Afstandsonderwijs, wie had ooit gedacht dat we dit voor het totale onderwijs gingen meemaken?
Iedere dag achter de laptop, online instructie volgen en online in gesprek gaan met leraar en medeleerlingen. In het onderwijs zien we steeds vaker ...
Nu je de kinderen eindelijk weer op school mag ontmoeten, wil je natuurlijk graag weten hoe het met ze is; hoe ze de afgelopen periode ervaren hebben, wat ze hebben meegemaakt, hoe ze zich voelen en hoe ze het vinden weer naar school te kunnen. Je hebt ze ...
De tijd van toetsen, rapporten en oudergesprekken staat voor de deur. We brengen met behulp van allerlei instrumenten en systemen de ontwikkelingen van de leerlingen in beeld.
In hoeverre neem je (het beeld van) de leerling hierin mee? Welk type gesprek ...
Het is vaak beter om goede vragen te (laten) stellen dan zelf goede antwoorden te geven. Met vragen beweeg je anderen tot denken en dat brengt leerprocessen op gang die effectiever kunnen zijn dan kennisoverdracht. Het stellen van de juiste vragen is echter ...
Onderwijs Maak Je Samen verzorgt al enkele jaren de training Leergesprekken met kinderen. In 2017 lanceerden we ook de uitgave Leergesprekken in een notendop. Een praktische uitgave die het belang van leergesprekken beschrijft. Nog steeds is er veel vraag ...
Op steeds meer scholen wordt er niet meer alleen over leerlingen gepraat, maar ook met leerlingen. Dit helpt niet alleen de leraar om de onderwijsbehoeften van kinderen beter in beeld te krijgen, maar het helpt ook de kinderen om zichzelf beter te leren ...
Het lijkt vaak heel gemakkelijk om in gesprek te gaan met leerlingen, maar bij een goed leergesprek spelen diverse factoren een rol. Wat is het belang van leergesprekken? Waartoe moeten ze leiden? Hoe verhouden ze zich tot de visie van de school? Wat betekent ...
Leuke 'Zou je liever…'-gesprekskaartjes voor de vakantie of voor in de klas!
Vroeger als kind keek ik er al weken naar uit. Op vakantie naar Spanje met de auto en de caravan. Een héle lange autoreis stond voor de boeg! “Wat neem ik allemaal mee aan ...
“Wat wil je nog leren?”
Een vraag die vaak zonder enige context aan kinderen wordt gesteld. Een vraag waar zelfs volwassenen in een POP-gesprek op vastlopen. Een vraag die we daarom dus ook zeker niet zomaar aan jonge kinderen moeten stellen. Maar wat ...
De middentoetsen van Cito zijn achter de rug. Veel scholen werken handelings- en/of opbrengstgericht en buigen zich met elkaar over de data om deze te analyseren. Een zoektocht naar kansen en mogelijkheden om de kinderen zich maximaal te laten ...