leestijd:

Vandaag, op 8 mei 2017, lanceerden Onderwijs Maak Je Samen en Stichting De Brink het Engelstalige boek: The Dutch Way in Education, teach, learn & lead the Dutch Way. Minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker van Onderwijs waren de eersten die het boek in handen kregen, tijdens een evenement van het ministerie van OCW. Hierna kan het de wereld over. Liever gezegd: dan moet het de wereld over. Pasi Sahlberg, expert op het gebied van onderwijsvernieuwing, zei het ook al: “The Netherlands is by any standard a global success story.”

Food for thought
Waarom het boek interessant is voor leraren, leerlingen en studenten, onderzoekers, ministers en beleidsmakers in andere landen? Omdat Nederland het al jaren heel goed doet in PISA (Programme for International Student Assessment) ranglijsten, omdat onze kinderen de gelukkigste van de wereld zijn en omdat ons goed werkende onderwijssysteem een mooie balans kent tussen excellentie en gelijke kansen. Dat zijn nog maar een paar voorbeelden die aantonen dat er van ons nog wat te leren valt. Food for thought dus voor andere landen, zodat men vanuit het Nederlandse perspectief kan reflecteren op de eigen context en cultuur. En hopelijk geïnspireerd raken.

Unieke aspecten van ons onderwijs
Het boek is allesbehalve een showcase van een onderwijsparadijs met een uiteenzetting van successen: het is een doordacht, empirisch en reflecterend verhaal, samengesteld door mensen die iets te vertellen hebben. Het voorwoord is geschreven door Freddy Weima, directievoorzitter van Nuffic, de organisatie voor internationalisering in het gehele onderwijsdomein. Het boek bevat een aansprekende introductie die de buitenlandse lezer kennis laat maken met ons land, aangevuld met heldere, soms grappige infographics. Daarna volgen negen hoofdstukken waarin steeds een andere vooraanstaande Nederlandse hoogleraar of onderwijskundige unieke aspecten van ons onderwijssysteem belicht. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een portret van een onderwijsprofessional die ons onderwijs betekenis en kleur geeft. De geportretteerden geven een inkijk in de dagelijkse praktijk van ons onderwijs en een beeld van wat zij daarin waarderen. In een tiende, internationaal hoofdstuk, reflecteren professor Alma Harris en dr. Michelle S. Jones vanuit een internationaal perspectief op de in het boek besproken onderwerpen.

In november van dit jaar verschijnt naar verwachting de Nederlandse versie. De Engelse versie is nu al te verkrijgen.

The Dutch Way in Education

 

Inhoud van het boek:

  • Voorwoord door Freddy Weima (NUFFIC)
  • Inleidend hoofdstuk door Jan Heijmans en Job Christians
  • 8 hoofdstukken van Nederlandse hoogleraren:
    • Hfst 1: Freedom of Education as an Interplay of Forces
      By: Prof. Dr. Edith Hooge (Tias Business School Tilburg University)
    • Hfst 2: Back to the Basics: On Good Education, Teacher Judgement, and Educational Professionalism
      By: Prof. Dr. Gert Biesta (Brunel University London / member education council)
    • Hfst 3: A Place for Every Child.: Inclusion as the task for community schools a Community School’s Task
      By: Dr. Jeannette Doornenbal (Hanze Hogeschool Groningen)
    • Hfst 4: Excellence in Emancipation, a Century-Long Search for Balance
      By: Prof. Dr. Marc Vermeulen & prof dr. Sietske Waslander (Tias Business School Tilburg University)
    • Hfst 5: Super-Diversity: an Opportunity for Schools and Higher Education
      By: Dr. Rick Wolff (Risbo)
    • Hfst 6: Vocational education in the Netherlands
      By: Prof. Dr. Marc van der Meer (Tias Business School Tilburg University)
    • Hfst 7: The Teaching Profession in the Netherlands: From Regulative Structures to Collaborative Cultures
      By: Dr. Marco Snoek (Amsterdam University of Applied Sciences)
    • Hfst 8: New roles for Dutch Inspectorate
      By: Prof. Dr. Inge De Wolf (Maastricht University)
    • Hfst 9: Get a Dutch innovation mindset
      By: Prof. Dr. Ir. Caroline Hummels (TU Eindhoven)
  • Afsluitend hoofdstuk:
    • Hfst 10 The Dutch Way – Reflections, Lessons, and Future Directions
      By: prof. Alma Harris and dr. Michelle Jones (University of Bath)
  • 9 portretten van Nederlandse onderwijsmakers
  • Diverse infographics over het Nederlandse onderwijs

Bestel jouw Engelse exemplaar.

sluiten