ICT-geletterdheid

Hoe speel je het spel?

Definitie

Video’s

Technologische ondersteuning in de 21e eeuw

Digitaal schoolbord bij groep 1-2.

[leraar24 id=”3196″]
Video niet zichtbaar? Download de leraar24 app voor iPhone/iPad of bekijk de video op laptop/pc.

Video’s Mediawijsheid

Definiëren:

[leraar24 id=”1827″]
Video niet zichtbaar? Download de leraar24 app voor iPhone/iPad of bekijk de video op laptop/pc.

Zoeken:

[leraar24 id=”1828″]
Video niet zichtbaar? Download de leraar24 app voor iPhone/iPad of bekijk de video op laptop/pc.

Selecteren/beoordelen:

[leraar24 id=”1829″]
Video niet zichtbaar? Download de leraar24 app voor iPhone/iPad of bekijk de video op laptop/pc.

Verwerken:

[leraar24 id=”1830″]
Video niet zichtbaar? Download de leraar24 app voor iPhone/iPad of bekijk de video op laptop/pc.

Presenteren:

[leraar24 id=”1833″]
Video niet zichtbaar? Download de leraar24 app voor iPhone/iPad of bekijk de video op laptop/pc.

Video’s ICT middelen in de klas

Leren via GPS:

[leraar24 id=”3119″]
Video niet zichtbaar? Download de leraar24 app voor iPhone/iPad of bekijk de video op laptop/pc.

Leren met laptop en tablets:

[leraar24 id=”3118″]
Video niet zichtbaar? Download de leraar24 app voor iPhone/iPad of bekijk de video op laptop/pc.

Leren met de multi-touch tafel:

[leraar24 id=”1859″]
Video niet zichtbaar? Download de leraar24 app voor iPhone/iPad of bekijk de video op laptop/pc.

Achtergrond informatie

iPads in de klas

Schoolboeken zijn uit, ibooks zijn in

Voorbeeldles Primair onderwijs

Heeft u een voorbeeldles, stuur het dan naar info@onderwijsmaakjesamen.nl.

Sociale media sites

De vaardigheid: ICT geletterdheid & communiceren (kaart 3)
PO: Bovenbouw

Lesdoelen

  • De leerlingen leren omgaan met sociale media websites, zoals Facebook.
  • De leerlingen leren hoe je een eigen profiel aanmaakt.
  • De leerlingen leren hoe ze veilig om moeten gaan met sociale media websites, zoals Facebook.

Benodigde materialen

  • Vooraf leerlingen materialen laten verzamelen die ze op Facebook willen zetten.
  • Voor iedere leerling een computer. Bij te weinig computers moeten de leerlingen in groepen verdeeld worden en na elkaar de opdracht uitvoeren.
  • Digibord.
  • Evt. een format van het stappenplan.

Vooraf aan deze activiteit
Je kunt in de klas Facebook introduceren. Je kunt met de leerlingen bespreken wat er allemaal te zien is op de pagina. Aan de hand daarvan kun je de leerlingen zelf laten bedenken wat ze op hun pagina zouden willen zetten. Je laat de leerlingen op een USB-stick zetten wat ze graag op hun pagina willen hebben. Je kunt hierbij denken aan het beschrijven van hobby’s en dergelijke en foto’s.

Inleiding
Je vertelt de leerlingen dat je oma/opa die ook een Facebookpagina wil maken. Ze weten alleen niet hoe ze een pagina moeten aanmaken. Daarnaast heeft hij/zij aangegeven dat hij/zij niet wil dat de hele wereld hun pagina kan zien.

Ga in gesprek met de leerlingen hoe ze er voor kunnen zorgen dat je opa/oma weet hoe een pagina kan maken. Dit kan leiden tot bijv. een visueel weergegeven stappenplan of een filmpje. Als het nodig is kun je vooraf een vast format maken, zodat de leerlingen deze alleen in moeten vullen of ga in gesprek bepalen hoe het stappenplan of filmpje gemaakt moet worden. Daarnaast moet duidelijk worden in een stappenplan hoe het profiel van je oma/opa afgeschermd kan worden.

Kern
De leerlingen gaan zelfstandig een Facebookpagina aanmaken. Bij het maken van hun eigen profiel maken ze een stappenplan. Iedere stap die ze verder gaan bij het aanmaken van het profiel zetten ze op papier (evt. in een vast format). Ze kunnen de stappen naderhand uitwerken op de computer, visueel weergeven of er een video bij maken.

Nadat het stappenplan gemaakt is, kunnen de leerlingen bekijken aan welke criteria het profiel moet voldoen, waardoor het afgeschermd is en het veilig voor hen zelf is. Er kan een criterialijst opgesteld waarmee dit nagekeken kan worden. Voorbeelden van criteria zijn: geen blote foto’s van jezelf, profiel afgeschermd, berichten naar anderen typen die echt waar zijn.

Afsluiting
Laat een aantal leerlingen hun stappenplan uitleggen en ga samen kijken welk stappenplan goed bruikbaar is voor je oma/opa. Er kan daarna gekeken worden naar de gemaakte pagina’s. Laat de leerlingen enkele pagina’s beoordelen aan de hand van de eigen gemaakte criterialijst. Bespreek vervolgens welke criteria de leerlingen hadden bij de veiligheid van de pagina.

Met dank aan Nynke de Greef, Suzan Jilesen, Carmen van Rooij en Sanne van de Kerkhof

Voorbeeldles Voortgezet Onderwijs

Wij zijn op zoek naar voorbeeldlessen voor het voortgezet onderwijs. Heeft u een voorbeeldles, stuur het dan naar info@onderwijsmaakjesamen.nl.

Links

Informatie over sociale media

Zelf games maken

Mediawijsheid

Downloads

Foto’s invoegen in PowerPoint

Sms-bericht

160 tekens vol liefde

Extra informatie per kaart

Kaart 4

De website mediawijsheid

Kaart 2

ICT middelen

Wilt u meer informatie over de Rekentuin? Hier kunnen leerlingen individueel en op eigen niveau werken en worden de gemaakte opdrachten automatisch geanalyseerd en teruggekoppeld wordt naar de leerkracht.
www.rekentuin.nl

Wilt u meer informatie over Mijn naam is haas? Door Mijn naam is haas worden leerlingen gestimuleerd in interactie en het samenwerken
www.mijnnaamishaas.nl

Stel je vraag aan

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.