leestijd:

De afgelopen periode (augustus t/m november) hebben ruim 120 groep 3-leraren het traject ‘Groep 3 goed onder de knie’ gevolgd. Gedurende drie interactieve bijeenkomsten hebben zij met elkaar ontdekt welke sterke elementen vanuit de kleuterbouw benut kunnen worden in groep 3. Hierdoor hebben zij ervaren hoe je een betere overgang kunt creëren van groep 2 naar groep 3. Aan de leraren die het traject hebben gevolgd, hebben we tijdens de laatste bijeenkomst de volgende reflectievraag gesteld:

“Wat wil jij jouw collega’s en directeur meegeven en vertellen?

Hieronder enkele reacties:

“Ik ontdek nu pas hoeveel méér mogelijkheden er zijn om het ‘gat’ tussen groep 2 en groep 3 te dichten”

 “Dat je niet alleen met het werkboekje aan doelen kunt werken, maar vooral ook m.b.v. spelactiviteiten en dan bij voorkeur in circuit-vorm”

“Ik zou mijn collega’s de didactiek van De Vertaalcirkel willen toelichten en hoe je dit kunt toepassen (in alle!) groepen”

“Dat we veel concrete materialen uit groep 2 ook heel goed kunnen gebruiken in groep 3 en dat we veel meer zouden moeten samenwerken met elkaar in de onderbouw”

“Ik wil mijn groep 3- collega’s meegeven dat je best de methode af en toe kunt loslaten, als je het doel op een betere manier kunt bereiken”

“Ik wil mijn collega’s vooral bewust maken van de kracht van ‘actief leren’ door middel van spelactiviteiten in circuit-vorm”

“Om de overgang van groep 2 naar groep 3 kleiner te maken moeten we lesgeven in ‘doelen’ in plaats van met de methode”

“Ik wil alle praktische werkvormen en spelactiviteiten doorgeven aan mijn collega’s in de onderbouw!”

“Laat kinderen leren door te doen en bezig te zijn met concreet materiaal en afwisselende werkvormen”

Meer informatie.

Training ‘Groep 3 goed onder de knie’

De training wordt opnieuw gegeven, bekijk alle data en locaties.

 

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.