leestijd:

NOOT: In de voorwaarden van Pinterest staat dat het medium pas gebruikt mag worden vanaf 13 jaar. Toch zijn er veel leraren die Pinterest (voor eigen risico) gebruiken in de klas, vanwege de interessante mogelijkheden in het onderwijs. Hopelijk komt Pinterest met een geschikte versie voor gebruik met jongere kinderen.

Een geschikt alternatief voor Pinterest in het Primair Onderwijs is Padlet. Dit medium biedt vergelijkbare mogelijkheden en mag wel gebruikt worden door kinderen in het Primair Onderwijs.Pinterest logo

Pinterest staat bomvol voorbeelden uit de praktijk. Denk aan thema’s voor in de klas, creatieve knutselwerkjes, leuke spelletjes, of mooie teksten en quotes die je inspireren. Al deze lesideeën kun je ‘pinnen’ op je eigen pinterest pagina; jouw prikbord. Hierdoor krijg je een mooie verzameling die automatisch op je eigen pagina blijft staan. Je kunt je eigen prikbord zelfs heel gemakkelijk delen met je collega’s.

Wist je dat je Pinterest ook gewoon in de klas kunt inzetten mét je leerlingen? Het mooie van Pinterest is dat het ontzettend visueel is en dat sluit goed aan bij de huidige generatie van kinderen.

Pinterest voorbeeld 2

Om je een idee te geven wat je allemaal met Pinterest kunt doen, hier een aantal voorbeelden:

  1. Themabord (groep 4-6)
    Ga je aan de slag met een thema, zoals herfst? Laat kinderen allerlei afbeeldingen ‘pinnen’ die te maken hebben met dat thema. Bespreek in de groep wat je allemaal tegenkomt en/of je nog iets mist. Je kunt dit alle kinderen individueel laten doen en dit uitbreiden met de andere thema’s door het hele jaar. Je kunt er ook voor kiezen één bord per klas te maken, waarbij iedereen gemachtigd is afbeeldingen toe te voegen. Kinderen kunnen dan ook hun eigen naam bij hun ‘pin’ zetten. Zo zie je direct welke leerling wat ‘gepind’ heeft. Later kun je dan weer heel gemakkelijk het bord bespreken met de groep. Tip voor groep 1-2: Maak zelf als leerkracht een prikbord en verzamel allerlei foto’s van de verschillende seizoenen. Bekijk met een kleine kring (ongeveer 5 kinderen) het prikbord en vraag aan de kinderen welke plaatjes bij elkaar horen.
  1. Omschrijf jezelf (groep 6-8) Leuk bij de start van het schooljaar!Laat elke leerling een eigen bord maken over zichzelf. Denk daarbij aan hobby’s, favoriete tv-serie, eten en de samenstelling van het gezin. Dit kan een leuk project zijn tijdens de start van een schooljaar.
  1. Cijfer-bord (groep 4-5) De tafel een keer andersLaat kinderen afbeeldingen zoeken die te maken hebben met het getal wat je hebt opgenoemd en bijvoorbeeld bespreekt tijdens de tafels. Voorbeeld bij het getal ‘3’ kunnen afbeeldingen worden gezocht van: de Nederlandse vlag (3 kleuren), mes-lepel-vork, vlechten met drie strengen, driewieler, drieling etc.
    Dit is een idee naar ‘Een tafel een keer anders’. Tip voor groep 1-2: Verzamel allerlei afbeeldingen waarin cijfers te herkennen zijn (Bijvoorbeeld 1 t/m 10). Ga samen met een groepje kinderen de afbeeldingen op volgorde zetten van klein naar groot getal.
  1. Tijdlijn (groep 6-8)
    Ben je bezig met de geschiedenisles? Laat de leerlingen een tijdlijn maken. Maak van elke tijdspassage een bord en zoek daarbij de bijbehorende cultuur, soort eten, kleding, bouwstijl en wat was er typisch aan die periode?
  1. Historisch of beroemd figuur (groep 5-8)
    Je kunt deze zowel voor geschiedenisles goed inzetten, maar ook ‘zomaar’ bij een project. Geef kinderen de opdracht (eventueel in groepjes) om een persoon uit te kiezen waar ze meer over willen weten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Napoleon of Willem van Oranje voor een geschiedenisles. Het kan ook voor drama worden gebruikt, waarbij je naar acteurs en toneelspelers zoekt, zoals Simone Kleinsma of Angelina Jolie. Ook voor sport is het mogelijk, want je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Ook hier zoeken de kinderen naar de oorsprong/afkomst, het tijdperk, de kleding, waarom ze beroemd zijn geworden, etc. De groepjes kunnen naderhand een presentatie verzorgen voor hun klasgenoten over wat ze hebben ontdekt over de betreffende persoon en hun bord als een soort ‘PowerPoint’ gebruiken.
  1. Maatschappelijke kwesties (groep 7-8)
    De opwarming van de aarde, windmolens, tornado’s. Dit zijn voorbeelden waarvan de onderwerpen wellicht gemakkelijker begrepen kunnen worden middels de ondersteuning van afbeeldingen. Geef een groepje kinderen een onderwerp. Laat ze van te voren informatie opzoeken op het internet zodat ze onderzoek kunnen doen. Laat ze kernwoorden uit hun informatie selecteren, zodat ze gerichter kunnen zoeken in Pinterest.
  1. Muziek-bord (groep 4-8)
    Ook erg leuk om met zijn allen een muziek-bord aan te maken. Iedereen mag zijn/haar mooiste liedjes erop zetten, zodat een afspeellijst ontstaat. Wanneer de klas zelfstandig aan de slag moet kan deze afspeellijst gestart worden. Dit kan natuurlijk ook met een tijdlijn; van Middeleeuws, klassiek tot aan modern.
  1. Strip maken (groep 7-8)
    Laat de kinderen een verhaaltje schrijven met minimaal twee karakters (hond & kat, man & vrouw, etc.) en laat ze daadwerkelijk een gesprek voeren. Je kunt eventueel een thema toevoegen om het hen te vergemakkelijken. Laat ze vanuit dit verhaal in Pinterest plaatjes zoeken om het verhaal tot leven te laten komen. In de omschrijving kan de tekst worden geplaatst wanneer een karakter iets zou vertellen.
  1. Vormen-bord (groep 3)
    Laat de kinderen een bord maken met bijvoorbeeld vierkanten, cirkels en driehoeken. Laat ze minstens 5 plaatjes vinden die aansluit bij het bord en bespreek dit in de groep. Tip: maak eerst zelf een bord met een andere vorm, bijvoorbeeld ovaal, als voorbeeld voor de kinderen. Tip voor groep 1-2: Maak zelf als leerkracht een eigen prikbord en verzamel allerlei plaatjes waarin de vorm ‘cirkel’ duidelijk te zien is. Zet er enkele plaatjes tussen waarbij een driehoek te zien is. Toon vervolgens het prikbord op het digibord en vraag aan de kinderen of ze de ‘foute’ kunnen herkennen.
  1. Voorbeeld dierenbordDieren-bord (groep 3-5)
    Elk kind kiest een bepaald dier of diersoort. Laat hen daarbij zoeken naar het type slaapplek, eten, speeltjes, hulpmiddelen, land, etc. Denk bijvoorbeeld aan een hond; deze heeft een gezin, een hok, brokken, water, riem, bal om te spelen, etc. Het mag ook een poedel zijn, dus een type hond. Bepaal zelf of je deze diepgang gaat maken. Tip voor groep 1-2: Maak zelf als leerkracht een prikbord en verzamel plaatjes van dieren die op het land leven. Zet er ook enkele plaatjes bij van dieren die in het water leven. Bespreek met de kinderen de overeenkomsten en verschillen.

 

Gerelateerde artikelen

po
23/10 in actueel

De basisopstelling op orde

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.