leestijd:

Uit OMJS Magazine #8
Tekst: Theone Joostensz

Wat gebeurt er in de hersenen van jouw leerlingen als ze nieuwe dingen leren? Wat heeft het brein nodig om een optimale ontwikkeling door te maken? En vooral: hoe kun jij daar als onderwijsprofessional op inspelen? In het KLIJFlab van OMJS ervaren onderwijsprofessionals aan den lijve hoe het lerende brein werkt en hoe ze inzichten uit de neuropsychologie kunnen inzetten voor hun eigen lessen.

Less is more. Cells that fire together, wire together. Use it or lose it. Voor Denise Dorssers en Angelique Kluitmans, respectievelijk werkzaam als leraar op De School in Maasbree en De Krullevaar in Sevenum, zijn deze inzichten uit de neuropsychologie inmiddels gesneden koek. En het mooie is dat ze die inzichten elke dag weer toepassen in hun eigen onderwijspraktijk. Sterker nog: als ze dáár eenmaal over beginnen te vertellen, dan houden ze niet meer op met glunderen.Angelique: “Ik vind lesgeven veel leuker geworden omdat we inspelen op hoe het brein leert en werkt. Hersenen hebben bijvoorbeeld goede instructies nodig en veel oefening en herhaling zodat de gewenste hersenpatronen worden aangelegd. Voorheen dachten we weleens: dit kind heeft geen instructies nodig, dat mag zelfstandig aan het werk. Maar dat is niet waar. Álle kinderen hebben instructies nodig. Sommige kinderen kunnen misschien eerder aan de slag, maar ook zij moeten vaak dingen herhalen zodat de gewenste hersenpatronen bij hen kunnen inslijpen.”

Rust in de klas

“Een heel mooi inzicht vind ik cells that fire together, wire together”, zegt Denise. “Als je de lesstof kunt koppelen aan een beeld en aan muziek, dan beklijft het veel beter. Dat doen we telkens heel bewust, bijvoorbeeld bij het aanleren van de tafels. Zo hebben we de tafel van acht gekoppeld aan spinnen. En bij elke tafel hoort een deuntje, waardoor kinderen deze makkelijker onthouden.”

Ook het principe less is more past Denise op alle fronten toe. “Minder tekst gebruiken en meer beeld, minder lesstof behandelen in één keer, maar opgeknipt in stukjes, een opgeruimde klas”, somt ze op. Dat laatste licht ze toe: “Vroeger vond ik het leuk om per seizoen of per thema mijn hele klas vol te hangen met van alles en nog wat. Nu heb ik bijna niks in mijn lokaal. hangen, alleen dingen die we ook echt in de lessen gebruiken, zoals een getallenlijn of een spellingregel. Door alle prikkels en afleiding weg te halen, zorg je voor rust in de klas. Daar is iedereen bij gebaat.”

“Dit verhaal moet doorgegeven worden, zeker ook aan nieuwe leraren op de pabo’s, zodat zij een stevige basis hebben om op de goede manier kennis over te dragen aan kinderen.”

KLIJFlab

Het KLIJFlab van OMJS in Helmond is speciaal opgezet voor onderwijsprofessionals die graag meer willen weten over de werking van de hersenen en hoe ze die kennis kunnen inzetten om hun leerlingen optimaal te laten leren. Denise mocht als een van de eerste onderwijsprofessionals samen met een groep collega’s het lab ervaren. Ze is vol lof: “Ik vind het heel mooi opgezet. Het stuk theorie is goed zichtbaar en er zijn heel mooie, verhelderende activiteiten aan gekoppeld die het verhaal ondersteunen. Op die manier kun je ook echt zelf ervaren hoe hersenen werken en hoe je je onderwijs daarop aan kunt passen. Zoals op het juiste moment prikkelen en tijdig bijsturen.” Ze is niet de enige die positief reageert: “Ik hoorde mensen heel enthousiast roepen: ik ga het morgen anders doen!”

Succesverhaal

Het goede doen voor de leerlingen, dat is de drijfveer van Denise en Angelique. “We zien dat deze manier van onderwijs geven effect heeft op de leerlingen”, zegt Denise. “Ook kinderen die een grote achterstand hebben, kunnen zich ontwikkelen. Onlangs kregen we een meisje bij ons op school dat qua lezen en schrijven ver achterliep op haar leeftijdgenootjes. Door kleine stapjes te zetten en heel veel te herhalen heeft ze zich van een bang muisje ontwikkeld tot een zelfverzekerde meid. Hoe ze nu ineens de dingen oppakt … het is gewoon een succesverhaal.”Deze manier van onderwijs geven is zo verrijkend, aldus Angelique en Denise. “Niet alleen voor onszelf, maar voor het hele onderwijs. Dit verhaal moet doorgegeven worden, zeker ook aan nieuwe leraren op de pabo’s, zodat zij een stevige basis hebben om op de goede manier kennis over te dragen aan kinderen.”

 

Ervaar het KLJIFlab zelf:

Kom langs voor een KLIJFdag of een KLIJFtraining

 

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.