leestijd:

Informatie

Inhoud

Wil jij graag op jouw school een steentje bijdragen aan het optimaliseren van het taalonderwijs?
Wil jij innoverend en coachend bezig zijn en je actief bezighouden met taalbeleid?
Wil je direct al als taal-/leescoördinator* aan de slag op jouw school met direct toepasbare praktijkopdrachten?
Wil jij taalspecialist worden?
Meld je dan aan voor deze unieke opleiding tot taal-/leescoördinator!

Download de brochure.

 

Waarom deze opleiding?

  • Binnen 1 jaar klaar (data en facturering verspreid over twee schooljaren!)
  • Inspirerende en activerende werkvormen
  • Veel ruimte voor uitwisseling van eigen ervaringen en vragen
  • Unieke kans om los te komen van de dagelijkse praktijk in 4 tweedaagsen (compleet verzorgd inclusief ontbijt-lunch-diner-1 overnachting op een inspirerende locatie)
  • Ruime periodes tussen de bijeenkomsten om het geleerde in de praktijk te brengen
  • Docenten die met twee voeten in de praktijk staan
  • Delen van good practise middels een unieke app

Door deze unieke opleiding ben je binnen één jaar taal-/leescoördinator. Tijdens de opleiding word je aan de hand van de meest recente inzichten geschoold op het gebied van alle taaldomeinen (technisch lezen, begrijpend lezen/begrijpend luisteren, woordenschat, spelling/werkwoordspelling, stellen en mondelinge taalvaardigheden). Op alle taaldomeinen is er aandacht voor de doorgaande lijn van groep 1 t/m 8.

Tijdens de opleiding is er veel gelegenheid om de opgedane kennis te vertalen naar de situatie van jouw school; Wat moet je niet meer doen? Wat moet de school vasthouden? Wat kan versterkt worden? Wat zou ontwikkeld kunnen worden?

Daarnaast gaan we in op de competenties die voor jou als taal-/leescoördinator noodzakelijk zijn om jouw team te enthousiasmeren voor en te ondersteunen bij het uitvoeren van het taalbeleidsplan in de praktijk. Al direct na de start van de opleiding ga je actief aan de slag als taal-/leescoördinator op je eigen school.

Voor wie
De post-HBO-opleiding Taal-/leescoördinator is voor leraren in het basisonderwijs die een inspirerende en begeleidende rol willen vervullen op taalgebied binnen hun school of bestuur.

Opzet
De opleiding bestaat uit 9 studiedagen:

  • 4 tweedaagsen op een inspirerende locatie op een centrale plek in Nederland
  • 1 terugkomdag

Binnen elke tweedaagse staan twee of drie taaldomeinen centraal. Daarnaast wordt elke tweedaagse aandacht besteed aan de rol van de taal-/leescoördinator en het maken van het taalbeleidsplan met betrekking tot de besproken taaldomeinen. Al na de eerste tweedaagse ga je o.a. aan de hand van een opdracht, concreet als taal-/leescoördinator aan de slag. Er is daarom tijdens elke volgende tweedaagse studiebijeenkomst ruimte voor intervisie en het stellen van vragen n.a.v. de ervaringen in de praktijk.

  • 1e tweedaagse: technisch lezen en taalbeleid en de rol van de taal-/leescoördinator
    Maandag 8 oktober & dinsdag 9 oktober 2018
  • 2e tweedaagse: begrijpend lezen/luisteren en taalbeleid en de rol van de taal-/leescoördinator
    Donderdag 17 januari & vrijdag 18 januari 2019
  • 3e tweedaagse: woordenschat en mondelinge taalvaardigheid en taalbeleid en de rol van de taalcoördinator
    Maandag 8 april & dinsdag 9 april 2019
  • 4e tweedaagse: (werkwoord)spelling, stellen en taalbeleid en de rol van de taalcoördinator
    Donderdag 19 september & vrijdag 20 september 2019
  • Terugkomdag: taalbeleid en de rol van de taalcoördinator
    Dinsdag 12 november 2019

Onderdelen van de training

  • Scholing aan de hand van de meest recente inzichten op de verschillende taaldomeinen van groep 1 t/m groep 8
  • Tussentijdse praktijkopdrachten
  • Intervisie
  • Opstellen van het taalbeleidsplan

Opbrengsten

  • Certificaat (CPION/SPEN erkend en ligt voor bij Registerleraar)
  • Taalbeleid en competenties (HBO niveau)
    • Inhoud (inspirator/expert)
      • inhoudelijke kennis: zie modules
      • initiatief nemen
      • professionaliseren
      • samenwerken
      • presenteren
    •  Houding
      • reflecteren
      • analyseren
      • plannen
      • monitoren (incl. kennis van borging)
      • doel- en opbrengstgericht werken
    •  Verhouding
      • initiëren
      • coachen
      • samenwerken
      • flexibel-anticiperen
      • verbinden (directie -team/ theorie-praktijk)
    • DOELSTELLINGEN VOOR DE VERSCHILLENDE MODULES

Opbrengst en studiebelasting
Aan het eind van de opleiding ontvang je een certificaat en ben je CPION[1] erkend taal-/leescoördinator. De opleiding wordt ook aangemeld bij het Registerleraar.

Dit certificaat ontvang je door de studiemomenten bij te wonen (minimale aanwezigheid van 90%), door de tussentijdse praktijkopdrachten uit te voeren en door het schrijven van een taalbeleidsplan voor jouw school.

Contacturen 68 (14,5 per tweedaagse plus intake-nagesprek en terugkomdag)
Studiebelastinguren (120) (4 voor de terugkomdag en per tweedaagse 29 uur als volgt opgebouwd):

  • 8 uur literatuurstudie
  • 8 uur praktijkopdracht
  • 13 uur taalbeleidsplan

[1] CPION heeft een opleidingendatabank waarin een kwalitatieve selectie aan post-MBO, post-HBO en post-Academische, alsmede algemene opleidingen is opgenomen. Het gaat om zogenaamde Registeropleidingen, waarvan de relevante aspecten zijn getoetst door commissies van onafhankelijke deskundigen in opdracht van de voornoemde stichtingen SPWO, SPHBO, SHO, SPMBO of SPEN. Daarnaast is ten aanzien van de registeropleidingen een systeem van permanente kwaliteitsbewaking en –verbetering van toepassing hetgeen geschiedt onder auspiciën van de betreffende stichting. 

Daarmee onderscheiden de Registeropleidingen zich in kwalitatieve zin van de overige opleidingen. ‘Registeropleiding’ is een beschermd predikaat, dat alleen door een van de stichtingen kan worden verleend.

Na het volgen van de opleiding is de deelnemer een expert op het gebied van het taalonderwijs en is in staat binnen de school of bestuur een initiërende, inspirerende en begeleidende rol te vervullen.

Nieuwsgierig naar onze visie op leren en opleiden?

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.