Differentiatie

Creatief hoogbegaafden vallen buiten de boot

maandag 26 september 2016 | en

‘Er zou meer aandacht moeten zijn voor creatieve hoogbegaafden’, stelt orthopedagoge Joyce Gubbels. Volgens Gubbels worden deze leerlingen regelmatig over het hoofd gezien. Dit komt onder andere doordat toetsen te vaak vragen hebben, gericht op 1 ...

Differentiëren volgens de zeven principes van ‘Teaching up’

maandag 18 april 2016 |

‘Teaching up’ is geïntroduceerd door Carol Ann Tomlinson (2014) en kon je al terugvinden in haar posters die wij hebben vertaald. Teaching up gaat uit van een leerstofaanbod met hoge leerdoelen, om vervolgens wegen te vinden om leerlingen te helpen ...

Talentenlijn 1 en 2 …nu beschikbaar!

maandag 06 augustus 2012 |

Op de leeftijd van 4 jaar gaat de kleuter voor het eerst naar de basisschool. Pientere kleuters hebben grote verwachtingen ten op zichten van de basisschool: "Nu ga ik lezen en rekenen". Al snel komen ze teleurgesteld thuis. Er wordt nog niet gelezen en ...

Levelwerk

maandag 06 augustus 2012 |

Op zoek naar een passend aanbod voor jouw (hoog)begaafde leerlingen? Levelwerk biedt een doorgaande leerlijn voor leerlingen van groep 3 t/m 8. Onderwijs Maak Je Samen begeleidt scholen bij een juiste implementatie. Benieuwd naar de praktijk? Bekijk het ...

Zes fases van een instructieles

dinsdag 13 maart 2012 |

Een instructieles heeft volgens ons zes fasen. Deze kun je onder andere terugvinden op de Inspiratiekaart 'Zes Fasen van een instructieles' van Onderwijs Maak Je Samen. Daarbij behoren drie bijlagen. Deze kun je hieronder downloaden: Poster Zes fases ...

Opbrengsten Maak Je Samen: wat werkt? (Marzano)

maandag 30 januari 2012 |

Werken aan opbrengsten, met behulp van een krachtige systematiek In het onderwijs is de laatste jaren steeds meer aandacht voor opbrengstgericht werken. Hierbij volgen en verbeteren leraren de vorderingen van leerlingen systematisch. Scholen werken ...

Interviews over jongens en meisjes in het VO

woensdag 09 november 2011 |

Als aanvulling op het boek Boys & Girls; strategieën voor onderwijs aan jongens en meisjes in het voortgezet onderwijs hebben we een aantal kleurrijke interviews uitgewerkt met Nederlandse schoolleiders, begeleiders en docenten in het VO. Lees in deze ...

“We houden de onderpresteerders een worst voor”

dinsdag 01 november 2011 |

Joost van Rijn, rector Lek en Linge-college, probeert jongensachtige leerstijl uit. Rector Joost van Rijn is het schooljaar enthousiast en hoopvol begonnen. Nadat hij jarenlang heeft moeten toekijken hoe zijn VWO-klassen meisjesklassen werden en jongens ...

“Goed onderwijs is goed voor jongens én meisjes”

maandag 31 oktober 2011 |

Dolf Hautvast, adviseur bij APS, legt focus bij meervoudige intelligentie. Dolf Hautvast is jaren geleden al begonnen met het verbeteren van onderwijs voor jongens en meisjes. De adviseur is blij dat het onderwerp nu landelijk zo op de agenda staat. Hij ...

“Bij gym zie je hoe kinderen met elkaar omgaan”

vrijdag 28 oktober 2011 |

Maurice Goes, docent lichamelijke opvoeding, motiveert jongens en meisjes om gymnastiek te kiezen. Docent lichamelijke opvoeding Maurice Goes weet dankzij zijn jarenlange ervaring op school wel wat moeilijke leerlingen zijn. Hij weet ook dat vooral ...

Stel je vraag aan

sluiten