Op steeds meer scholen wordt er niet meer alleen over leerlingen gepraat, maar ook met leerlingen. Dit helpt niet alleen de leraar om de onderwijsbehoeften van kinderen beter in beeld te krijgen, maar het helpt ook de kinderen om zichzelf beter te leren kennen.
“Wij willen dat kinderen zelfstandig leren denken, totdat ze niet meer doen wat wij willen.” (OMDENKEN)
Kennis van jezelf, is een waardevol goed in een maatschappij die van haar burgers verwacht dat ze zelf vele keuzes maken en zo richting geven aan hun leven. Zelfkennis, daar kan je kinderen niet vroeg genoeg mee helpen!
Hierbij mooie vragen om aan kinderen te stellen in een leergesprek, of om kinderen aan elkaar te laten stellen in een tafelgesprek (zo werk je ook meteen aan de mondelinge taalvaardigheid van de kinderen!).
Download hier de coöperatieve werkvorm Schud en Pak om een goede structuur te geven aan een tafelgesprek tussen kinderen.
Meer weten over het voeren van leergesprekken met kinderen? Schrijf je in voor training over kindgesprekken.