leestijd:

Dit artikel komt uit OMJS magazine – editie 3

Door: Annelies van der Woude

In gesprek met Annemarie Emmen, werkzaam op het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch. Annemarie is directeur van het Vavo-College, een school voor voortgezet onderwijs voor (jong)volwassenen. Het Vavo-College richt zich hoofdzakelijk op examentrajecten voor drop-outs, doorstromers en andere groepen voor zowel mavo, havo als vwo.

“Als ik weer iets binnenkrijg van OMJS – als vriend krijg je alle uitgaven gratis toegestuurd – ben ik vrijwel altijd enthousiast over de inhoud. Echt super, al die materialen. Ze zijn vaak heel aansprekend. Aangezien ik zelf niet voor de klas sta, zet ik de materialen indirect in, door ze weer te delen met anderen. Dus boeken of producten sluis ik door naar collega’s die er persoonlijk weer mee verder kunnen. Of ik geef ze aan mijn dochter, die als leerkracht in het basisonderwijs werkt. Zij maakt er dankbaar gebruik van en deelt weer tips, kennis of ideeën met haar collega’s. En zo hoort het ook te gaan, toch? Het maakt me blij als ik op deze manier kan bijdragen aan het delen van inspiratie en toegankelijke kennis.”

Als voorbeeld noemt ze het boek Grip op competenties. “Ik las stukjes uit het boek en vond het heel aansprekend voor het basisonderwijs, vooral ook vanwege het hoofdstuk met de elf kindportretten en de observatiegids voor tien ontwikkeldomeinen. Die observatiegids maakt dat de beschreven theorie ook meteen praktisch toepasbaar is. Dat kreeg ik ook terug van mijn dochter. Ondertussen denk ik overigens dat de manier van kijken zoals die in dit boek wordt uitgelegd, ook inspirerend kan zijn voor de begeleiding en ontwikkeling van onze vo-leerlingen.”

“Goede werkvormen moet je delen. Daar werk ik graag aan mee.”

 

Dat geldt in elk geval voor de ‘5 minuten geluk’-kaarten. Die gaf Annemarie door aan de zorgcoördinator van haar afdeling, die de kaarten gebruikt in gesprekken met leerlingen om beelden en woorden te vinden voor succeservaringen. “En dat werkt heel goed bij onze doelgroep. Bij meerderen van onze leerlingen overheerst tenslotte een gevoel van falen. Met vragen, achtergronden en werkvormen bieden de gelukkaarten allerlei openingen om op een positieve manier met dit thema aan de slag te gaan.”

Hetzelfde geldt voor de Beeld&Box-kaarten, die de zorgcoördinator inzet tijdens de faalangstreductietraining. De afbeeldingen werken heel goed als hulpmiddel voor de leerling om een gevoel of situatie te duiden. “Iets wat alleen met woorden vaak niet lukt,” vertelt Annemarie, “met beeld erbij lukt het leerlingen wel om woorden te vinden voor hun gevoel. Binnenkort hebben we een bijeenkomst voor onze mentoren over de faalangsttrainingen. Ik verwacht dat na die bijeenkomst meer collega’s met deze kaarten aan de slag zullen gaan. Goede werkvormen moet je delen. Daar werk ik zelf graag aan mee.”

Ook vriend worden van OMJS?

Een lidmaatschap kost € 149 per jaar en biedt vele directe én indirecte voordelen. Ga voor meer informatie of om je aan te melden naar omjs.nl/vriend.

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.