leestijd:

Dit artikel komt uit: OMJS magazine – editie 4

Tekst: Sanne Voorzee

Als bewegingsdocent aan hogeschool De Kempel geeft Margreet Christians les aan de (toekomstige) leraren in het basisonderwijs. Studenten leren op welke manier zij een goede gymles kunnen geven. Buiten spelen hoort daar ook bij. “Door kinderen de juiste triggers te geven bij het buiten spelen, wordt ook hier de motoriek gestimuleerd. En dat is enorm belangrijk”, betoogt Margreet.

Maar er is meer dan alleen de motoriek, toch? “Jazeker! Buiten spelen heeft heel veel positieve effecten voor de kinderen”, zo gaat Margreet gepassioneerd verder. “Ze leren om zelf het initiatief te nemen bij het spelen. Buiten gaat dat nu eenmaal makkelijker dan binnen, waar de setting vaak statischer is. Ook ontdekken kinderen buiten spelenderwijs de omgeving met alles wat daarbij hoort. Denk daarbij aan geuren, diverse ondergronden en ruimtelijkheid. Ook worden ze er behendiger van, omdat ze moeten anticiperen op bijvoorbeeld een veranderende omgeving of op een spel dat net altijd even anders verloopt. Een buitenomgeving is nu eenmaal dynamischer dan binnen. Ook rollenspelen, zeg maar de ‘doen alsof’-spelletjes, worden bij het buiten spelen gestimuleerd. En ook dat is goed voor de ontwikkeling van kinderen. Daarnaast behoeft het geen uitleg dat buiten spelen bijdraagt aan het behalen van de beweegnorm. In een tijd van tablets en gaming is het namelijk niet altijd vanzelfsprekend dat die norm – en die is één uur per dag matig tot intensief bewegen – wordt gehaald.”

De huidige generatie basisschoolleerlingen lijkt misschien op het eerste oog minder creatief dan vroeger, maar een leraar kan op diverse manieren het buiten spelen een impuls geven. Margreet heeft een scala aan tips voor scholen en leraren om het spelen te stimuleren: “Als een leraar meedoet met bepaalde spelen, werkt dat stimulerend. Maar een school of leraar kan ook op tal van andere manieren initiëren of ontlokken dat de kinderen gaan bewegen en spelen.

“En ja, de kinderen worden vies. Heerlijk toch?”

Sommige scholen hebben een soort sport-o-theek, waar diverse sport- en spelattributen te leen zijn. Ook zijn er scholen waar bepaalde zones gecreëerd zijn om verschillende soorten spelen de ruimte te geven op een speelplaats, zonder dat ze elkaar in de weg zitten. Een spel van de kleinere kinderen laten leiden door een ouder kind werkt ook altijd prima, net als het buiten herhalen van spelen die de kinderen in de gymles gedaan hebben. Omdat buiten spelen voor kinderen een vrij moment is, geef ik leraren vaak mee dat ze niet te veel regels moeten opleggen. Een spel initiëren is prima, maar laat het een proces van de kinderen zijn. Laat kinderen gerust spullen van huis meenemen om mee buiten te spelen. Waarom niet? En met een beetje risico is ook niks mis. Kinderen moeten leren omgaan met risico’s om angsten te overwinnen. Dus haal een kind dat in een boom is geklommen, er niet te snel uit.” Het summum? “Organiseer een modderdag! Dat hoef ik niet uit te leggen. Dat is alles, wat je je erbij voorstelt. En ja, de kinderen worden vies. Heerlijk, toch?” zo besluit Margreet lachend.

Buitenspeelkaarten

Maak buiten spelen nog leuker met de ‘buitenspeelkaarten’, een praktisch product dat zonder veel instructie kan worden ingezet. De buitenspeelkaarten zijn een set kaarten met spelen om op het schoolplein te doen. Op elke kaart staan twee spelen: een op de voorkant en een op de achterkant. De buitenspeelkaarten zijn ontwikkeld om leerlingen inspiratie te bieden op het speelplein, maar vormen daarnaast ook een aanleiding om de organisatie van het buiten spelen eens onder de loep te nemen. Is het mogelijk om leerlingen (meer) zelfstandig te laten spelen? Hebben de leerlingen een rol tijdens het buiten spelen? Op welke manier kan het buiten spelen nog uitdagender worden gemaakt? De kaarten zijn geschikt voor leerlingen van alle groepen, al zullen de kinderen uit groep 1 en 2 vanzelfsprekend enige begeleiding nodig hebben.

Gerelateerde artikelen

po
22/05 in actueel

Van vervelen tot spelen

po
29/06 in actueel

Natuurlijk spelen

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.