leestijd:

We lanceren alweer een nieuwe uitgave in de populaire 5-minutenreeks, deze keer voor leerlingen vanaf 10 jaar. 5 minuten formatief is een set van veertig werkvormen die leraren en leerlingen in de bovenbouw van het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs inzicht geven in het leerproces.

Formatieve evaluatie

De werkvormen van 5 minuten formatief zijn activerend en zorgen voor optimale betrokkenheid én plezier. De werkvormen bieden leerlingen en leraar informatie over het geleerde en over wat ze nog moeten leren. Ze zijn gebaseerd op de 5 strategieën van formatieve evaluatie uit het model van Dylan Wiliam: doelen stellen, individuele feedback, feedforward, feedback in de groep en zelfregulatie. Vooral werkvormen waarbij leerlingen elkaar feedback op hun leren geven, blijken erg effectief. Leerlingen leren op die manier in te schatten waar zij zijn in hun leerproces op weg naar de doelen en ze overzien welke stappen ze nog moeten nemen. Ook als leraar leer je hiervan; het maakt de effectiviteit van je lesactiviteit inzichtelijk en het geeft je de kans je lesactiviteiten aan te passen aan het leerproces van de leerling.

Snelle inspiratie tussen periodes van inspanning

De veertig kaarten bevatten een korte omschrijving van de werkvorm, de strategie en de benodigdheden en vaak ook tips en suggesties voor variatie. Bij iedere activiteit is een strategie aangegeven en sommige werkvormen kun je koppelen aan verschillende strategieën. De werkvormen kun je klassikaal, per tweetal of voor individuele leerlingen inzetten. Ze zijn niet bedoeld ter vervanging van de klassikale instructie, maar wel te koppelen aan de lesstof. Zo kan een dominospel leerlingen helpen elkaar feedback te geven én begrippen uit de lesstof te duiden. Of leerlingen kijken geoorloofd bij elkaar af om te reflecteren op hun eigen werk.

Eerder verschenen in de 5-minutenreeks

5 minuten formatief is de 12e uitgave in de 5-minutenreeks. Voor in de klas verschenen eerder al: 5 minuten voor tussendoor, bewegen, focus, coöperatief, rekenen, creatief denken, taal, Engels, drama en muziek. Voor de onderwijsprofessional zelf is er 5 minuten leidinggeven, gericht op het begeleiden van leerprocessen van de professional. De 5-minutenwerkvormen zijn ook buiten het onderwijs inzetbaar. Ze bevorderen breinvriendelijk leren en dagen uit tot ontdekken, proberen en beleven met elkaar.

Bestellen?

 

Gerelateerde artikelen

po
14/12 in actueel

Méér muziek in de klas!

Gerelateerde evenementen

24 mei

Studiedag Formatief toetsen en differentiatie – Utrecht – 24 mei 2017

Studiedag

Inclusief: 5 minuten formatief + Cijfers geven werkt niet (Didactief) Vanuit verschillende onderzoeken (William, Marzano, Hattie, Sluijsmans) worden inzichten gegeven over het bewezen nut van formatief toetsen en wordt het model onderbouwd. Vanuit de theorie wordt een aanbod aan activerende werkvormen gegeven om vanuit verschillende vakgebieden en in verschillende leerfases formatief toetsen praktisch toe te passen […]

Meer info en aanmelden

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent