leestijd:

Informatie

Inhoud

Ontdek wat er in de hersenen gebeurt als we nieuwe dingen leren en ontwikkeling doormaken. Kunnen we daar invloed op uitoefenen? En zo ja, hoe dan?

Kinderen en jongeren leren de hele dag door. Door te imiteren en uit te proberen, door letterlijk te vallen en op te staan, legt hun brein elke dag nieuwe verbindingen. Het is onze taak binnen het onderwijs om het natuurlijke leervermogen van leerlingen actief te blijven stimuleren. 

Noortje MuselaersDeze unieke training wordt verzorgd door Noortje Muselaers, opgeleid in de medische neuropsychologie en met ruime ervaring in het onderwijs. Ze prikkelt vanuit theorie, confronteert je met de huidige onderwijsmythes en maakt je nieuwsgierig naar hoe personen dénken over iemands ontwikkelvermogen. Dit alles wordt vervolgens omgezet naar een praktische vertaalslag naar de praktijk. Wat betekent dit voor jouw kijk op onderwijs en de invloed die je hebt als leraar. Het is haar passie om mogelijke blokkades hierin op te sporen en om te buigen door middel van neuropsychologische inzichten. 

“Voor mij bestaat het nut van de wetenschap in de toepassing ervan.” – Noortje Muselaers

Waarom zou je deze training moeten volgen?

Deze training is ontwikkelend voor leraren en docenten die het gevoel hebben dat hun inspanningen lang niet altijd het gewenste effect hebben op hun leerlingen of studenten. Je wordt op toegankelijke en interactieve wijze meegenomen in de wereld van het lerende, ontwikkelende brein en ontdekt het effect van het dénken, zéggen en dóen op de ontwikkelmogelijkheden in de hersenen van jouw leerlingen en studenten. Door eigen houding en gedrag -vaak met kleine nuances- aan te passen, leer je om de natuurlijke behoefte om te leren weer aan te wakkeren.

Noortje

Omschrijving

‘Kom jongens, we gaan aan de slag!’ Vol goede moed kijk je de groep in, vastbesloten om er een fijne les van te maken. De helft van de leerlingen staart glazig voor zich uit. Een aantal leerlingen zit onderuitgezakt. Een enkeling kletst doodleuk verder met haar buurvrouw. Het lijkt wel alsof alles interessanter is dan wat jij van plan bent. 

Daar sta je dan, met je goed voorbereide lesplan en met je passie om expertise over te dragen. Terwijl je je leerlingen bij de les probeert te houden (‘Hé jongens, we gaan nu echt beginnen’) vraag je je af wat je nog méér moet doen om tot ze door te dringen.

Wat als je niet méér dingen gaat doen, maar sommige dingen ánders? Wat als je écht kunt aansluiten bij de manier waarop jouw leerlingen leren, omdat je weet hoe hun brein zich ontwikkelt? Wat als blinde vlekken in jouw eigen gedrag zichtbaar worden, waardoor je daar aanpassingen in kan doen? Zodat uiteindelijk de natuurlijke behoefte om te leren weer aangewakkerd wordt.

In deze training ontdek je samen met andere onderwijsprofessionals het effect van wat jij dénkt, zégt en dóet op de ontwikkelmogelijkheden in de hersenen van jouw leerlingen en studenten.

Beweeg jouw leerlingen of studenten van een presteermodus naar een leermodus in vier stappen.

Toegepast neuropycholoog Noortje Muselaers verzorgt op interactieve wijze een verdieping in de maakbare aard van de hersenen. Dat geeft niet alleen inzicht in het rijpings- & ontwikkelingsproces van leerlingen, maar maakt bovendien dat je gaat zien wat ervoor nodig is om breinverbindingen te leggen en versterken, oftewel; ontwikkeling te faciliteren.

“Hele fijne trainer, veel leuke en boeiende discussies in de groep!” – Deelnemer Leren activeren door neuropsychologische inzichten

Programma

Dag 1:

Ontdek jouw invloed op het maakbare brein. Verken welke aanpassingen jij kan doen in wat je dénkt over een leerling of zégt tegen een leerling om hersenverbindingen optimaler te laten groeien.

Dag 2:

Verken welke aanpassingen jij kan doen in jouw lesaanpak om hersenverbindingen optimaler te laten groeien.

Dag 3:

Ervaar het effect als je opgedane inzichten doorvoert. Leer bovendien herseninzichten zelf overdragen op jouw leerlingen, zodat je het effect nog extra kracht bij kan zetten.

“Ik heb geleerd van deze training om inzichten vanuit de hersenwerking om te zetten naar handelen in begeleiding van kinderen. De gehele training was een eyeopener voor mij en er gaat een hoop door veranderingen in mijn manier van lesgeven.” – Deelnemer Leren activeren door neuropsychologische inzichten

Onderdelen van de training

  • Verkenning van jouw beeld over ontwikkelmogelijkheden
  • Opbouw en structuur hersenen
  • Elektrisch-chemische impulsoverdrachten
  • De kracht én de valkuilen van automatismen
  • Rijping en ontwikkeling

De opgedane herseninzichten toepassen in jouw praktijk
Beweeg leerlingen van een Presteermodus naar een leermodus, door:

  • Stap 1. Wat je denkt
  • Stap 2. Wat je zegt
  • Stap 3. Wat je doet
  • Stap 4. Wat je leert over leren 

Let op: dit tweede deel is heel praktisch. We gaan echt kijken naar jouw houding, gedrag en lesaanpak. Lijnt dit op met de opgedane herseninzichten of kunnen we het hier nog meer mee oplijnen?

Opbrengsten

  • De deelnemers weten wat er op microniveau in de hersenen gebeurt als je leerlingen ontwikkeling door laat maken.
  • De deelnemers zijn in staat om hun eigen gedrag –vaak met kleine nuances- aan te passen, zodat je jouw leerlingen in een leermodus beweegt waardoor de verbindingen in hun hersenen optimaal kunnen groeien.
  • De deelnemers kunnen na deze training een onderbouwd tegengeluid bieden tegen de ongewenst toenemende presteermodus in het onderwijs. Zij weten welke blokkades er dan in de hersenen van leerlingen ontstaan en zijn in staat om deze blokkades open te breken. Hierdoor zullen de leerlingen zich niet alleen optimaler kunnen ontplooien, maar zal bovendien de eigen werkdruk afnemen!

Doelgroep

Voor alle onderwijsprofessionals die nieuwsgierig zijn naar het rijpings- en ontwikkelingsproces van leerlingen bekeken vanuit neuropsychologische inzichten:

  • PO leraren
  • VO docenten
  • MBO docenten
  • HBO docenten
  • Intern begeleiders
  • Studieloopbaan begeleiders
  • Bouwcoördinatoren
  • Schoolleiders

Let op! IB’ers, SLB’ers of schoolleiders zijn zeker welkom, maar tijdens de training wordt gekeken door de bril van een leraar/docent.

Wat zeggen deelnemers over deze training? 

Wat heb je geleerd van deze training?

“Heel veel, te veel om samen te vatten. Ik heb veel geleerd over wat we weten van de werking van de hersenen zelf, hoe kinderen het beste leren en hoe je dit het beste kunt aanbieden in de klas. Ik honger naar meer weten over dit onderwerp.”

“De hele cursus was een eyeopener voor mij en er gaat een hoop door veranderen in mijn manier van lesgeven.”

“Ik heb het verschil tussen presteermodus en leermodus goed leren herkennen en inzien. Vanuit dit inzicht kan ik gerichter werken aan een manier van les geven waarin de focus ligt op de leermodus.”

Hoe vond je de docent van deze training, Noortje Muselaers (toegepast neuropsycholoog)?

“Noortje was een super fijne trainster! Deskundig, praktijk gericht en heel sociaal!”

“Een absolute pluim voor Noortje! Wat is zij een goede en enthousiaste trainer. Ze weet goed waar ze het over heeft.”

“Zeer goed! De wijze waarop Noortje haar cursus verzorgt is ronduit geweldig. Haar persoonlijke aandacht, geduld, inzet, enthousiasme en eerlijkheid is lovenswaardig, ontzettend goede docente!”

“De cursus werd zeer professioneel gegeven: met gevoel voor humor (daar houd ik altijd van), met respect voor alle deelnemers, er was snel een veilige sfeer gecreëerd en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb niet vaak cursussen gevolgd die ik zo goed toe kon passen in mijn lessen. Zeer nuttig!”

Nieuwsgierig naar onze visie op leren en professionaliseren?

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.