Geld nodig…
Voor kinderen begint rekenen met begripsvorming. Waar zien kinderen rekenen, wat herkennen kinderen? Geld is nog steeds een betekenisvolle context, omdat hetgeen ze gaan leren aansluit op hun kennis en belevingswereld. Reken- en ...
Voor kinderen begint rekenen met begripsvorming. Waar zien kinderen rekenen, wat herkennen kinderen? Geld is nog steeds een betekenisvolle context, omdat hetgeen ze gaan leren aansluit op hun kennis en belevingswereld. Reken- en ...
Elk jaar ontwikkelt Uitgeverij OMJS diverse producten; van onderwijsliteratuur, educatief lesmateriaal tot handige tools. We vroegen aan onze Vrienden wat zij het 'product van het jaar 2022' vonden. Alle Vrienden van OMJS (abonnees) ontvangen standaard elk ...
Maak rekenen zichtbaar en betekenisvol Deze tool bevat honderd beeldkaarten, die ingezet kunnen worden om rekenen zichtbaar en betekenisvol te maken en zo te werken aan het stimuleren van gecijferdheid. Op elke beeldkaart staat een foto die associaties en ...
Uit OMJS Magazine #8 Tekst: Marusja Aangeenbrug Tegenvallende rekenresultaten, moeite om de juiste methode te kiezen, leraren die een andere baan vinden. De kwaliteit van het rekenonderwijs opkrikken kan lastig zijn voor een basisschool. Al helemaal is ...
Taxonomie van Bloom Download hier de Taxonomie van ...
Tijdens de Thema Tour - Rekenen werd de vraag gesteld wie een goede rijke rekenvraag kon bedenken én uitvoeren in de groep. Uit de inzendingen zou een winnaar worden gekozen die het nieuwe boek 'De kracht van rijke rekenvragen in een notendop' mag ...
De kracht van rijke rekenvragen in een notendop gaat dieper in op de vraag hoe je gecijferdheid kunt stimuleren door rijke rekenvragen te stellen. Eerst duiden we wat rijke rekenvragen zijn en welke kracht er van deze vragen uitgaat. Van daaruit bieden we je ...
Binnenkort verwacht (mei 2022): ‘De kracht van rijke rekenvragen in een notendop’! ‘De kracht van rijke rekenvragen in een notendop’ gaat in op de vraag hoe je door middel van het stellen van rijke rekenvragen gecijferdheid kunt stimuleren, zodat ...
In het onderwijs worden veel vragen gesteld. Het blijkt dat ongeveer 60% van wat leraren zeggen in hun lessen, de vorm van een vraag heeft (Sullivan & Lilburn, 2005). Wanneer je een kijkje neemt in de rekenles, zie je leraren vaak vragen stellen die ...
Uit OMJS magazine editie 6 (april 2021) Tekst: Patty van der Aa Rekenen is meer dan alleen het maken van sommen. Rekenen is overal en altijd, kijk maar eens om je heen. We spreken met Kimberly Pijnenburg, Jenneken van der Mark en Ine van de Sluis, ...