leestijd:

Dit artikel komt uit OMJS magazine – editie 3.

Vraag jij je weleens af wie al die berichten plaatst op de mediakanalen van OMJS? Wie de totstandkoming van al die OMJS-uitgaven regelt? Of wie dit OMJS Magazine coördineert? De drijvende kracht achter al deze en vele andere activiteiten is Iris Verlijsdonk-Tabor. Ze startte haar carrière bij Onderwijs Maak Je Samen en is er na zes jaar niet meer weg te denken. Als uitgever, communicatie en PR/marketingmedewerker – een hele mond vol – verzorgt ze zowel de interne als de externe communicatie en is ze voor collega’s, auteurs en klanten de verbindende factor. “Ik vind het mooi om in elke laag betrokken te zijn; van niets iets zien worden. En de diversiteit van mijn functie maakt dat de weken voorbijvliegen.”

MAANDAG

Overleg: OMJS Academie
Mijn week begint met een overleg over de OMJS Academie, samen met directeur Job en opleidingscoördinator Joyce. In dit tweewekelijkse overleg bespreken we het professionaliseringsaanbod en nemen we kwesties rondom de opleidingen door. Dit keer gaat het vooral over de marketing voor een event dat eind november gaat plaatsvinden en waar we ons alle drie op verheugen: het verhaal achter Verdiepend Leren, met Michael Fullan en Joanne Quinn. Woensdag ga ik een mogelijke locatie voor dit event bezoeken, maar er moet natuurlijk nog veel meer geregeld worden.

Zelfregulatie in een notendop
Als uitgever probeer ik onze nieuwe producten mooi verspreid over het jaar te laten verschijnen. Vandaag staat een overleg over de Notendop-reeks op het programma. In deze serie zijn inmiddels twee delen verschenen en eind november willen we het derde deel uitgeven: Zelfregulatie in een notendop. Samen met collega’s en tevens de auteurs Kim en Jenneken bespreek ik de planning. Ook dit keer belooft het weer een uitgave te worden waarin theorie en praktijk op een mooie manier samenkomen. Gaaf om te zien!

Social media
Er zijn vier social media-kanalen die ik voorzie van content: LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram. Elk kanaal heeft een andere doelgroep en vraagt om een andere benadering. Ik vind het belangrijk om de meest passende informatie te kiezen én die in de juiste toon te verwoorden. Systematisch houd ik bij wat ik op welke dag waar post.

DINSDAG

Communicatie EDG-OMJS
EDG Media is een van onze partners in het verzorgen van de communicatie rondom de OMJS Academie. Daarbij werk ik nauw samen met Frederiek van EDG. Vandaag bespreken we de e-mail- en flyerplanning voor dit najaar, de statistieken van de verzonden e-mails en mogelijke verbeteringen voor de lay-out van onze mails en onze website. We willen in onze communicatie altijd zo goed mogelijk aansluiten bij de behoeften en interesses van onze klanten, dus de feedback die we krijgen, is erg belangrijk voor ons.

OMJS Magazine
Direct na het verschijnen van ons magazine start de redactie met het vullen van de plank voor de volgende editie. Nadat alle suggesties zijn verzameld, ga ik als hoofdredacteur aan de slag. Ik bekijk wie het beste uit de voeten kan met welk onderwerp – we werken met externe journalisten – en geef de briefings voor de auteurs. Ondertussen plan ik de fotoreportages in, regel ik de interviews, stel ik de drukker op de hoogte en stem ik af met de vormgever.

Grip op competenties (jonge kind)
Ferre Laevers, Wilma van Esch en Bart Declercq hebben een nieuwe uitgave geschreven: Grip op competenties, ontwikkeling bij jonge kinderen zien en waarderen (in samenwerking met CEGO). Als uitgever zit ik midden in het proces. Op dit moment heb ik alle input ontvangen, waarna ik deze via de corrector klaarmaak voor de vormgever.

WOENSDAG

De achterkant van de webwinkel
Deze ochtend start ik met programmeur Paul (van Eyedevelop) met een doorloop van de webwinkel. Alle technische aanpassingen op de website – voornamelijk de webwinkel – worden door Paul uitgevoerd. Zodra ik een aanpassing wil, een wens heb of als er ergens iets niet helemaal werkt, geef ik dit door. We verzamelen zo alle items en werken in sprints aan de openstaande punten: van onderzoeken via uitwerken op een testomgeving en testen naar uiteindelijk live zetten. Eens in de maand komt Paul langs en nemen we alle actiepunten door. Vóór dat overleg moet ik dus alles getest hebben en bespreken we de nieuwe sprint. Mooi om te zien dat de webwinkel steeds handiger, duidelijker en gebruiksvriendelijker wordt.

Bezoek locatie event Fullan & Quinn
Door de jaren heen heb ik heel wat evenementen van OMJS mogen organiseren. Denk aan masterclasses, de Inspiratiedag voor het Jonge Kind (IDJK), de OMJS Onderwijs-proeverij en het OMJS-diner, toen we vijftien jaar bestonden. Dit keer rijd ik naar Drunen om de mogelijke locatie voor het event met Michael Fullan en Joanne Quinn te beoordelen. Na een rondleiding kan ik concluderen dat dit een prima plek is voor het verhaal achter Verdiepend Leren. Ik rijd terug naar Helmond; nu de adresgegevens bekend zijn, kan het communicatietraject voor dit event beginnen!

DONDERDAG

Kartrekkersoverleg
De dag start met een overleg tussen de kartrekkers van OMJS. Elke pijler heeft een kartrekker en voor de uitgeverij ben ik dat. Door het overleg blijven we niet alleen op de hoogte van alle werkzaamheden in de andere pijlers, maar kunnen we waar nodig ook op tijd verbindingen maken. We stellen elk jaar de doelen vast in een one-pager per pijler. Doelgericht en planmatig komen de doelen en vraagstukken terug in ons overleg. Vandaag staan de beleidsvoornemens voor 2020 op de agenda.

Maandelijkse nieuwsbrief
Als nieuwsbriefredactie denken we na over de inhoud van de maandelijkse nieuwsbrief van OMJS. We brainstormen dan en zoeken naar een mix van interessante nieuwsberichten, gratis downloads, nieuwe producten en een prikkelende poster. Na het overleg kunnen items geschreven of uitgezet worden. Die maandelijkse brainstorm is inmiddels twee weken geleden, dus vandaag kan ik aan de slag met alle onderdelen verzamelen en de nieuwsbrief ‘bouwen’. Hier komt veel bij kijken: downloads laten vormgeven, berichten online plaatsen, passende afbeeldingen zoeken en aanbiedingen klaarzetten. Na een dag is een eerste testversie gereed voor feedback!

VRIJDAG

Uitgeverij-overleg
Wat staat er op de productplanning van 2020? Welke producten moeten herdrukt worden? Hoe staat het met de coördinatie van de uitgaven die nu in ontwikkeling zijn? Wat zijn de cijfers van de webwinkel? Waar liggen nog kansen? Allemaal vragen die voorbijkomen tijdens het uitgeverij-overleg met Job.

Borrel OMJS
Elke vrijdagmiddag kunnen we om vier uur onze laptop opbergen en gezamenlijk de week afsluiten met een borreltje. Alweer is een veelzijdige week voorbijgevlogen!

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.