leestijd:

Informatie

Inhoud

vol=volOntdek wat er in de hersenen gebeurt als we nieuwe dingen leren en ontwikkeling doormaken. Kunnen we daar invloed op uitoefenen? En zo ja, hoe dan?

Door: Noortje Muselaers, toegepast neuropsycholoog

‘Kom jongens, we gaan aan de slag!’ Vol goede moed kijk je de klas in, vastbesloten om er een fijne les van te maken. De helft van de leerlingen staart glazig voor zich uit. Een aantal leerlingen zit onderuitgezakt. Een enkeling kletst doodleuk verder met haar buurvrouw. Het lijkt wel alsof alles interessanter is dan wat jij van plan bent.

Daar sta je dan, met je goed voorbereide lesplan en met je passie om expertise over te dragen. Terwijl je je leerlingen bij de les probeert te houden (‘Hé jongens, we gaan nu echt beginnen.’) vraag je je af wat je nog méér moet doen om tot ze door te dringen.

Wat als je niet méér dingen gaat doen, maar sommige dingen ánders? Wat als je écht kunt aansluiten bij de manier waarop jouw leerlingen leren, omdat je weet hoe hun brein zich ontwikkelt? Wat als blinde vlekken in jouw eigen gedrag zichtbaar worden, waardoor je daar aanpassingen in kan doen? Zodat uiteindelijk de natuurlijke behoefte om te leren weer aangewakkerd wordt.

Noortje Muselaers

Neuropsycholoog Noortje Muselaers 

Deze unieke training wordt verzorgd door Noortje Muselaers, opgeleid in de medische neuropsychologie en met ruime ervaring in het onderwijs. Ze prikkelt vanuit theorie, confronteert je met de huidige onderwijsmythes en maakt je nieuwsgierig naar hoe personen dénken over iemands ontwikkelvermogen. Dit alles wordt vervolgens omgezet naar een praktische vertaalslag naar de praktijk. Wat betekent dit voor jouw kijk op onderwijs en de invloed die je hebt als leraar. Het is haar passie om mogelijke blokkades hierin op te sporen en om te buigen door middel van neuropsychologische inzichten.

In een driedaagse training ontdek je samen met andere onderwijsprofessionals het effect van wat jij dénkt, zégt en dóet op de ontwikkelmogelijkheden in de hersenen van jouw leerlingen en studenten.

Beweeg jouw leerlingen of studenten van een presteermodus naar een leermodus in vier stappen.

Toegepast neuropycholoog Noortje Muselaers verzorgt op interactieve wijze een verdieping in de maakbare aard van de hersenen. Dat geeft niet alleen inzicht in het rijpings- & ontwikkelingsproces van leerlingen, maar maakt bovendien dat je gaat zien wat er voor nodig is om breinverbindingen te leggen en versterken, oftewel; ontwikkeling te faciliteren.

Opbouw training:

Dag 1:

Ontdek jouw invloed op het maakbare brein. Verken welke aanpassingen jij kan doen in wat je dénkt over een leerling of zégt tegen een leerling om hersenverbindingen optimaler te laten groeien.

Dag 2:

Verken welke aanpassingen jij kan doen in jouw lesaanpak om hersenverbindingen optimaler te laten groeien. En ook; welke aanpassingen jij in de opbouw van een vak of het curriculum zou kunnen doen.

Dag 3:

Ervaar het effect als je opgedane inzichten doorvoert. Leer bovendien herseninzichten zelf overdragen op jouw leerlingen, zodat je het effect nog extra kracht bij kan zetten.

Onderdelen van de training:

  • Verkenning van jouw beeld over ontwikkelmogelijkheden
  • Opbouw en structuur hersenen
  • Elektrisch-chemische impulsoverdrachten
  • De kracht én de valkuilen van automatismen
  • Rijping en ontwikkeling
  • Van Presteermodus naar leermodus
  • Stap 1. Wat je denkt
  • Stap 2. Wat je zegt
  • Stap 3. Wat je doet
  • Stap 4. Wat je leert over leren

Opbrengsten:

  • De deelnemers weten wat er op microniveau in de hersenen gebeurt als je leerlingen ontwikkeling door laat maken
  • De deelnemers zijn in staat om hun eigen gedrag –vaak met kleine nuances- aan te passen, zodat je jouw leerlingen in een leermodus beweegt waardoor de verbindingen in hun hersenen optimaal kunnen groeien.
  • De deelnemers kunnen na deze driedaagse een onderbouwd tegengeluid bieden tegen de ongewenst toenemende presteermodus in het onderwijs. Zij weten welke blokkades er dan in de hersenen van leerlingen ontstaan en zijn in staat om deze blokkades open te breken. Hierdoor zullen de leerlingen zich niet alleen optimaler kunnen ontplooien, maar zal bovendien de eigen werkdruk afnemen!

Inclusief:

  • Persoonlijk werkboek
  • Praktische werkkaarten. Leer met deze handvatten herseninzichten zelf overdragen op jouw leerlingen.

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.