leestijd:

Informatie

Inhoud

Maatschappelijk Ondernemerschap

De school staat centraal in de maatschappij en daarom dient zij continu af te stemmen met haar omgeving. Dit vraagt om maatschappelijk verantwoord ondernemerschap van de schoolleider.

“Als schoolleider ben je maatschappelijk ondernemer. Punt. Als hoofd van jouw organisatie ben je namelijk aan het ondernemen binnen een maatschappelijke context. Het is goed om daarbij kritisch te blijven kijken naar wat je met die organisatie toevoegt aan de maatschappij en hoe je daarin het verschil kunt maken. Net zoals een ondernemer met een product of dienst doet. Ondernemerschap gaat over doelgerichtheid, omgevingsbewustzijn en lef om te doen wat nog niet is gedaan.” (uit het artikel ‘Maatschappelijk ondernemerschap – een hele onderneming?!, OMJS magazine)


Leergang Maatschappelijk Ondernemerschap
ten behoeve van de herregistratie.
Thema 4: In relatie staan tot de omgeving.
Erkend door Schoolleidersregister PO (SRPO).

Opbouw

In vijf studiedagen wordt aan de hand van een eigen maatschappelijke ambitie toegewerkt naar een ‘omgevingsplan’, waarin je als schoolleider je eigen omgeving in kaart brengt en vastlegt hoe je om wilt gaan met relevante ontwikkelingen in relatie tot de verschillende stakeholders rondom de school.

De verschillende relaties worden vanuit diverse theoretische achtergronden bestudeerd en geanalyseerd. Met behulp van diezelfde theorieën wordt gefocust op de relatie met ouders, bestuur en organisaties. Welk gedrag wordt er extern van jou als schoolleider verwacht en wat betekent dat voor jouw interne handelen?

Per bijeenkomst bouw je vanuit elke relatie een deel van het omgevingsplan op. De communicatie krijgt daarbij expliciete aandacht vanuit de kennis en vaardigheden van authentiek profileren.

De school als onderneming, de schoolleider als ondernemer.

Opbrengsten

  • Je kent het verschil tussen een maatschappelijke opdracht en maatschappelijke ambitie.
  • Je weet wat een maatschappelijke onderneming is en welke rol je daar als schoolleider in hebt.
  • Je kunt de omgeving in kaart brengen en ben je je bewust van de positie van de school hierin.
  • Je weet hoe een school zich kan profileren, rekening houdend met ethische aspecten.

Voor wie?

  • Schoolleiders die hun rol als maatschappelijk ondernemer willen verkennen of verdiepen.
  • Schoolleiders die weten dat de verantwoordelijkheid van een school verder reikt dan de schoolmuren. 

Gerelateerde artikelen

In OMJS magazine verscheen het artikel Maatschappelijk ondernemerschap – een hele onderneming?!

Certificering

Deze leergang is gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO binnen het thema ‘In relatie staan tot de omgeving’. Met het behalen van drie thema’s in vier jaar voldoe je als schoolleider aan de eisen voor herregistratie. Het volgen en afronden van één leergang (vijf bijeenkomsten) levert je een deelcertificaat op in het kader van (her)registratie door het Schoolleidersregister PO.

Aanwezigheidsverplichting

Voor het ontvangen van het certificaat voor de herregistratie dient voldaan te zijn aan de aanwezigheidsverplichting (80%). Deze norm geldt voor de 5 studiedagen binnen dezelfde groep.

Mocht je wegens omstandigheden niet in de gelegenheid zijn om binnen de gestelde periode aan deze norm te voldoen, dan kun je je aanmelden voor een nieuwe groep binnen deze leergang. Hiervoor geldt dan wederom een aanwezigheidsverplichting van 80%.

Maatwerktraject

Bestaat de interesse om meerdere medewerkers binnen jouw organisatie op te leiden? Het hele aanbod van Onderwijs Maak Je Samen is eveneens op maat te realiseren. Het programma sluit dan nog beter aan op de praktijk, de visie en het beleid van jouw organisatie. Interesse? Neem contact op met academie@onderwijsmaakjesamen.nl.

Onze visie op leren en professionaliseren

Nieuwsgierig naar wat onze visie is op leren en professionaliseren?

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.