leestijd:

Onlangs lanceerde OMJS haar nieuwste iPhone-app genaamd Doordenkers. In deze app vind je een kleine 100 vragen over alledaagse onderwijszaken die je aan het denken kunnen zetten. De rust of de aanleiding vinden om eens bewust ‘out-of-the-box’ te denken, is niet altijd gemakkelijk. Hiervoor is vanaf  nu de Doordenkers app beschikbaar; even tikken op je scherm of schudden met je iPhone en er verschijnt direct een prikkelende vraag in beeld.

Denk aan vragen als “Hoe lang zit een leerling iedere dag op een stoel?” of “Is een leraar met een wetenschappelijke achtergrond een betere leraar?”.

Hoe kun je, aan de slag met deze Doordenkers?

Hieronder volgen vier werkvormen waarmee je, met je collega’s, kort, krachtig, zinnig en onderwijskundig kunt ‘doordenken’.

  1. Teamvergadering: Start de teamvergadering met het bespreken van een doordenker per 4-tal. Wanneer de collega’s binnenkomen ligt er per tafel een doordenker uitgeprint op tafel. Hierdoor raken collega’s direct geprikkeld en ontstaat een inhoudelijk gesprek. Na 5 minuten gesprek wissel je even met elkaar uit of deponeer je een tweede doordenker.
  2. Teamkamer: Schrijf/hang wekelijks een nieuwe doordenker op het prikbord/whiteboard in de teamkamer. Daag collega’s uit om reacties te geven op de doordenker. Hierdoor ontstaat  een levendige uitwisseling via het bord.
  3. Denk en wandel: Organiseer een intermezzo tijdens een studiedag. Zorg dat je een aantal doordenkers uitgeprint hebt en verspreid deze door de school/ruimte (of vraag je collega’s met iPhone’s met hun collega’s van punt naar punt te lopen). In kleine groepjes wandelen je collega’s door de school terwijl ze een aantal doordenkers bespreken. Koppel plenair terug door elk groepje als reactie op een doordenker de mooiste gedachte terug te geven.
  4. Schud en antwoord: gebruik de iPhone of print een aantal doordenkers uit. de collega’s werken in viertallen. Nummer 1 trekt een stelling uit het pak (of schudt met de iPhone) die door nummer 2 wordt voorgelezen. Nummer 3 geeft een reactie op de stelling en nummer 4 reageert op de uitspraak van nummer 3. Dan schuiven de taken op en schudt nummer 2 met de iPhone etc.

Download de app hier gratis.

sluiten