leestijd:

Uit de nieuwsbrief van dinsdag 17 maart 2020: Onderwijs Maak Je Samen … ook thuis

Op alle mogelijke manieren wordt er op dit moment onderzocht hoe scholen samen met ouders een passende vorm van thuisonderwijs kunnen opzetten. Onderwijs Maak Je Samen denkt hierin graag mee en deelt in deze speciale nieuwsbrief ook enkele ideeën en voorbeelden om in te zetten voor leerlingen.

In deze tijd, waarbij we in veel gevallen onze ondersteuning niet op de scholen laten plaatsvinden, zoeken we naar een manier waarop we de leraar en leerling alsnog kunnen ondersteunen. Uiteraard zijn er veel vormen te bedenken en hoef je niet zelf het wiel uit te vinden. Wij hebben enkele (thuis)suggesties voor leraren, leerlingen en hun ouders op een rijtje gezet.

Uiteraard vrij om te delen, want Onderwijs Maak Je Samen … ook thuis. Deel jouw uitvoering en/of idee via social media met #OMJSthuis.

We wensen iedereen heel veel sterkte en behoud van een goede gezondheid bij datgene waar jullie nu voor gesteld worden.

Team Onderwijs Maak Je Samen

Hier volgen de 14 tips en ideeën:

1. Lang leve de structuur

Met de weken thuisblijven en thuiswerken in het vooruitzicht is het fijn om samen met kinderen wat structuur aan te brengen in de dag.

Begin de dag door samen taken op te schrijven die je samen kunt doen en taken die je alleen kunt doen. Vervolgens maak je een dag-uren-planning en plan je elke activiteit in. Steeds met de afwisseling; een uur samen met je kind en het andere uur ieder voor zich. Dat biedt zowel kansen voor werktijd als samen-tijd.

2. Mijn Krabbels – waarom aantekeningen maken werkt

Als volwassene hebben we allemaal een notitieblok- of boek. Toch zien we dat kinderen vaak geen ‘algemeen’ notitieboek hebben. En daarom kwamen wij met Mijn Krabbels.

Een te personaliseren notitieboek. Voor notities, samenvattingen, schema’s, ezelsbruggetjes en … krabbels!

In ons magazine (OMJS magazine) publiceerden we een artikel ‘Waarom aantekeningen maken het leren verrijkt’. Lees het artikel hier.

3. Stripverhaal maken

Kinderen vinden het prachtig om hun eigen stripverhaal te maken. Tijdens het bedenken zijn ze bezig met taal. Er moet namelijk een verhaal bedacht worden. Daarnaast moeten ze hoofdpersonen creëren en moet het voor de lezer duidelijk zijn wat er gebeurt. Een prima tool om kinderen zelfstandig aan het werk te zetten.

Tip: laat kinderen een stripverhaal van de dag maken. Wat is er vandaag allemaal gebeurd? Of wat heb je vandaag gedaan?

Download hier een stripverhaal-format.

4. Hebben ze geleerd…?

Het kan natuurlijk goed en leerzaam zijn om thuis aan de slag te gaan, maar op welke manier weten we nu of de kinderen ook echt iets geleerd hebben?

Op de poster ‘Hebben ze van jou geleerd? vind je 20 manieren om te bepalen of ze de leerstof hebben begrepen.

Denk bijvoorbeeld aan de vormen: uitwisselen, beoordelen of beargumenteren.

5. WC tafelblad

Moet jouw kind nog werken aan het automatiseren van de tafels? Wij hebben een poster gemaakt met alle tafels … voor op de wc! Download de poster gratis, print hem uit en hang hem op de binnenkant van de toiletdeur of bij de wasbak. Laat ze telkens bij een toiletbezoek of bij het handen wassen even de tafeltjes oefenen met het wc tafelblad

6. Spelenderwijs hoofdrekenen

Met Samen 12 kun je (thuis) aan de slag om sommen te automatiseren. Middels dit bordspel ga je sámen en op een leuke manier hoofdrekenen. Het doel is om steeds tot de uitkomst 12 te komen. Start met alleen optelsommen, waarbij je kunt uitbreiden naar sommen aftrekken, vermenigvuldigen en delen.

Niet alleen handig ten tijde van het Coronavirus, maar ook voor een regenachtige zaterdag of tijdens de vakantie!

Bestel Samen 12 voor € 24,95 in de webwinkel.

 

7. Hoezo, goed gedaan?

Dan zijn de kinderen hard aan het werk en wat zeg je dan? “Goed gedaan!” of “Ga zo door…”?
Je kunt namelijk feedback geven voor de juiste inspanning, de juiste strategie, vooruitgang en het proces. Op deze poster vind je verschillende vormen van feedback. Het helpt om kinderen te motiveren en hen bewust te maken van wat ze doen en wat het effect is van hun handelen en leren.

8. “Mag ik van jou in de categorie…”

Kinderen kunnen met alle lesstof die ze van school aangeboden krijgen of rondom materialen of activiteiten thuis hun eigen kwartetspel maken. Ze kunnen hiervoor zelf de plaatjes maken en de onderwerpen van de kwartetten invullen. Hierna kunnen de kaarten worden uitgeknipt en kan er met het eigen spel gekwartet worden!

Download hier de bestanden om het kwartetspel digitaal in te vullen.
Download hier de bestanden om het kwartetspel op papier te schrijven/tekenen.

9. Spelenderwijs werken aan taal

Thuis spelenderwijs en creatief werken aan taalvaardigheid? Laat je kind ‘kletsen’ met de Kletsdobbelstenen. De set bevat 25 dobbelstenen met allerlei pictogrammen met alledaagse thema’s. Je kunt al starten om het kind enkele dobbelstenen te laten gooien en er één verhaal van te laten ‘kletsen’.
In het doosje zitten diverse spelsuggesties (per leeftijd aangeduid) om de dobbelstenen in te zetten.
Zo werk je aan woordenschat, zinsopbouw, luisteren, spreken én denken!

Bestel de Kletsdobbelstenen voor € 37,50 in de webwinkel.

10. De ‘Woordenhapper’, wie kent hem nog?

De ‘Woordenhapper’ is een veelzijdige, speelse en makkelijk te gebruiken werkvorm. Je kent ze misschien nog wel van vroeger. Een vouwopdracht met vervolgens urenlang speelplezier en opdrachten voor iedereen die maar mee wil doen.

Download hier een voorbeeld ‘Woordenhapper’.
Download hier de lege ‘Woordhapper’ en bedenk zelf welke opdrachten je erop wil schrijven.

11. Leesbingo!

10 minuten lezen op leuke, gekke plekken. Daarna mag je een bingovakje inkleuren. Wie heeft als eerste de bingokaart vol? Print voor deze bingokaart uit en plan enkele leesmomenten in gedurende de dag. Je kunt natuurlijk ook een eigen bingokaart maken met leuke plekken of leesopdrachten voor alle leeftijden.
Veel leesplezier!

12. Creatief aan de slag!

De gratis e-reader Creatieve vaardigheden bevat enorm veel ideeën en tips om creativiteit en creatief denken te ontwikkelen. Onderverdeeld in zes categorieën: creatief waarnemen, associëren, oordelen, overeenkomsten, overeenkomsten, alternatieven en verbeelden.

Je vindt er tientallen tips, waaronder het onderzoeken van apparaten, associëren met bloemen tot het in kaart brengen van de reis van een kiezelsteen.

13. Zou je liever …

… nooit meer je handen wassen of nooit meer je gezicht aanraken?
 op een planeet willen wonen waar het altijd koud of altijd warm is?

Eigenlijk voor de zomervakantie ontwikkeld, maar ook zeker goed om nu in te zetten; de ‘Zou je liever…’-gesprekskaartjes. Want het is leuk en belangrijk dat kinderen met elkaar en met jou uitgedaagd blijven om te praten. De gesprekskaartjes zijn ideaal om thuis klaar te hebben liggen en tussendoor in te zetten voor de start van een interessant gesprek.

14. Van beeldscherm naar BEELD&BOX

BEELD&BOX bevat 100 beeldkaarten, waarmee je het gesprek aan kunt gaan. De beelden helpen associëren, details leren zien, voorstellen, herkennen en associëren.

Tips voor thuis:
(1) Leg een heleboel kaarten op tafel en speel ‘Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet’. Altijd goed om de focus en aandacht van kind en volwassene weer te versterken.
(2) Neem willekeurig enkele kaarten en probeer er een verhaal van te maken. Of draai om de beurt een kaart om en maak het verhaal steeds langer.
3) Neem een kaart voor een specifiek persoon. Schrijf op de achterkant van de kaart waarom je bij deze kaart aan die persoon denkt en verstuur de kaart via de post.

Bestel BEELD&BOX voor € 24,95 in de webwinkel.

Nieuwsbrief

Bekijk de volledige nieuwsbrief.

Ontvang je onze nieuwsbrief nog niet? Meld je dan snel aan!

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.