Bij jonge leerlingen zie je vaak dat ze veel verbeeldingskracht hebben en over het algemeen goed kunnen improviseren. Ze laten zich (nog niet) afleiden door wat anderen vinden of hebben de behoefte om eigen gedrag te beoordelen. Ze hebben plezier in het moment en staan open voor nieuwe impulsen. Bij DramaDobbel gaat het om het leren inleven in een situatie en het improviseren binnen diverse situatie. Een uiting en uitdaging tegelijkertijd!
Speluitleg
- Bedenk zes verschillende spelsituaties. Denk bijvoorbeeld aan: winkel, restaurant, op de camping of gebruik verschillende situaties uit favoriete boeken. Schrijf deze situaties op kaartjes en nummer ze van 1 t/m 6.
- Verdeel per situatie de rollen die gespeeld moeten worden. Schrijf de namen van de spelers vervolgens ook op de situatiekaartjes.
- Ga in een halve kring zitten en zorg voor speelruimte. Verzamel enkele attributen om de situaties en rollen nog duidelijker te maken.
- Gooi met de dobbelsteen en start met het spelen van de situatie die gedobbeld wordt. (Wordt er 3 gegooid, dan wordt situatie 3 gespeeld met de betreffende leerlingen).
- Na twee minuten stopt het spel. Het spel hoeft dan niet afgerond te zijn.
- Er wordt weer gegooid. Indien er opnieuw 3 wordt gegooid, krijgt het spel een vervolg. Indien er een ander nummer wordt gegooid, wordt die situatie gespeeld.
Door de korte speeltijd is deze drama-activiteit erg dynamisch. Steeds weer zullen andere kinderen aan de beurt komen en de spelers moeten onthouden waar hun situatie is opgehouden.
Wordt dit spel vaker gespeeld, dan zijn er veel variatiemogelijkheden. Bijvoorbeeld door de speeltijd te verlengen of in te korten. Bij veel ervaring zou er zelfs voor gekozen kunnen worden om geen rollen te verdelen. De speler mogen spontaan ‘instappen’.
Deze OMJS dobbelsteen bestellen? Vanaf € 5,-!