leestijd:

Informatie

Inhoud

Op veel scholen wordt hard gewerkt, maar daarmee is of komt de basis nog niet op orde. Het bouwen van een stevig fundament voor je organisatie is bijna nooit een kwestie van harder werken: het vraagt om een ‘mindshift’. Niet meer, maar beter. Maar hoe dan?

In deze training gaan we in op ‘de basis op orde’. Wat betekent dat voor jouw organisatie? Hoe ver ben je al? Wat is al op orde en waar valt nog een en ander te doen? Tijdens de eerste trainingsdag verkennen we de stand van zaken in jouw organisatie en zoeken we samen naar het (realistische,) concrete perspectief. Je formuleert kleine stappen waarmee je in jouw organisatie de basis duurzaam op orde gaat krijgen. Daarna ga je met je voornemens aan de slag. Tijdens de tweede bijeenkomst – vier weken later – staan we zorgvuldig stil bij de ontwikkelingen. Wat gebeurt er? Wat verbetert er? Wat schuurt? En hoe verder?

Johan Spitteler

Frank zal deze training samen geven met Johan Spitteler, auteur van De basis op orde (2019, OMJS).

Johan Spitteler startte zijn carrière als onderwijzer. Al snel volgde schoolleiderschap, gevolgd door enkele interim-klussen. Inmiddels geeft hij al meer dan twintig jaar les aan leraren, schoolteams en schoolleiders. Dat doet hij als opleider/trainer aan de NSO-CNA Leiderschapsacademie, vanuit zijn eigen bedrijf Spits Advies en als één van de vier onderwijsidealisten die zich verbonden hebben in Stichting De Brink.

Programmaonderdelen:

Dag 1

  • Heb jij ‘lef’?
  • Huidige context en het wenkend perspectief
  • Wat is de basis op orde: vier ingrediënten
  • Wat wel en wat niet?
  • De verkenning: waar sta je nu?
  • ‘Het land van leuk en aardig’: onder- en bovenstroom
  • Theorie en praktijk; praktijk en theorie
  • Wat worden de volgende stappen?
  • Hoe neem je ‘ze’ mee?
  • Acties voor de komende maand (door de dag heen: actiepunten verzamelen)

Dag 2

  • Hoe gaat het nu? Wat is er gebeurd? Ervaringen delen
  • Waarom gaat het (niet) goed? Lessen om te leren
  • Het design: de organisatie van het leren
  • De basis op orde en … goed voorbereid op de inspectie
  • Het vervolg voor jouw organisatie: van vinken naar vonken
  • Gereedschap om tot leren te komen

Opbrengsten

  • Je kunt concrete bouwstenen benoemen voor het bouwen aan ‘de basis op orde’ op jouw school.
  • Je kunt stappen zetten om een basis te realiseren die op orde is.
  • Je ziet de belemmeringen, maar ook de perspectieven.
  • Je kunt de organisatie ‘simpeler’ maken.
  • Je kunt stoppen met stapelen.
  • Je kunt ervoor zorgen dat de basis op orde is.

Voor wie?

  • Leidinggevenden die een kwaliteitsverbetering in hun organisatie willen realiseren.
  • Leidinggevenden die willen leren inzien wanneer er sprake is van veranderen en wanneer van verbeteren.
  • Leidinggevenden die willen werken aan duurzame onderwijskwaliteit.

Gerelateerde artikelen

In OMJS magazin #2 (juni 2019) verscheen het artikel “Scholen brengen de basis op orde”.

Onze visie op leren en professionaliseren

Nieuwsgierig naar wat onze visie is op leren en professionaliseren?

Maatwerktraject

Bestaat de interesse om meerdere medewerkers binnen jouw organisatie op te leiden? Het hele aanbod van Onderwijs Maak Je Samen is eveneens op maat te realiseren. Het programma sluit dan nog beter aan op de praktijk, de visie en het beleid van jouw organisatie. Interesse? Neem contact op met academie@onderwijsmaakjesamen.nl.

Gerelateerde producten

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.