leestijd:

Hoe signaleer en begeleid je kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong? Wat heb je te bieden vanuit je leeromgeving, aanbod en ondersteuning? Vragen die men in de onderbouw tegenwoordig vaak tegenkomt.

Onderwijs Maak Je Samen brengt hierover een nieuwe publicatie uit: ‘Slim Kleuteren’. Hierin is aandacht voor signalering, aanbod, begeleiding en praktische aanpassingen voor je materialen en activiteiten. Omdat we graag iedereen de mogelijkheid willen bieden om toegang te krijgen tot de inhoud, publiceren we elke maand in de nieuwsbrief, een deel van ‘Slim Kleuteren’ (de vernieuwde uitgave van ‘Hoogbloeiers’). Elke maand dus een nieuw hoofdstuk om uiteindelijk de gehele publicatie compleet te hebben!

Wat kun je verwachten van deze nieuwe publicatie:

In iedere nieuwsbrief komt een hoofdstuk dat in drie gedeeltes is opgesplitst: een stukje theorie, vervolgens wordt er een koppeling naar de praktijk gemaakt en in het laatste gedeelte wordt beschreven hoe je een bestaand ontwikkelingsmateriaal kunt verrijken. Het hoofdstuk dat in de nieuwsbrief is verschenen, is te downloaden en na aan aantal maanden heb je de hele publicatie compleet. Een nieuwsbrief gemist? Geen bezwaar. Op deze website vind je alle hoofdstukken terug, wanneer de nieuwsbrief is verschenen.

Slim kleuteren:

September 2015: Inleiding Slim Kleuteren

Oktober 2015: Hoofdstuk 1 Slimme kleuters, een voorsprong of hoogbegaafdheid?
– Hoofdstuk 1A: Slimme kleuters, een voorsprong of hoogbegaafdheid
– Hoofdstuk 1B: Misvattingen (stellingenkaartjes)
– Hoofdstuk 1C: Ontwikkelingsmateriaal verrijken: Berenspel en leeg format

November 2015: Hoofdstuk 2 Ontwikkelingskenmerken en leereigenschappen
– Hoofdstuk 2A: Ontwikkelingskenmerken en leereigenschappen
– Hoofdstuk 2B: Niveaus van leren
– Hoofdstuk 2C: Ontwikkelingsmateriaal verrijken: Teldopjes

December 2015: Hoofdstuk 3 Stimulerend signaleren
– Hoofdstuk 3A: Stimulerend signaleren
– Hoofdstuk 3B: Niveaus van vragen stellen
– Hoofdstuk 3C: Ontwikkelingsmateriaal verrijken: Puzzel

Januari 2016: Hoofdstuk 4 Breed en doelgericht plannen
– Hoofdstuk 4A: Breed en doelgericht plannen
– Hoofdstuk 4B: Interactie met coöperatieve werkvormen
– Hoofdstuk 4C: Ontwikkelingsmateriaal verrijken: Nitikin

Februari 2016: Hoofdstuk 5 Coachend begeleiden
– Hoofdstuk 5A: Coachend begeleiden
– Hoofdstuk 5B: De taxonomie van Bloom
– Hoofdstuk 5C: Ontwikkelingsmateriaal verrijken: Kralenplank

Maart 2016: Hoofdstuk 6 Procesgericht volgen en evalueren
– Hoofdstuk 6A: Procesgericht volgen en evalueren
– Hoofdstuk 6B: De taxonomie van Bloom
– Hoofdstuk 6C: Ontwikkelingsmateriaal verrijken: Figura of mozaïek

April 2016: Hoofdstuk 7 Executieve functies
– Hoofdstuk 7A: Executieve functies
– Hoofdstuk 7B
– Hoofdstuk 7C: Ontwikkelingsmateriaal verrijken: Mini memo

Of download de gehele publicatie als reader.

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.