leestijd:

Deze week kwam dan eindelijk Boekie de boekenverslinder binnen. Onze nieuwste aanwinst binnen taal/lezen. Met Boekie stimuleer je de boekpromotie en leesmotivatie.

Leraar en taalcoördinator Margot Panhuizen stuurde een klein jaar geleden een mailtje naar ons met haar idee. En dat idee is nu tot werkelijkheid gekomen met Boekie! Zij mocht dan ook als eerste Boekie ontvangen, overhandigd door Barbara (taalexpert van Onderwijs Maak Je Samen).

We stelden Margot enkele vragen. Lees hier het interview:

Interview auteur Margot Panhuizen

Vanuit welke vraag heb je je eerste Boekie ideeën bedacht?

De kinderen uit mijn klas beleefden meer plezier aan het lopen naar de boekenkast en het rommelen in de kasten dan aan het lezen zelf. De boeken werden vaak niet bewust gekozen. Er werd zomaar iets uit de kast getrokken omdat ze íets moesten kiezen. Met als gevolg dat de kinderen het boek vaak toch niet leuk vonden en weer naar de boekenkast liepen. Ik wilde een manier vinden om kinderen écht aan het lezen te krijgen en aan het lezen te houden.

Hoe kwam je bij het idee om Boekiekaarten te maken?

Ik denk dat lezen je soms even naar een andere wereld kan brengen, een waar je je fantasie helemaal in los kunt laten. Het kan soms zo jammer zijn als je een boek uit hebt, want je fantasiewereld stopt dan. Ik wilde juist iets bedenken waarmee kinderen nog even in de wereld van het boek konden blijven.

Ik heb veel op internet gekeken naar tips van andere leraren, maar kwam steeds weer uit bij hetzelfde boekverslag waarin kinderen de titel en schrijver moeten noteren en hun mening moesten geven over het boek. De reflectie op een boek blijft dan zo oppervlakkig, weinig kinderen zullen daar plezier aan beleven.

Ik begon eerst met een boekje vol opdrachten, maar vond dat ik dan toch te veel sturing gaf.

Om aan te kunnen sluiten bij de verschillende interesses, wilde ik kaarten maken waar de kinderen zelf uit konden kiezen.

Als je de boekpromotie niet in je eentje hoeft te doen, maar juist de kinderen elkaar enthousiast laat maken dan werkt dat nog veel beter!

Kun je uitleggen wat het werken met Boekie zou kunnen betekenen voor leesmotivatie en boekpromotie?

Na het voorlezen of promoten van een boek in de klas, hoor ik vaak dat de kinderen het boek in de bibliotheek gaan lenen om het thuis ook te kunnen lezen. Bij ons op school staan zelfs wachttijden op bepaalde boeken, omdat ze meteen gereserveerd worden. Als je de boekpromotie niet in je eentje hoeft te doen, maar juist de kinderen elkaar enthousiast laat maken dan werkt dat nog veel beter! Boekie helpt de kinderen enthousiast te houden over het boek dat ze hebben gelezen én andere kinderen daarover enthousiast te maken. Omdat Boekie zoveel verschillende activiteiten heeft, worden boeken op verschillende manieren besproken. Ideaal voor bijvoorbeeld in een boekenkring!

Wat maakt Boekie anders dan andere leestools- en materialen?

Boekie geeft kinderen de ruimte om zelf te kiezen welke verwerkingsvorm het beste bij ze past. Met een keuze uit 45 activiteiten binnen de verschillende taaldomeinen, is er altijd wel wat leuks te vinden. De kaarten zijn te gebruiken voor kinderen van alle leesniveaus, van groep 3 tot en met groep 8. De kinderen worden op hun eigen niveau uitgedaagd om op een creatieve manier een werkstukje of presentatie te maken. Door ook het presenteren en praten over boeken een plek te geven in de klas, zorgen de kinderen voor hun eigen boekpromotie.

Waarom moeten mensen Boekie aanschaffen?

Omdat Boekie echt verschil kan maken! Ik heb kinderen in de klas gehad die tijdens leestijd alleen maar wilden vluchten: naar de wc, even wat drinken, toch maar weer een ander boek… Toen ik in mijn klas begonnen ben met Boekie, zag ik echt verschil in het leesgedrag van de kinderen. Kinderen die voorheen niet aan het lezen te houden waren, vroegen nu of ze als klaartaak ook mochten lezen!

Daarnaast kost het je als leraar geen voorbereidingstijd. Je kunt het direct gebruiken in de klas. Je introduceert Boekie en de kinderen doen de rest.

Je hebt Boekie getest met de leerlingen uit jouw groep, hoe reageerden zij? Wat waren hun reacties?

De leeskaarten die ik zelf had gemaakt waren al een succes, maar Boekie zorgde voor nóg meer betrokkenheid. De kinderen moesten hardop lachen om de plaatjes. Ze zien hem echt als een leesmaatje die vol leuke ideeën zit. Ze laten elkaar zien welke kaart ze hebben gekozen, geven elkaar tips over welke kaart leuk is en bespreken uitgebreid wat ze ermee gaan doen. Ook over Boekie zelf werd gefantaseerd: hoe zou zijn huis eruit zien? Wat voor vriendjes heeft hij? Boekie leeft echt in onze klas!

Waarom verdienen leerlingen het om met Boekie aan de slag te gaan?

Ik heb kunnen zien hoe trots kinderen zijn als ze het boek hebben uitgelezen, hun fantasie erop los gelaten hebben en mogen presenteren wat ze gemaakt hebben. Niet alleen de boeken worden in het zonnetje gezet, maar ook de kinderen. Je ziet ze gewoon groeien als ze aan het presenteren zijn!

Wat zijn de opbrengsten na het gebruik van Boekie?

We hebben in de klas echt een sterke leescultuur gekregen. De kinderen willen nu lezen, in plaats van het ‘moet’ gevoel. Omdat ze willen lezen, lezen ze ook vaker en meer: ze maken leeskilometers. Als je als leraar zorgt voor geschikte boeken op niveau, dan heeft het positief effect op de woordenschat, de algehele taalontwikkeling en natuurlijk op het leesniveau van het kind.

Ik besloot de stoute schoenen aan te trekken en ze een berichtje te sturen.

Wat heeft ervoor gezorgd dat je je goede idee met OMJS wilde delen?

De leuke reacties van collega’s! Zij waren heel enthousiast en wilden de kaarten ook voor in hun eigen klassen. Dit gaf voor mij de bevestiging dat het leraren en leerlingen echt kan helpen bij het verhogen van het leesplezier. Verschillende mensen uit mijn omgeving raadden me aan om te kijken of de kaarten uitgegeven konden worden. Ik kende OMJS al van o.a. de buitenspeelkaarten die ik in mijn klas vaak gebruik en vind hun producten en artikelen vaak praktisch en inspirerend. Dus besloot ik de stoute schoenen aan te trekken en ze een berichtje te sturen. Ik ben erg blij dat ik dat heb gedaan!

Hoe voelt het om “jouw product” uitgegeven te zien?

Geweldig! Het is zo gaaf om reacties voorbij te zien komen waarin leraren aangeven dat ze Boekie ook willen hebben voor op hun eigen school. Ik ben super trots dat ik met OMJS iets heb kunnen maken waar leraren en kinderen echt iets aan hebben!

Kun je iets vertellen over het ontwikkelproces?

Tijdens de eerste kennismaking heb ik laten zien hoe ik de leeskaarten in mijn klas gebruikte. Barbara en Iris (taalexpert en uitgever, red.) waren enthousiast, maar wilden wel even kijken hoe hun taalcollega’s Ilse en Alette erover dachten. Gelukkig waren zij ook enthousiast en werd ik uitgenodigd voor een tweede gesprek. Door er samen over te praten kwamen er nog meer leuke ideeën voor activiteiten omhoog, die we uitgewerkt hebben. Uit deze ideeën kozen we de leukste 45 activiteiten. Voor sommige activiteiten kun je een format gebruiken. Om het zo praktisch mogelijk te houden, kozen we ervoor om deze als downloads digitaal aan te bieden. Ook werd me gevraagd een handleiding te schrijven voor leraren over het inzetten van de kaarten, het presenteren door leerlingen en hoe ik de kaarten in groep 3 gebruik. Daarna ging Mark aan de slag met de vormgeving en zo werd Boekie geboren!

Voelde je je nauw betrokken bij het ontwikkelproces en hoe heeft OMJS daar dan voor gezorgd?

Ik ben meegenomen in ieder onderdeel van het ontwikkelproces en er werd ook bij ieder deel om feedback gevraagd. Ik voelde me erg betrokken bij het ontwikkelproces. Boekie voelt echt nog steeds als ‘mijn’ kaarten, maar nu met de hulp van de professionals van OMJS.

Wat is de toegevoegde waarde geweest van OMJS?

De samenwerking met OMJS heeft ervoor gezorgd dat de kaarten naar een hoger niveau zijn getild. We hebben goed gekeken naar de verschillende taaldomeinen en hebben samen nog extra kaarten gemaakt. Daarnaast is de vormgeving echt te gek! Dankzij OMJS kan Boekie nu overal gebruikt worden om het leesplezier van kinderen te verhogen.

Kunnen we nog meer goede ideeën van je verwachten?

Ik zoek graag naar manieren om het leren van kinderen leuker en effectiever te maken. Ik ben dit jaar gestart met de opleiding tot rekenexpert en zou het heel leuk vinden om daar ook spellen of hulpmiddelen voor te ontwikkelen! Dus… ik hoop het!

Iemand met een goed onderwijsidee, wat raad je hem/haar aan?

Deel het! Het is zo jammer als die goede ideeën alleen in jouw klas of school te zien zijn, terwijl je er ook anderen mee kunt inspireren!

Gerelateerde artikelen

po
06/09 in actueel

Boekie in The Voice

po/vo
10/06 in actueel

Vakantieleesvoer top 10

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.