Frank Cuppers

Sinds 1 juni 2011 werkt Frank, met veel enthousiasme, als adviseur bij Onderwijs Maak Je Samen. Een dynamisch en energiek bedrijf waar de lijntjes kort zijn en de collega’s warm en deskundig. Frank is getrouwd, vader van twee dochters en woont in Geldrop.

Als voormalig leerkracht en (meerscholen)directeur werkt Frank veel samen met directeuren, bestuurders en leraren. Hij coacht, zowel leiding- als lesgevenden, ‘on the job’ en ondersteunt hen in hun dagelijks werk. Waar mogelijk ontwikkelt en bedenkt hij nieuwe werkwijzen, aanpakken en modellen. Daarbij is ‘versimpelen’ altijd het uitgangspunt.

Recente voorbeelden van aanpakken zijn het didactische Zes Fasen Model, het Schoolplan ‘light’, Groep 7/8 Op Volle Kracht! en het model ‘De Basis op orde'.

Frank ondersteunt teams bij het opstellen en uitdragen van hun missie, visie en kernwaarden en in hun zoektocht naar verbinding en innovatie. Daarnaast werkt hij met scholen en organisaties aan het creëren en implementeren van/naar een professionele teamcultuur, bij fusietrajecten en bij het opstellen en invoeren van een nieuwe organisatiestructuur.

Inspiratiebronnen zijn o.a. Pasi Sahlberg, Jim Collins, Michael Fullan en Robert Marzano.

Waar haalt Frank verder zijn inspiratie vandaan?

Door veel te luisteren naar en te praten met mensen in de praktijk, door het houden van klasbezoeken, het geven van teamtrainingen, het ‘verbouwen’ van lokalen en scholen, door netwerkleren, het verbeteren/veranderen/spreiden van leiderschap, door het (helpen) organiseren van studiereizen, door redactie te voeren bij het vertalen van onze leiderschapsboeken, door het uitvoeren van studie-tweedaagsen voor schoolleiders, middels het verzorgen van workshops/lezingen en door het schrijven van leiderschapsmodules.

 

"Als je iets goeds ziet, geef dan een compliment.
Als je iets fout ziet, bied dan je hulp aan." - (Nelson Mandela)

Mijn evenementen

26 mrt

Herregistratiemodule Veranderen doe je samen – Helmond – Start 26 september 2017

Training

Inclusief: het notitieboek Leiding geven aan mezelf + waardebon van € 100,- voor het aanschaffen van boeken.


Veranderen is al lang niet meer een op zichzelf staande gebeurtenis maar een continu proces. Wat vandaag kwaliteit is hoeft dat morgen niet meer te zijn. Onze omgeving verandert razendsnel en vraagt om flexibele denk- en werkwijzen. Verandering is van alle tijden maar nog niet eerder was verandering zo’n constante. Op bijna elke school is een verandering gaande; het implementeren van een nieuwe methode tot het vormgeven van collegiaal leren.


Wil je een passend antwoord formuleren op een veranderende maatschappij, vernieuwde inzichten over leren en een groep leerlingen die om onweerstaanbaar boeiend onderwijs vraagt? Kwalitatief hoogstaand onderwijs vraagt om een gedeelde en gedragen visie, een constante verbinding met de omgeving, hoge ambities en een professionele cultuur. Stuk voor stuk belangrijke aspecten van een succesvolle organisatie, maar daarmee nog niet eenvoudig te realiseren voorwaarden. Je hebt immers te maken met mensen en mensen laten zich niet graag sturen, laat staan veranderen.


Verandering


Hoe organiseer je het proces van verandering? Hoe krijg je ze mee? Hoe biedt je ruimte voor weerstand en onzekerheid zonder dat het proces voor anderen verstoord wordt? Hoe creëer je gezamenlijke toekomst- en ideaalbeelden en hoe kom je vervolgens tot gezamenlijke taal? En bovenal, hoe bewerkstellig je samenhang en verbinding.


Het unieke aan onderwijs is dat het iedere dag opnieuw gemaakt wordt. Als schoolleider voel je de passie om samen met je team, eigentijds onderwijs te verzorgen dat iedere dag een klein beetje beter is dan de dag ervoor. Deze module geeft inzichten, tools en verdieping als het gaat om het organiseren, begeleiden en borgen van verandering. Het biedt tevens voorbeelden en taal om een gedragen visie te ontwikkelen samen met je team en om op een juiste wijze te dealen met weerstand.


We nodigen je uit om je veranderingservaringen met je soort- en lotgenoten te delen en te verrijken!


Certificering


De module ‘Veranderen doe je samen’ is gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO binnen het thema ‘Leiding geven aan verandering’. Met het volgen van drie leermodules in vier jaar voldoe je als schoolleider aan de eisen voor herregistratie. Het volgen en afronden van één module (vijf bijeenkomsten) levert de deelnemers een deelcertificaat op in het kader van (her)registratie door het Schoolleidersregister PO.


Deze module kan ook incompany gegeven worden.

Inschrijven
03 mrt

Herregistratiemodule Veranderen doe je samen – Helmond – Start 3 oktober 2017

Training

Inclusief: het notitieboek Leiding geven aan mezelf + waardebon van € 100,- voor het aanschaffen van boeken.


Veranderen is al lang niet meer een op zichzelf staande gebeurtenis maar een continu proces. Wat vandaag kwaliteit is hoeft dat morgen niet meer te zijn. Onze omgeving verandert razendsnel en vraagt om flexibele denk- en werkwijzen. Verandering is van alle tijden maar nog niet eerder was verandering zo’n constante. Op bijna elke school is een verandering gaande; het implementeren van een nieuwe methode tot het vormgeven van collegiaal leren.


Wil je een passend antwoord formuleren op een veranderende maatschappij, vernieuwde inzichten over leren en een groep leerlingen die om onweerstaanbaar boeiend onderwijs vraagt? Kwalitatief hoogstaand onderwijs vraagt om een gedeelde en gedragen visie, een constante verbinding met de omgeving, hoge ambities en een professionele cultuur. Stuk voor stuk belangrijke aspecten van een succesvolle organisatie, maar daarmee nog niet eenvoudig te realiseren voorwaarden. Je hebt immers te maken met mensen en mensen laten zich niet graag sturen, laat staan veranderen.


Verandering


Hoe organiseer je het proces van verandering? Hoe krijg je ze mee? Hoe biedt je ruimte voor weerstand en onzekerheid zonder dat het proces voor anderen verstoord wordt? Hoe creëer je gezamenlijke toekomst- en ideaalbeelden en hoe kom je vervolgens tot gezamenlijke taal? En bovenal, hoe bewerkstellig je samenhang en verbinding.


Het unieke aan onderwijs is dat het iedere dag opnieuw gemaakt wordt. Als schoolleider voel je de passie om samen met je team, eigentijds onderwijs te verzorgen dat iedere dag een klein beetje beter is dan de dag ervoor. Deze module geeft inzichten, tools en verdieping als het gaat om het organiseren, begeleiden en borgen van verandering. Het biedt tevens voorbeelden en taal om een gedragen visie te ontwikkelen samen met je team en om op een juiste wijze te dealen met weerstand.


We nodigen je uit om je veranderingservaringen met je soort- en lotgenoten te delen en te verrijken!


Certificering


De module ‘Veranderen doe je samen’ is gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO binnen het thema ‘Leiding geven aan verandering’. Met het volgen van drie leermodules in vier jaar voldoe je als schoolleider aan de eisen voor herregistratie. Het volgen en afronden van één module (vijf bijeenkomsten) levert de deelnemers een deelcertificaat op in het kader van (her)registratie door het Schoolleidersregister PO.


Deze module kan ook incompany gegeven worden.

Inschrijven
23 nov

Studiereis Zuid-Afrika; naar het land van Apart & Samen (oktober 2017)

Studiereis

Inclusief: vlucht, hotel en enkele maaltijden

Weer eentje gevonden! Paaseitjes zoeken voor prijzen (zie omjs.nl/15jaar)Ook in april 2018 organiseert Onderwijs Maak Je Samen een 10-daagse studiereis naar Zuid-Afrika (regio Kaapstad) voor leidinggevenden in het onderwijs met de titel: ‘Apart & Samen’.

Vanuit de rijke en bewogen historie van het land en de specifieke situatie waarmee collega-schoolleiders in Zuid-Afrika te maken hebben, krijg je als deelnemer aan de studiereis een waardevol en indrukwekkend programma voorgelegd. Een programma dat andere perspectieven biedt in ‘less is more’ en kan helpen om opnieuw bewust te raken van de eigen (onderwijs)praktijk en deze beter te waarderen. De inhoud, ervaringen en ontmoetingen van deze studiereis zullen inspireren en veel (nieuwe) inzichten bieden voor de eigen, persoonlijke ontwikkeling.

Tijdens de studiereis zal gelegenheid geboden worden om het onderwijssysteem van Zuid Afrika te doorgronden, collega- bestuurders, schoolleiders, leraren en leerlingen te ontmoeten en de regio Kaapstad (inclusief Stellenbosch) te bezoeken.

In het eerste deel van de studiereis krijg je een beeld van het huidige Zuid-Afrikaanse (Kaapse) onderwijsstelsel, het curriculum, het toezicht en de (grote) verschillen tussen overheidsscholen en privé-scholen. Gedurende ons verblijf bezoeken we verschillende scholen (primair en voortgezet onderwijs). Tijdens het tweede deel zullen we met een groep Zuid-Afrikaanse schoolleiders uit verschillende maatschappelijke lagen gezamenlijk optrekken. Ze nemen ons mee naar hun eigen school, hun praktijk en hun omgeving en we delen uitdagingen en ervaringen.

Wellicht leiden deze contacten tot duurzame uitwisseling – samenwerking tussen jouw school en de ‘Kaapse’ school.

Het onderwijskundig programma wordt afgewisseld met bezoeken aan het Kaapse schiereiland, Kaapstad, de Tafelberg en de regio Stellenbosch. Dit allemaal onder leiding van zeer ervaren gidsen.

Samenwerkingen


Inhoudelijk worden we onder andere bijgestaan door organisaties als ‘The Pincipals Academy’ en ‘Dreamcatcher Foundation’.

The Principals Academy

Voor deze studiereis werken we nauw samen met The Principals Academy. Deze organisatie, volledig gefinancierd door donateurs, maakt zich sterk voor beter onderwijs in Zuid-Afrika. Ze baseert zich op de wetenschap dat leiderschap in school en de kwaliteit van leraren de twee beslissende factoren zijn voor goed onderwijs. In samenwerking met de University of Cape Town en met de ondersteuning van een team van ervaren (gepensioneerde) schoolleiders, werken ze hard aan de verbetering van scholen. Tijdens het reisprogramma zullen zij op meerdere wijzen een bijdrage leveren aan het programma; zo zal de voornam van de Academy, Bryce Probyn, een verhaal voor ons houden over de uitdagingen van de Zuid-Afrikaanse schoolleider. Hij zal ons meenemen in de enorme diversiteit bestaat tussen de verschillende contexten die het land kent. In de tweede helft van de week zal een uitwisseling plaatsvinden en gaat elke deelnemer een dag meedraaien met een schoolleider op zijn of haar school.

Dreamcatcher Foundation

Dreamcatcher is al 30 jaar betrokken in Community based tourisme, in heel Zuid-Afrika. “In de belangrijkste bestemming is er altijd wel een Dreamcatcher ervaring te vinden”, zo luidt de uitspraak van de organisatie. De Dreamcatcher Foundation maakt zich, vanuit meerdere locaties in de west-kaap, hard voor de ontwikkeling van het ondernemerschap in de verschillende townships. Ze zoekt naar mogelijkheden om het toerisme te combineren met het (groeiende) ondernemerschap van de locale bevolking. Tijdens onze reis maken we gebruik van dit ‘community based toerism’. We krijgen hierdoor de kans ‘een van de locals’ te worden en tegelijkertijd hun kleine ondernemingen te ondersteunen.

Belangrijke informatie:


Data: Ma 23/10/2017 t/m Woe 01/11/2017*
Begeleiding: Frank Cuppers en Job Christians
Kosten: € 2.950,-
Inclusief: vlucht, hotel en enkele maaltijden
Bekijk het reisprogramma van april 2017 hier, deze zal ongeveer gelijk zijn in oktober 2017.

Via het Europees Platform/NUFFIC bestaat de mogelijkheid een cofinanciering aan te vragen voor het deelnemen aan studiereizen. We verwijzen hiervoor naar de website van het Europees Platform.


Aangemerkt als bron voor 'informeel leren'De ‘Studiereis Zuid-Afrika’
wordt vermeld als bron bij de professionaliseringsthema’s ‘In relatie staan tot de omgeving’ en ‘Omgaan met verschillen’ van het Schoolleidersregister PO. Dit houdt in dat de ‘Studiereis Zuid-Afrika’ gedeeltelijk aansluit bij de professionaliseringsthema’s ‘In relatie staan tot de omgeving’ en ‘Omgaan met verschillen’ en onderdeel kan uitmaken van uw ontwikkeling op deze thema’s via informeel leren.



*Vertrekdata onder voorbehoud; ivm vluchtschema kunnen de vertrekdag en tijden wijzigen.

Inschrijven

Stel je vraag aan Frank

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent