Communiceren

Hoe speel je het spel?

Definitie

Video’s

Huiswerk via sms

[leraar24 id=”3122″]
Video niet zichtbaar? Download de leraar24 app voor iPhone/iPad of bekijk de video op laptop/pc.

Cyberpesten

[leraar24 id=”3098″]
Video niet zichtbaar? Download de leraar24 app voor iPhone/iPad of bekijk de video op laptop/pc.

Lichaamstaal van leerlingen

[leraar24 id=”3166″]
Video niet zichtbaar? Download de leraar24 app voor iPhone/iPad of bekijk de video op laptop/pc.

Lichaamstaal van leerkrachten

[leraar24 id=”2763″]
Video niet zichtbaar? Download de leraar24 app voor iPhone/iPad of bekijk de video op laptop/pc.

Achtergrond informatie

Communiceren met pubers. (Bron: http://www.mdelfos.nl/monografieen/puber.htm)
Cyberpesten

Voorbeeldles Primair onderwijs

Heeft u een voorbeeldles, stuur het dan naar info@onderwijsmaakjesamen.nl.

Workshop over Onderwijs in de 21e eeuw

In de workshop over O21 in de onderwijspraktijk zijn er verschillende ideeën gegeven door de deelnemers hoe er aandacht kan zijn voor het communiceren via Twitter. Enkele voorbeelden worden hieronder toegelicht om in de praktijk uit te voeren:

Speurtocht: Laat een groepje leerlingen een speurtocht vooraf bedenken met behulp van Google Maps of Google Earth. Deze leerlingen gaan vervolgens deze tocht lopen en sturen Twitterberichten naar anderen hoe zij moeten lopen bijv. Loop langs het kasteel, ga over de brug en ga naar rechts bij de stoplichten. De andere groep volgen vervolgens deze aanwijzingen op om bij het eindpunt gezamenlijk te eindigen.

De dagtweet: Laat elke dag een andere leerling een Twitterbericht voor de klas sturen. In deze tweet staat wat er die dag gebeurd is. Zo geef je informatie over jullie groep aan de andere klassen van de school en aan de ouders.

Weekendtweets: Laat de leerlingen in 140 tekens uitleggen wat ze hebben meegemaakt in het weekend. Dit kan ter afwisseling van de weekendkring worden ondernomen.

Woordweb: Geef een thema via Twitter op. Laat de leerlingen vervolgens Twitteren wat met het thema te maken heeft en wat dus in het woordweb gezet kan worden. Zo worden op een chronologische manier de associaties en verbanden tussen de begrippen zichtbaar.

Vragen stellen via Twitter: Geef via Twitter aan welk nieuwsbericht leerlingen moeten lezen. Laat leerlingen vervolgens zelf één vraag opstellen en deze Twitteren. Vervolgens kunnen ze van elkaar de vragen gaan beantwoorden door een Direct Messages te sturen. Zo hebben leerlingen onderling kenbaar gemaakt wat hun antwoord is, maar worden de antwoorden niet voorgezegd aan andere leerlingen.

Huiswerktweets: Via Twitter kan het huiswerk worden opgegeven aan de leerlingen. Middels een link kunnen ze naar de desbetreffende pagina worden gestuurd. Daarnaast kunnen er tussendoor hints worden gegeven, waardoor leerlingen blijvend betrokken bij de opdrachten.

Met dank aan de deelnemers van de workshop over Onderwijs in de 21e eeuw.

Sociale media sites

De vaardigheid: ICT geletterdheid & communiceren (kaart 3)
PO: bovenbouw
Lesdoelen

  • De leerlingen leren omgaan met sociale media websites, zoals Facebook.
  • De leerlingen leren hoe je een eigen profiel aanmaakt.
  • De leerlingen leren hoe ze veilig om moeten gaan met sociale media websites, zoals Facebook.

Benodigde materialen

  • Vooraf leerlingen materialen laten verzamelen die ze op Facebook willen zetten.
  • Voor iedere leerling een computer. Bij te weinig computers moeten de leerlingen in groepen verdeeld worden en na elkaar de opdracht uitvoeren.
  • Digibord.
  • Evt. een format van het stappenplan.

Vooraf aan deze activiteitJe kunt in de klas Facebook introduceren. Je kunt met de leerlingen bespreken wat er allemaal te zien is op de pagina. Aan de hand daarvan kun je de leerlingen zelf laten bedenken wat ze op hun pagina zouden willen zetten. Je laat de leerlingen op een USB-stick zetten wat ze graag op hun pagina willen hebben. Je kunt hierbij denken aan het beschrijven van hobby’s en dergelijke en foto’s.

InleidingJe vertelt de leerlingen dat je oma/opa die ook een Facebook pagina wil maken. Ze weten alleen niet hoe ze een pagina moeten aanmaken. Daarnaast heeft hij/zij aangegeven dat hij/zij niet wil dat de hele wereld hun pagina kan zien.

Ga in gesprek met de leerlingen hoe ze er voor kunnen zorgen dat je opa/oma weet hoe een pagina kan maken. Dit kan leiden tot bijv. een visueel weergegeven stappenplan of een filmpje. Als het nodig is kun je vooraf een vast format maken, zodat de leerlingen deze alleen in moeten vullen of ga in gesprek bepalen hoe het stappenplan of filmpje gemaakt moet worden. Daarnaast moet duidelijk worden in een stappenplan hoe het profiel van je oma/opa afgeschermd kan worden.

KernDe leerlingen gaan zelfstandig een Facebookpagina aanmaken. Bij het maken van hun eigen profiel maken ze een stappenplan. Iedere stap die ze verder gaan bij het aanmaken van het profiel zetten ze op papier (evt. in een vast format). Ze kunnen de stappen naderhand uitwerken op de computer, visueel weergeven of er een video bij maken.

Nadat het stappenplan gemaakt is, kunnen de leerlingen bekijken aan welke criteria het profiel moet voldoen, waardoor het afgeschermd is en het veilig voor hen zelf is. Er kan een criterialijst opgesteld waarmee dit nagekeken kan worden. Voorbeelden van criteria zijn: geen blote foto’s van jezelf, profiel afgeschermd, berichten naar anderen typen die echt waar zijn.

AfsluitingLaat een aantal leerlingen hun stappenplan uitleggen en ga samen kijken welk stappenplan goed bruikbaar is voor je oma/opa. Er kan daarna gekeken worden naar de gemaakte pagina’s. Laat de leerlingen enkele pagina’s beoordelen aan de hand van de eigen gemaakte criterialijst. Bespreek vervolgens welke criteria de leerlingen hadden bij de veiligheid van de pagina.

Met dank aan Nynke de Greef, Suzan Jilesen, Carmen van Rooij en Sanne van de Kerkhof

Voorbeeldles Voorgezet onderwijs

Wij zijn op zoek naar voorbeeldlessen voor het voortgezet onderwijs. Heeft u een voorbeeldles, stuur het dan naar info@onderwijsmaakjesamen.nl.

Links

60 voorbeelden van Twitter in de klas
Een ideeënboek over sociale media (met name voor VO)
Kleurrijk communiceren

Downloads

Brailleschrift
Interview binnen de school
Interview via de telefoon
Interview buiten de school
Achtergrondartikel schrijven
Foto’s maken met passend bijschrift
Sms-bericht
160 tekens vol liefde
Striptekenen
Hoe schrijf je een brief?
Artikel schrijven
Handalfabet
Stille krantenknipsels

Extra informatie per kaart

Kaart 3

60 voorbeelden van Twitter in de klas

Kaart 5

Lichaamstaal van leerlingen
Lichaamstaal van leerkrachten

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.