leestijd:

Uit OMJS Magazine #7 (december 2021) | Tekst: Emily Gordts

Een idee alleen is niet genoeg. Wat komt er allemaal kijken bij het ontwikkelen van een nieuw product? OMJS gunt je een inkijkje in het proces: hoe een actieve samenwerking tussen drie partijen tot een gaaf product leidde. In dit geval verschijnt er twee jaar na het eerste idee een prachtige box, die de nieuwsgierigheid van leerlingen prikkelt en tegelijkertijd hun onderzoeks- en ontwerpvaardigheden stimuleert.

Herfst 2019

Na de succesvolle lancering in 2019 van Boekie de boekenverslinder – gericht op boekpromotie en leesmotivatie – speelt de gedachte bij OMJS om een opvolger te creëren rondom onderzoekend en ontwerpend leren. En dan neemt Hein van den Bemt, projectleider van het Expertisecentrum Wetenschap & Technologie Zuid-Holland (EWTZH), contact op met precies zo’n idee. Samen met Joke Visschedijk en Els Kok (Ontwerpen in de klas) gaan ze sparren. Twee maanden later hebben Hein, Els en Joke hun ideeën verenigd. Het brainstormen met het OMJS-team (onderwijsadviseur Kim Gerats, oud-onderwijsadviseur Puck Lamers en uitgever/communicatie/marketing Iris Verlijsdonk-Tabor kan beginnen. Wat is het doel van de box? Gaat het alleen om onderzoekend en ontwerpend leren, of ook om het prikkelen van nieuwsgierigheid van leerlingen? Wat waren de succesfactoren van Boekie die ze kunnen overnemen?

Winter 2019

De verkennende fase is in volle gang als het coronavirus voor het eerst over Nederland heen golft. Vond de eerste brainstorm nog gezellig plaats op kantoor, de volgende sessies zijn allemaal online. Dat belet de betrokkenen niet om vol energie na te denken over de inhoud van de nieuwe box, en natuurlijk ook over een naam voor Boekies vriendje: wordt het Ollie de Onderzoeker, Prikkie de Prikkelaar, of toch iets anders?

Herfst 2020

Handen uit de mouwen: vooral Els en Joke gaan aan de slag met het ontwikkelen van een testpakket. De 15 testkaarten moeten zo realistisch mogelijk zijn, dus gaat Mark Verlijsdonk (grafisch vormgever OMJS) aan het werk. Midden in coronatijd verspreidt Kim het testpakket over verschillende scholen in Nederland. Via een enquête geven de participerende scholen (in zowel het speciaal als het regulier onderwijs) waardevolle feedback over de testfase. Zo wordt de doelgroep verkleind (groep 4 valt af), en de handleiding uitgebreid.

Over de naam is nog geen consensus, dus gooien Puck, Kim, Mark en Iris er nog een brainstorm tegenaan. En dan komen ze op het Engelse woord voor ‘nieuwsgierig’: nosey. Yes! Dat wordt ’m: Nozie de nieuwsgierige!

Ondertussen is ook een goede streefdatum gevonden om Nozie te lanceren: het weekend van de wetenschap (2-3 oktober 2021). De onderzoeks- en ontwerpvaardigheden van Nozie sluiten immers perfect aan bij thema Wetenschap en Technologie.

Lente 2021

Mark gaat verder met het ontwikkelen van de overige 25 versies van Nozie: op elke kaart doet Nozie wat anders. “Voor mij blijft het een bijzondere taak om zo’n product een gezicht te geven, en om zo’n Nozie in allerlei vormen uit te werken.” Mark ontwierp ook alle 45 versies van Boekie, én 20 versies van Boekie Junior.

Zomer 2021

De tijd begint te dringen. De deadlines zijn strak en de ene partij hangt van de andere af. Zo zijn er twee drukkers: een die de kaarten drukt, en een die de doosjes drukt en de kaarten sealt en inpakt. Het vergt een flink staaltje ‘reverse engineering’ van uitgever Iris om de lancering te halen. De corrector redigeert de definitieve teksten terwijl alle betrokkenen allerlei feedback verwerken. De eindversie wordt dubbel gecheckt, en op 31 augustus is het zover: al het materiaal gaat richting drukkers.

Herfst 2021

Alle partijen maken zich klaar voor de lancering. Er worden productfoto’s geschoten, Nozie wordt aangeboden in de webshop, het persbericht kan de deur uit, en ook de productmail valt in menig inbox. Kim en Els organiseren in oktober een online lancering. Steeds meer Nozie’s vinden hun weg naar de scholen. Ook alle 625+ Vrienden van OMJS (abonnees) krijgen Nozie toegestuurd in de hoop dat Nozie zoveel mogelijk leerlingen in Nederland – ook allemaal nieuwsgierige sponsjes – zal uitdagen om nieuwe dingen te leren. Welkom, Nozie!


Vodcast

In samenwerking met Piex hebben we een vodcast opgenomen over ‘Nozie de nieuwsgierige’, onderzoekend en ontwerpend leren, nieuwsgierigheid en creativiteit.

Els (Ontwerpen in de klas) en Kim (onderwijsadviseur en docent OMJS) nemen je mee in de wereld van Nozie.

Naast de ‘unboxing’ gaan Els en Kim in op onderzoekend en ontwerpend leren, nieuwsgierigheid.

Bekijken?

Bekijk de vodcast.

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.