De afgelopen nieuwsbrieven hebben we je getrakteerd op kaarten uit onze 5 minutenreeks. Eerst 5 minuten focus en geluk, daarna 5 minuten Engels en muziek. In deze nieuwbrief laten we je kennismaken met 5 minuten Formatief en 5 minuten Didactisch coachen. ...
Het afstandsonderwijs vraagt veel van leraren. De context van de gesloten scholen dwingt om na te denken over het anders vormgeven van onderwijs. Dat vraagt van leerlingen en leraren ander gedrag, soms ook best buiten hun comfortzone. Wat werkt op school ...
Tijdens een van de trainingen Formatief Evalueren vertelde Dagmar Ederer (docent Duits, Ostrea Lyceum, Goes) hoe zij de Nakijkcaroussel (Johan Keijzer e.a., 20161), heeft aangepast tot eigen werkvormen.
De kern ligt daarin dat leerlingen het (schrijf)werk ...
Dit artikel komt uit OMJS magazine – editie 1.
Formatief toetsen is in opmars in het onderwijs. Het kan dan ook een waardevolle aanvulling zijn op de van oudsher bekende summatieve manier van toetsen. Hoe zit dat?
In het voortgezet onderwijs worden ...
Creëer met deze download een formatieve mindset; om de diepgang van de feedback en het leren te duiden.
Download matrix.
Feedup
Feedup is een belangrijk start van formatief handelen: zonder helder doel en succescriteria heeft feedback minder ...
Samenwerken vraagt om actieve participatie van leerlingen. Ze moeten zowel oog hebben voor hun eigen rol en bijdrage als voor anderen en het groepsproces. Steeds vaker wordt daarom peer-evaluatie ingezet als middel tijdens samenwerkend leren. Bij een ...
Eén van de gesprekken die je met leerlingen kunt voeren is een evaluatiegesprek. Het is een gesprek om het leerproces en de gestelde doelen te evalueren. Dit wordt in Leergesprekken in een notendop verder toegelicht. Een van de tools die daarbij kan helpen ...
Toetsen spelen een cruciale rol in het leren van leerlingen. Mits op de juiste manier ingezet, kunnen toetsen bijdragen aan effectievere inzet van de tijd van de leraren tijdens de les (Carless e.a., 2011). Daarnaast kan het juiste gebruik van toetsing ...
Uit vele onderzoeken (o.a. Hattie 1999, 2009) blijkt dat feedback geven een erg krachtig middel is in leerprocessen van mensen. De manier waarop je feedback geeft, bepaalt echter wel de grootte van dit effect.
Onderwijs Maak Je Samen heeft poster een ...
Op veel bijeenkomsten over formatief toetsen komt de vraag naar voren: is ‘formatief toetsen’ wel de juiste terminologie om het didactisch model te duiden? De term toetsen kan ons op het verkeerde been zetten dat het formatieve proces slechts plaatsvindt ...