leestijd:

Woorden leren bij het lezen

Leren lezen met zelfvertrouwen en motivatie.

Een geautomatiseerde en begrepen leeswoordenschat, die voortbouwt op de mondelinge woordenschat, is onmisbaar voor het verdere lees- en schoolsucces van kinderen. We gaan er dieper op in.

Betekenisvol oefenen

Een grote mondelinge basiswoordenschat bestaande uit minimaal 3000 tot 5000 woorden uit woordfamilies (bakken, bakker, bakkerij, gebak, gebakje, gebakken) is essentieel voor het vlot en vloeiend leren lezen en begrijpen van zinnen en teksten vanaf groep 3/4. Een aanvankelijke leeswoordenschat bestaat vooral uit frequente basiswoorden (woordgroep-een), die kinderen technisch kunnen lezen én begrijpen. Dit maakt vervolgens leesbegrip mogelijk, omdat er voldoende denktijd beschikbaar is door de snelle herkenning van woorden. Het lezen van zinnen verloopt vlotter en kinderen krijgen steeds meer tijd om tijdens het lezen na te denken. Het toevoegen van een woord aan de leeswoordenschat gaat bij de meeste kinderen vrij snel: na twee of drie keer een woord goed ontsleuteld te hebben, zijn de noodzakelijke verbindingen in het brein ontstaan en wordt het al met de maximale snelheid herkend en als het goed, is ook begrepen. Dyslexiedeskundige Sally Shaywitz (2005) merkt op dat in groep 3 en 4, 50% van een tekst uit ongeveer 100 verschillende, vaak ook korte functiewoorden bestaat. Lees je 1000 verschillende woorden vlot en met begrip, dan kun je al 75% van zo’n eenvoudige tekst soepel lezen en begrijpen. En bij het vlot lezen van 5000 woorden met begrip, lees je 90% van een tekst goed.

– Download dit artikel als pdf. –

Gerelateerde artikelen

po
19/04 in actueel

Alle (lees)tips op een rij

po
12/04 in actueel

Alle (lees)tips op een rij

po
28/01 in actueel

Boekie in picto’s

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.