leestijd:

Informatie

Inhoud

“Hoe kan het dat je bruin wordt van de zon?” Zomaar een vraag die een nieuwsgierige leerling aan zijn leraar zou kunnen stellen. Hoe zou jij reageren?

Om leerlingen te prikkelen in hun nieuwsgierigheid en om hun onderzoekende houding te stimuleren, wordt steeds vaker onderzoekend en ontwerpend leren (OOL) ingezet binnen het basisonderwijs. Onderzoek doen en iets ontwerpen zijn daarbij geen doel op zich, maar een manier van werken die leerlingen vanuit verwondering en nieuwsgierigheid vaardigheden laat ontwikkelen zoals; waarnemen, analyseren, voorspellen en reflecteren. Het gaat om verdiepend leren: het proces dat ervoor zorgt dat leerlingen complexer denken toepassen, hun creativiteit aanboren en steeds ingewikkeldere problemen oplossen.

Daarnaast leren ze vaardigheden op het gebied van samenwerken, zelfstandig en kritisch denken, creatieve oplossingen bedenken en presenteren. Maar hoe richt je je onderwijs zo in dat leerlingen ook aan deze vaardigheden werken?

“De training heeft mij laten inzien dat kinderen ontzettend veel leren als ze met eigen vragen actief bezig zijn. Fijn dat ik het direct kan toepassen in de groep.” – Deelnemer

Door in je onderwijspraktijk gebruik te maken van de principes van onderzoekend en ontwerpend leren én verdiepend leren bied je kinderen de mogelijkheid om dingen uit te zoeken, om een oplossing voor een probleem uit te denken en om te kijken of die oplossing ook werkt.  In het kader van de vaardigheden voor het leren in de 21e eeuw, biedt onderzoekend en ontwerpend leren een geschikte aanpak voor het leren van de leerlingen van nu en later.

Tijdens deze training ervaar je hoe je het initiatief meer bij leerlingen kunt leggen. Je leert meerdere tools (activiteiten, werkvormen, inhouden) kennen die je kunt inzetten om onderzoekend en ontwerpend leren een plekje te geven in het onderwijsaanbod. Daarnaast ga je middels een stappenplan ook zelf ervaren hoe het is om een onderzoek samen met de kinderen uit te voeren. We delen voortdurend de ervaringen met elkaar en slaan onze ideeën op in de gezamenlijke online leeromgeving. Zo leren we van en met elkaar!

Deze training is vooral bedoeld voor:

  • Leraren die meer willen dan alleen ‘ontdekken’ en ‘proefjes’ doen.
  • Bouw-coördinatoren die de kennis en praktische toepassing van OOL graag wil delen met zijn of haar collega’s.
  • Intern begeleiders die meer inzicht willen in de mogelijkheden van OOL in hun school.
  • Leraren die tools in handen willen hebben om meer aandacht te kunnen geven aan verdiepend leren in de groep.

Opbrengsten

  • Je hebt kennis van de theoretische achtergronden van onderzoekend en ontwerpend leren en het gedachtegoed achter verdiepend leren.
  • Je kunt onderzoekend en ontwerpend leren koppelen aan het onderwijs en de vaardigheden van het leren in de 21e eeuw.
  • Je kunt met de kennis, inzichten en praktijkopdrachten van de training een vertaling maken naar je eigen onderwijspraktijk, op zowel schoolniveau als groepsniveau.
  • Je gaat zelf aan de hand van een praktisch stappenplan een onderzoek uitvoeren, samen met jouw leerlingen.
  • Middels intervisiemomenten met andere deelnemers leer je van andere scholen; welke aanpak werkt? Hoe doen zij dat? Welke tips kunnen we delen?
  • Na deze training heb je inspiratie opgedaan om de leerling, die wil weten waarom je huid bruin wordt van de zon, te prikkelen om op onderzoek te gaan.
  • Na deze training heb je alle inhouden, tips en tools gebundeld in onze online- leeromgeving en kun je dit gemakkelijk delen met jouw collega’s.

Inclusief het boek Deep Learning

In deze uitgave beschrijven Michael Fullan en zijn collega’s een helder kader om binnen het primair- en voortgezet onderwijs verdiepend leren vorm te geven. Naast een inhoudelijke toelichting op ‘Deep Learning’, biedt het boek een scala aan voorbeelden van scholen over de hele wereld die erin geslaagd zijn om verdiepend leren in de praktijk zichtbaar te maken. De auteurs beschouwen ‘Deep Learning’ als een essentieel leer- en ontwikkelproces van de leerlingen waarbij zij zicht krijgen op het stellen van vragen die er werkelijk te doen.

Nieuwsgierig naar onze visie op leren en professionaliseren?

Gerelateerde producten

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.