leestijd:

De lente is weer aangebroken. Hét seizoen waarbij we spontaan een glimlach op ons gezicht toveren, want de dagen worden weer langer, de wolken maken plaats voor zonlicht en de vogeltjes beginnen met fluiten. Dit doet iets met onze stemming. Om deze positieve stemming ook bij de leerlingen in jouw groep vast te houden hebben wij vijf tips waarmee jij hen vaker aan het lachen kunt maken.

Over humor in het onderwijs valt veel nuttigs te zeggen. Er zijn verschillende goede argumenten om eens vaker met de leerlingen in jouw groep te lachen: het verbetert de sfeer, het is gezond en de (door leerlingen) waargenomen afstand tussen leerkracht en leerling verkleint. Lekker even met jouw groep lachen verbetert dus de relatie. Echter, als álles met humor wordt gebracht is het effect juist negatief: gebruik humor, doch met mate.

“Lachen is meer dan alleen een plezierige bezigheid…

Als mensen samen lachen, hebben ze de neiging om meer met elkaar te praten en

oogcontact te maken met elkaar”
– Gretchen Rubin

  1. Tongbrekers
    Eindig de dag eens met een tongbreker. Moeilijke zinnen en makkelijke zinnen die je toch minstens 50 x snel achter elkaar uit moet kunnen spreken zonder te struikelen over je eigen tong. Probeer het maar eens, de vele tongbrekers die je op internet kunt vinden staan garant voor hilarische versprekingen!
  • Wat was was voordat was gewassen was? Voordat was gewassen was, was was ongewassen was.
  • Drie dikke drilboren drillen door drie dikke deuren.
  • Ruud Rups raspt rap rode ronde radijsjes
  1. Cartoon van de week
    Zoek op internet naar grappige cartoons en je vindt er ontzettend veel! Wijs elke week een leerling aan die de cartoon van de week mag uitkiezen. Veel cartoons zijn zelfs geschikt om aandacht te besteden aan woordenschat!Bron: evertkwok.nl
  1. Gekke verhalen
    – Afgelopen dinsdag heb ik bij een gorilla gelogeerd. Wat een avond! …
    – Maandag werd ik wakker en keek in de spiegel. “Oh nee!”, schreeuwde ik! …
    – Je gelooft nooit wat er zaterdag is gebeurd. Een enorme…. !
    Bedenk zelf een gek begin voor een verhaal en nodig kinderen uit om het verhaal af te maken. Welke gekke verhaaltjes hebben ze opgeschreven?
  1. Nog meer tongbrekers
    Maak groepjes van vier en geef de groepjes de opdracht om samen een tongbreker te bedenken. Wat maakt een tongbreker een succes? Laat de leerlingen zelf de strategie ontdekken.
  1. Face-swappen!
    Steeds meer kinderen en volwassenen zijn aan het ‘face-swappen’ geslagen. Met speciale apps kun je live van gezicht wisselen. Dit zorgt voor hilarische resultaten. Maak af en toe eens een face-swap met een van jouw leerlingen!

Bron: www.boredteachers.com

sluiten