leestijd:

We lanceren alweer een nieuwe uitgave in de populaire 5-minutenreeks, deze keer voor leerlingen vanaf 10 jaar. 5 minuten formatief is een set van veertig werkvormen die leraren en leerlingen in de bovenbouw van het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs inzicht geven in het leerproces.

Formatieve evaluatie

De werkvormen van 5 minuten formatief zijn activerend en zorgen voor optimale betrokkenheid én plezier. De werkvormen bieden leerlingen en leraar informatie over het geleerde en over wat ze nog moeten leren. Ze zijn gebaseerd op de 5 strategieën van formatieve evaluatie uit het model van Dylan Wiliam: doelen stellen, individuele feedback, feedforward, feedback in de groep en zelfregulatie. Vooral werkvormen waarbij leerlingen elkaar feedback op hun leren geven, blijken erg effectief. Leerlingen leren op die manier in te schatten waar zij zijn in hun leerproces op weg naar de doelen en ze overzien welke stappen ze nog moeten nemen. Ook als leraar leer je hiervan; het maakt de effectiviteit van je lesactiviteit inzichtelijk en het geeft je de kans je lesactiviteiten aan te passen aan het leerproces van de leerling.

Snelle inspiratie tussen periodes van inspanning

De veertig kaarten bevatten een korte omschrijving van de werkvorm, de strategie en de benodigdheden en vaak ook tips en suggesties voor variatie. Bij iedere activiteit is een strategie aangegeven en sommige werkvormen kun je koppelen aan verschillende strategieën. De werkvormen kun je klassikaal, per tweetal of voor individuele leerlingen inzetten. Ze zijn niet bedoeld ter vervanging van de klassikale instructie, maar wel te koppelen aan de lesstof. Zo kan een dominospel leerlingen helpen elkaar feedback te geven én begrippen uit de lesstof te duiden. Of leerlingen kijken geoorloofd bij elkaar af om te reflecteren op hun eigen werk.

Eerder verschenen in de 5-minutenreeks

5 minuten formatief is de 12e uitgave in de 5-minutenreeks. Voor in de klas verschenen eerder al: 5 minuten voor tussendoor, bewegen, focus, coöperatief, rekenen, creatief denken, taal, Engels, drama en muziek. Voor de onderwijsprofessional zelf is er 5 minuten leidinggeven, gericht op het begeleiden van leerprocessen van de professional. De 5-minutenwerkvormen zijn ook buiten het onderwijs inzetbaar. Ze bevorderen breinvriendelijk leren en dagen uit tot ontdekken, proberen en beleven met elkaar.

Bestellen?

 

Gerelateerde artikelen

po
14/12 in actueel

Méér muziek in de klas!

Gerelateerde evenementen

22 apr

Formatief toetsen in didactische werkvormen – Leiden

Training

Doelgroep: Docenten VO
Door: Dagdelen: 2
Data: Wo 22/03/2017 - Wo 19/04/2017
Locatie: Leiden
Tijd: 14:00-17:00 uur
SBU: 12
Kosten: €340
Inclusief: 5 minuten formatief + het boek 'Cijfers geven werkt niet' (Didactief)


Vanuit verschillende onderzoeken (William, Marzano, Hattie, Sluijsmans) worden inzichten gegeven over het bewezen nut van formatief toetsen en wordt het model onderbouwd. Vanuit de theorie wordt een aanbod aan activerende werkvormen gegeven om vanuit verschillende vakgebieden en in verschillende leerfases formatief toetsen praktisch toe te passen in de eigen lessituatie. Cursisten gaan praktisch aan de slag met de aangeboden werkvormen. Zij worden ook uitgedaagd werkvormen verder uit te werken en een eigen karakter te geven. In de tweede sessie vindt een uitgebreide evaluatie van de werkvormen plaats door middel van coöperatieve werkvormen.

Opbrengsten:


De cursisten beschikken aan het einde van de tweede sessie over een basisaanbod van werkvormen voor formatief toetsen en zijn geïnspireerd voor het ontwikkelen van eigen formatieve werkvormen.

Gevalideerd door registerleraar.nlGeregistreerd bij het registerleraar.nl. Activiteitnummer: NZyoOVud4f (12 RU)



 

Inschrijven
24 mei

Formatief toetsen en differentiatie – Utrecht (3)

Training

Doelgroep: Docenten VO
Door: Dagdelen: 1 dag
Data: Woe 24/05/2017
Locatie: Utrecht
Tijd: 09:00-16:00 uur
SBU: 6
Kosten: €340
Inclusief: 5 minuten formatief + Cijfers geven werkt niet (Didactief)


Vanuit verschillende onderzoeken (William, Marzano, Hattie, Sluijsmans) worden inzichten gegeven over het bewezen nut van formatief toetsen en wordt het model onderbouwd. Vanuit de theorie wordt een aanbod aan activerende werkvormen gegeven om vanuit verschillende vakgebieden en in verschillende leerfases formatief toetsen praktisch toe te passen in de eigen lessituatie. Cursisten gaan praktisch aan de slag met de aangeboden werkvormen. Vervolgens wordt gereflecteerd op de behoeft tot differentiatie bij leerlingen. Vanuit die reflectie wordt een visie op differentiëren uitgewerkt en opgenomen in een plan van aanpak.

Opbrengsten:

De cursisten beschikken aan het einde van de studiedag over een plan van aanpak in concept met een visie op de inzet van formatieve werkvormen en de differentiatie die daaruit volgt.

RegisterLeraar: ErkOtUOWqHGeregistreerd bij het registerleraar.nl. Activiteitnummer: ErkOtUOWqH (6 RU).

Inschrijven

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent