingsdagen. Ik gebruik deze tijd om mails te beantwoorden, een paar telefoontjes te doen, wat agenda’s te maken en een voorbereiding voor volgende week alvast in orde te maken. 

Effectieve lessen 

Begin van de middag stap ik de auto in. Deze keer naar een school voor een studiemiddag over effectieve didactiek. Onlangs ben ik alle klassen in geweest, samen met iemand uit het stuurteam van de school. Daarin hebben we mooie voorbeelden gezien van effectieve lessen en ook nog kansen voor aanscherping. Vanmiddag delen we deze in woord en beeld met het team. We reflecteren samen op vervolgacties en elke bouw gaat hier meteen mee aan de slag. Volop samen leren dus!  

Donderdag

Klassenbezoeken 

Vandaag ga ik de klassen in. Dat blijft toch wel het leukste om te doen. Leerkrachten in hun kracht zien of zetten, leerlingen betrokken krijgen bij lessen en samen werken aan (nog) beter onderwijs voor alle kinderen. Elke leerkracht heeft een eigen feedbackvraag geformuleerd en in een nagesprek gaan we hier verder op in. Ook hier doe ik de groepsbezoeken samen met een teamlid uit de werkgroep begrijpend lezen. Zij voert ook één nagesprek met een collega, waarbij ik haar na afloop feedback geef. Zo coach ik de coach die met haar opgedane kennis en vaardigheden weer van dienst kan zijn voor haar collega’s. Borgen en verduurzamen van veranderingen op langere termijn heeft altijd mijn aandacht.  

Vrijdag

Interne dag met eigen team 

Maandelijks hebben we met ons eigen team bij OMJS een interne dag op kantoor in Helmond. Met de volle agenda’s van iedereen is het fijn om vandaag collega’s weer te zien en te spreken. Naast ontmoeten staat samen ontwikkelen, verdiepen en verbinden centraal tijdens deze dagen. Allemaal mensen met passie voor onderwijs, dus inhoud, inspiratie en energie in overvloed.  

Tussendoor spiek ik even in het KLIJF-lab, wat volop in opbouw is in het pand achter ons kantoor. Ik zit vanaf het begin in de brainstormgroep van dit project en we zien nu deze gave ervaringsruimte ontstaan, waar onderwijsprofessionals binnenkort alles kunnen komen leren én ervaren over de werking van onze hersenen tijdens het leren.  

Borrelen 

Om 16.00 uur klapt iedereen de laptop dicht en sluiten we de week gezamenlijk af met een borrel. Wat een fijne plek, wat een toffe collega’s, wat een leuk werk heb ik toch. Nu lekker weekend. En volgende week, dan mogen we weer! 

sluiten