leestijd:

Rekenen met zand en water, hoe doe je dat dan?

Pingpong balletjes‘Zeker weer van die opgelegde lesjes, laat de kinderen toch lekker zelf spelen’.
Ja, maar je kunt de mogelijkheden met zand en water voor meerdere ontwikkelingsgebieden benutten.

We weten allemaal dat het voor de ontwikkeling van jonge kinderen van groot belang is, dat ze met zand en water kunnen spelen. Kinderen kunnen hiermee zelf invulling geven aan hun activiteiten. Met zand en water doen ze fundamentele sensopatische ervaringen op. Dat moet ook zeker zo blijven!

Maar hoe krijg je kinderen enthousiast die altijd onder de ‘moet’ werkjes uit proberen te komen? Welke activiteiten ga je uitvoeren bij een behandelingsplan? Gebruik de zand-watertafel hiervoor!
Het open karakter van het materiaal spreekt kinderen aan. Je voegt er vervolgens specifieke materialen aan toe, waar je bv. een rekenactiviteit aan kunt koppelen. Succes verzekerd!

Waarom staat er dan niet in alle peuter- en kleutergroepen een zand-watertafel? Ruimtegebrek wordt vaak als oorzaak genoemd.
Je kunt ook met kleinere plastic bakken werken. Daarin  doe je zand of water en je zet de bak op een tafeltje. En met het voorjaar in aantocht zijn er buiten in de zandbak ook genoeg mogelijkheden.

Hierbij een voorbeeld met water:
De kinderen gaan met een schepnetje pingpongballen met een bepaalde kleur of cijfer uit het water vissen.

Benodigdheden:

  • Pingpongballen
  • eierdoos (piepschuim of plastic; geen karton) voor 6 en 10 stuks
  • klein visnetje
  • twee dobbelstenen
  • kleurendobbelsteen
  • watervaste stiften
  • bak water

Kleuren vangen

Doelstelling: Herkennen en benoemen van kleur

Vooraf: Je zet met de watervaste stiften een grote stip op de pingpongbal. Gebruik zes verschillende kleuren. Zet in de eierdoos ( voor 6 stuks) in ieder vakje een stip met dezelfde zes kleuren.
Werkwijze: De pingpongballen liggen in de eierdoos, de kleur in het vakje van de doos en op de pingpongbal zijn gelijk. Laat dit ook aan de kinderen zien. De pingpongballen mogen nu in het water. Zet de eierdoos vlakbij de watertafel bv. op een tafeltje ernaast. Met het visnetje gaan ze een pingpongbal opvissen. Welke kleur staat er op? Dan leggen ze de bal in het vakje met dezelfde kleur in de eierdoos. Deze activiteit kan alleen of met tweetallen om de beurt gespeeld worden.

Variatie
Er kan ook met een kleurendobbelsteen gewerkt worden. De kleur op de dobbelsteen moet op de bal in het water gezocht worden.
Er kan ook een wedstrijd element aan toegevoegd worden. Je hebt dan twee sets pingpongballen nodig en twee eierdozen. Wie heeft het eerste alle vakjes van zijn eierdoos weer vol? Laat de kinderen elkaars eierdoos controleren.

Cijfers vangen

Doelstelling: Herkennen en benoemen van het juiste cijfersymbool.
Vooraf: Je zet met de watervaste stift op iedere pingpong bal een cijfer    ( 1 t/m 10) en ook in ieder vakje van de eierdoos (voor 10 stuks)

Werkwijze: Het kan op dezelfde manier als het spel ‘Kleuren vangen’ gespeeld worden. De kinderen vissen met hun netje een bal met een cijfer op. Welk cijfer zie je? In welk vakje van de eierdoos zie je hetzelfde cijfer?

Variatie
Doelstelling: Koppeling van het aantal stippen van de dobbelsteen aan het juiste cijfersymbool.
Werkwijze: Gebruik twee dobbelstenen. Vis één bal op waarop het cijfer staat van het aantal gegooide ogen van één of beide dobbelstenen.

Hoe lossen kinderen zelf het probleem op als het aantal ogen al een keer gegooid is? Zijn er kinderen die de stippen bij elkaar gaan optellen?

Er zijn natuurlijk nog meer variaties te bedenken met deze pingpongballen bv. met vormen of aantallen.

Gerelateerde artikelen

po/vo
po/vo
po/vo
09/02 in actueel

Nieuw: 5 minuten veranderen

sluiten