De schoolleider - Strategieën die het verschil maken

Schrijf de eerste beoordeling van dit product

Excl. BTW: € 37,69 Incl. BTW: € 39,95
OF

Snel overzicht

Krijg een beeld van 'De schoolleider' door een inzage in de inhoudsopgave van het boek.


Schoolleiders worden vaak beschouwd als de op één na belangrijkste beïnvloeders (na leraren) in het leerproces van leerlingen. Maar wat moet de schoolleider doen om leerlingenprestaties te verbeteren?


In 'De schoolleider' licht Fullan toe waarom het antwoord niets te maken heeft met een te sterke focus op onderwijskundig leiderschap of autonoom ondernemerschap. Hij toont op systematische wijze aan hoe de toekomstige rol van de schoolleider moet veranderen en laat zien hoe dit in een kort tijdsbestek, op grote schaal, bereikt kan worden.


Productomschrijving
Hardcover, 148 p. 1 steunkleur
Auteur: Michael Fullan
Taal: Nederlands
ISBN: 9789081748476
Jaar van uitgave: 2014, herdruk: 2015
Uitgeverij: Uitgeverij OMJS in samenwerking met Stichting de Brink

De schoolleider - Strategieën die het verschil maken

Dubbelklik op de afbeelding voor groot formaat

Uitzoomen
Inzoomen

Meer afbeeldingen

Genoemd in



Kader Primair
"De schoolleider in de toekomst" 
April 2015 


Dyade magazine
"De schoolleider: Strategieën die verschil maken"
April 2015 



Reacties


“Het schoolleiderschap in de context van de 21e eeuw wordt scherp gedefinieerd. De focus ligt op lerend leiding geven aan onderwijs. Hierbij staat het vergroten van vaardigheden en creëren van onderling vertrouwen en samenwerking bij leerkrachten centraal. Dit boek hoort thuis op de literatuurlijst van elke schoolleider en bestuurder!”
- Petra van Haren, voorzitter Algemene Vereniging Schoolleiders

“Een grondig onderbouwd pleidooi voorlerend leiderschap als antwoord en vervolg op onderwijskundig leiderschap. Fullan schetst een boeiender en bovendien veel effectievere rol voor leerkrachten, schoolleiders en besturen. Het boek geeft houvast en inspiratie over hoe de verbetering van het onderwijs van binnen uit voortdurend en vanuit vertrouwen samen vorm kan worden gegeven. En dat zonder de noodzaak tot maatschappelijke verantwoording geweld aan te doen.”
- Drs. Manon Ketz, directeur-bestuurder De Basis

“Michael Fullan beschrijft in ‘De schoolleider’ op praktische en aansprekende wijze de valkuilen en succesfactoren van leiderschap in het onderwijs. Hij maakt duidelijk hoe optimale voorwaarden voor leren kunnen worden gecreëerd in een snel veranderende samenleving. Schoolleiders en collega’s worden door concrete actie -en discussiepunten geïnspireerd om met de nieuwe inzichten aan de slag te gaan in de eigen onderwijspraktijk.”
- Ewald van Vliet, Voorzitter College van Bestuur Lucas Onderwijs

Details

In de afgelopen twee decennia heeft Michael Fullan met succes geschreven over de veranderingen die de school en schoolleiders zouden moeten ondergaan. Geformaliseerde prestatienormen en nieuwe technologie zorgen ervoor dat scholen op een andere manier gerund moeten worden. Tot nu toe is het ‘hoe en waarom’ nog nauwelijks aan bod gekomen.

Fullan laat zien hoe de rol van de schoolleider is ingeperkt. Dit ondermijnt het vermogen om de school als geheel te ontwikkelen. Hij laat in dit boek zien hoe schoolleiders, in tijden van crisis, gemakkelijk vervallen in het ondernemen van verkeerde acties. Dit zijn acties die niet effectief en zelfs contraproductief kunnen zijn. Vooral als er sprake is van een gevoel dat ze niet de volledige leiding hebben. Fullan laat zien dat zelfs in de moeilijkste, meest extreme omstandigheden altijd ruimte is voor actie. Hij legt uit hoe schoolleiders verschillende 'drivers' kunnen gebruiken door onder andere:
  • een lossere focus op verantwoording en een sterke op capaciteitsopbouw;
  • minder accent leggen op technologie en meer op pedagogiek;
  • afzien van gefragmenteerde strategieën en afzien van individualistische oplossingen ten behoeve van gezamenlijke inspanningen.

    Hij laat in dit boek zien hoe schoolleiders het professionele kapitaal van leraren kunnen bevorderen en hierdoor veel kunnen bijdragen aan de motivatie en betrokkenheid van alle leerlingen.

    Fullan licht de drie belangrijkste rollen toe die bestuurders moeten spelen om de grootste impact op leerlingenprestaties uit te kunnen oefenen - de rol van lerend leider, de rol van district- en systeemspeler en de rol van veranderdeskundige. Het boek 'De schoolleider' bevat actiepunten om schoolleiders te helpen Fullan's programma effectief toe te passen en vervolgens te implementeren. Ook bevat het boek discussievragen die nuttig zijn voor professionele ontwikkeling, persoonlijke reflectie en (leiderschaps)trainingen.
  • U bent wellicht ook geïnteresseerd in de volgende producten:

    Stratosphere - De verbindende kracht van technologie, pedagogie en veranderkunde

    Stratosphere - De verbindende kracht van technologie, pedagogie en veranderkunde

    Excl. BTW: € 32,97 Incl. BTW: € 34,95
    Van eiland naar WIJland - Collegiaal leren in de praktijk

    Van eiland naar WIJland - Collegiaal leren in de praktijk

    Excl. BTW: € 56,56 Incl. BTW: € 59,95
    O21-spel - Hoe zie jij het onderwijs in de 21e eeuw?

    O21-spel - Hoe zie jij het onderwijs in de 21e eeuw?

    Excl. BTW: € 20,62 Incl. BTW: € 24,95
    De mooiste weg - naar leren en leiderschap in het onderwijs.

    De mooiste weg - naar leren en leiderschap in het onderwijs.

    Excl. BTW: € 23,54 Incl. BTW: € 24,95

    Eigen labels

    Gebruik spaties om labels te scheiden. Gebruik enkele aanhalingstekens (‘) voor woordgroepen.