Emotioneel vrij, Nieuwsgierig, Zelfvertrouwen

Van nature is een kind nieuwsgierig, vol zelfvertrouwen en emotioneel vrij. Dit is de basis om tot leren te komen.

  • Jezelf kennen en beheersen (zelfregulering).
  • Ondernemend (ondernemendheid).
  • Focus: richten van aandacht.
  • Ontdekkend.
  • Het leerproces is in balans met het leerresultaat.
  • Talentontwikkeling vanuit de waardering van ieders talent.
  • Iedereen voelt en weet zich fysiek en sociaal veilig op en rond onze school.

Creativiteit

  • Denkpatronen die leiden tot innovatie (leraar, school) en probleem oplossend vermogen(leerling).
  • Creatieve leerprocessen zijn belangrijk om te komen tot resultaten van leren.
  • Anders mogen zijn.

Samenwerken

  • Delen van kennis en kunde, nu en de toekomst (leerling, leraar).
  • Samenwerken gaat niet vanzelf.
    • Verantwoordelijkheid, taak aannemen, communicatie.
    • Openstaan voor anderen.
    • Jezelf goed leren kennen.
    • Een goede balans.
    • Elkaar aanspreken.
  • Leerlingen werken samen aan producten/opdrachten.
  • Feedback en Feedforward op samenwerking.

ICT geletterdheid (Mediawijsheid, Informatie-vaardigheden, Basiskennis ICT)

ICT geletterdheid omvat:

  • Leren omgaan met de kansen en risico’s.
  • Een balans leren vinden tussen de digitale en levensechte wereld.
  • Betrouwbaarheid van online bronnen van informatie en kennis.
  • Leren inschatten van werkelijkheid en schijnwerkelijkheid.
  • De school kent een beredeneerde balans tussen technologie (veranderingstempo snel) en veranderkunde/pedagogiek (veranderingstempo langzaam).
  • De school benut de mogelijkheden van ICT/technologie.

Kritisch denken

  • Onderzoekende houding (leerling, leraar).
  • Kunnen reflecteren en kritisch kunnen zijn op eigen denken, opvattingen, handelen en informatie.
  • Perspectief van anderen kunnen innemen.
  • Standpunten van jezelf en de ander kunnen herkennen, vergelijken en erkennen.

Sociale en culturele vaardigheden

  • Leerlingen zijn zich bewust van hun zelfbeeld (Ik-kennis).
  • Sociale interactie moet geleerd worden.
  • Normen en waarden:
    • Culturele verschillen.
    • Mondialisering: de leerling als wereldburger.
  • Ouderbetrokkenheid 3.0: gedeelde verantwoordelijkheid school en ouders/verzorgers.

Probleemoplossend vermogen

  • Komen tot nadenken, oplossingen en beslissingen.
  • Leraar is coach en activator.
  • Open willen en kunnen staan voor uitdagingen: met motivatie, assertiviteit, verantwoordelijkheid.

Communiceren

  • Kennen en respecteren van normen en waarden in communicatie.
  • Evenwichtig kunnen communiceren in digitale en levensechte situaties.
  • Mediawijs communiceren in (online) communicatie en sociale media.