leestijd:

GEANNULEERD. Deze training is helaas geannuleerd.

Inclusief: 5 minuten coöperatief.

Inhoud: 

Actief, betrokken én in interactie; drie kernbegrippen die centraal staan tijdens deze praktische cursus.

De sleutel tot een succesvolle les is een effectieve leraar die beschikt over een uitgebreid repertoire aan didactische strategieën en die moeiteloos kan bepalen welke (coöperatieve) werkvormen het best gebruikt kunnen worden. Tijdens deze cursus ga je, soms vanuit een andere mindset, ontdekken wat werkt; je ervaart zelf tal van activerende en coöperatieve werkvormen die leiden tot een andere (instructie)focus, meer betrokken leerlingen, betere samenwerking tussen leerlingen en betere leerprestaties.

Samenwerking en interactie tussen leerlingen gaat echter niet zomaar. Dit hangt mede af van de voorwaarden die de leraar in die leeromgeving realiseert. Zo moet de sfeer veilig zijn en moeten leerlingen elkaar nodig hebben bij het maken van een opdracht zonder dat leerlingen zich achter iemand kunnen verschuilen (‘meeliften’). Dat stelt eisen aan de leraar.

Met behulp van een activerende didactiek, zoals coöperatieve en activerende werkvormen, kun je de interactie tussen kinderen stimuleren en als een routine laten terugkeren binnen je lessen (voorkennis activeren, instructie, begeleide inoefening, zelfstandig werken en afronding). Het delen van elkaars kennis, uitwisselen van informatie en luisteren naar elkaars mening maakt dat de (leer)stof meer betekenis krijgt. Samenwerken verhoogt de motivatie en betrokkenheid en dit resulteert vaak in betere (leer)prestaties.

Tijdens de bijeenkomsten zie en ervaar je hoe je (coöperatieve) werkvormen kunt inzetten bij diverse vakgebieden en activiteiten. Je leert hoe je kinderen met dergelijke werkvormen kunt stimuleren in hun sociale- en cognitieve ontwikkeling. Alle werkvormen en strategieën verbinden we continu met het Zes Fasen Model (link pdf).

Tussen de bijeenkomsten ga je in de praktijk de verschillende werkvormen passend bij coöperatief leren en een activerende didactiek introduceren en uitvoeren. Naast praktische tips, praktijk-oefeningen en verdieping van werkvormen, gaan we met elkaar afspreken hoe iedere deelnemer zijn collega’s en directeur mee kan nemen in dit didactische proces.

De training ‘leren in interactie’ is vooral bedoeld voor:

  • Leraren die op zoek zijn naar interactieve, betekenisvolle en uitdagende coöperatieve werkvormen;
  • Leraren die meer willen doen met coöperatief leren;
  • Leraren die de effectieve leertijd van alle leerlingen willen verhogen;
  • Leraren die een actieve en betrokken houding van leerlingen willen stimuleren;
  • Leraren die op dit moment werken met een didactisch model, maar daar een praktische invulling aan willen geven;
  • Leraren die met behulp van bewezen strategieën en coöperatieve werkvormen verder aan de leeropbrengsten willen werken.

Opbrengsten:

  • Deelnemers kunnen verschillende werkvormen inzetten bij meerdere vakgebieden om zo de betrokkenheid, het leereffect en het leerplezier van leerlingen te vergroten;
  • Deelnemers hebben inzicht in de principes en de meerwaarde van Coöperatief Leren.
  • Deelnemers kunnen de activerende werkvormen ophangen aan het Zes Fasen Model.
  • Deelnemers weten hoe zij met deze kennis en inhoud hun collega’s kunnen enthousiasmeren zodat een gezamenlijke, didactische taal op school gesproken wordt.

GEANNULEERD. Deze training is helaas geannuleerd.

Gerelateerde evenementen

20 apr

Training Betrokken bij het leerproces; ‘leren in interactie’ – Helmond – Start 20 februari 2018

Training

GEANNULEERD. Deze training is helaas geannuleerd. Inclusief: 5 minuten coöperatief. Inhoud:  Actief, betrokken én in interactie; drie kernbegrippen die centraal staan tijdens deze praktische cursus. De sleutel tot een succesvolle les is een effectieve leraar die beschikt over een uitgebreid repertoire aan didactische strategieën en die moeiteloos kan bepalen welke (coöperatieve) werkvormen het best gebruikt kunnen […]

Meer info en aanmelden

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent