leestijd:

Johan Spitteler schreef een recensie over ‘Mijn school als merk’, geschreven door Guus Pastijn.

“Marketingdeskundige Guus Pastijn heeft zich als reclameman de laatste jaren verdiept in de profilering van scholen en het werven van leerlingen.

Guus komt niet uit het onderwijs … en dat merk je. Met een frisse – en tegelijk goed ingevoerde blik – verwondert het hem dat in de boodschappen van de scholen zo vaak mooie zinnen staan met verhullend taalgebruik. Voorzichtige formuleringen met mooie beloftes. Meestal niet erg concreet en specifiek. Waar de school echt voor staat, waaraan wordt gewerkt en hoe de mooie woorden worden waargemaakt, het blijft nog maar al te vaak schimmig.

“Het verwondert hem [auteur Guus Pastijn] dat in de boodschappen van de scholen zo vaak mooi zinnen staan met verhullend taalgebruik.”

Veel scholen kunnen nog hun profiel/merk versterken als een kompas voor de scholen zelf, de richting te zoeken voor de keuzes waar ze voor staan én hun eigen, hun specifieke verhaal te vertellen.

Waar scholen veelal uitgaan van dezelfde kernwaarden, laat Guus in ‘Mijn school als merk’ overtuigend en helder zien hoe belangrijk het is in de communicatie om de merkwaarden te benadrukken. Deze zijn uniek, onderscheidend en gaan over wat Pastijn de ‘breinpositie’ van scholen noemt. Hoe beleven ouders en leerlingen jouw school? Waarom zouden ouders en leerlingen voor jouw school kiezen? Wat maakt jouw school aantrekkelijk? Hoe speel je daar op in? Hoe zorg je er voor dat je relevant, onderscheidend en geloofwaardig bent? Hoe kom je in de top-of-mind positie?

In overzichtelijke en inspirerende hoofstukken neemt hij ons mee. Bekende onderwerpen als missie en visie geeft Pastijn een frisse kleur en voorziet hij van een passende strategie.

Het nut van de online media wordt toegelicht, het waarom van marketing, alle onderdelen van de profilering en positionering van jouw scholen passeren de revue. Het bouwen van een schoolprofiel en merkimago komt aan bod. Voor mij leerzame begrippen worden stap voor stap uitgewerkt; de customer journey als uitgangspunt bij de planning van de communicatieactiviteiten; het werken met advertising property om het totale merkbeeld te communiceren.

Guus Pastijn heeft ‘Mijn school als merk’ geschreven als handvat voor schoolleiders, teamleden en bestuurders die met de marketing van de school of hun scholengemeenschap stappen voorwaarts willen maken. Het levert een mooie mix op van de theorie en de praktische uitwerking die voor jouw school wellicht van toepassing kan zijn. Vol met praktische adviezen en aanwijzingen. De techniek en de aanpak zijn voor Guus Pastijn niet anders dan voor commerciële adverteerders.
Laat maar zien en horen waar je goed in bent. Dat gaat veel verder dan scholen die opnoemen wat er allemaal wordt gedaan en wat ze kunnen. ‘Je moet zoeken in de ziel van de school.’”

‘Scholen kunnen een merk zijn. We willen dat ouders en stakeholders een gevoel ervaren als ze over onze praten.’

Johan Spitteler
Juni 2021

 

Ga naar de webwinkel voor meer informatie over het boek of bestel ‘Mijn school als merk‘ voor € 29,95.

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.