Hans van Leeuwen

Hans heeft een zeer brede ervaring in het onderwijs. Als docent natuurkunde in het voortgezet onderwijs richtte hij al nieuwe onderwijsvormen in. Dat was ook zijn insteek in leidinggevende posities in het regulier en speciaal voortgezet onderwijs: hoe blijven wij als team het onderwijs ontwikkelen zodat leerlingen steeds het beste in zichzelf naar boven kunnen halen? Daar draait het voor hem altijd om: in hoeverre levert de verbetering of verandering daadwerkelijk iets op voor de leerling?

In zijn jaren als docent heeft hij ook gewerkt als auteur van educatieve uitgaven. Naast zijn ervaringen in het voortgezet onderwijs was Hans ook enkele jaren bestuursvoorzitter in het primair onderwijs en is daarnaast ook interim-directeur binnen het VO.

Onderwijsontwikkeling vraagt vooral om organisatie- en cultuurverandering binnen de school. Docenten moeten worden gecoacht en uitgedaagd om te komen tot wezenlijke veranderingen. Zij kunnen het verschil maken in hun contact met de leerlingen. Dergelijke veranderingen vragen om helder en inspirerend leiderschap. Hans doorgrondt de organisatie snel en kan vanuit die analyse komen met heldere adviezen voor kwaliteitsverbetering. Door zijn authentieke stijl van werken weet Hans mensen in beweging te krijgen om zich open te stellen voor ontwikkeling.


De oplossing ligt altijd in de relatie.


Mijn activiteiten

Gepersonaliseerd leren: op weg naar een eigen schooleigen visie

Studiedag

Deze studiedag geeft verdiepend inzicht in de wijze waarop jouw school inhoud, betekenis en reikwijdte kan ontwikkelen ten aanzien van gepersonaliseerd leren. Met als beoogd resultaat om te komen tot talentontwikkeling, hogere betrokkenheid en veranderende gedeelde regie over het leerproces tussen docent en leerling. Langs zes centrale dimensies geef je inhoud en betekenis aan gepersonaliseerd leren en realiseer je een ontwerpschets van het veranderingsproces.

Formatieve evaluatie

Studiedag

Een formatieve feedbackcultuur betekent dat je de kwaliteit van je lessen wilt verbeteren door leerlingen te laten werken vanuit leerdoelen. Met voldoende feedback en door het maken van keuzes in leeractiviteiten proberen de leerlingen die leerdoelen te behalen. Welke modellen bieden ons daarbij houvast en wat betekent dat voor de samenwerking tussen leraren?

Didactisch coachen

Training

Als didactisch coach ondersteunen we de leerling bij het maken van keuzes richting de gestelde leerdoelen. Hoe laten we de verantwoordelijkheid bij de leerling en hoe boren we motivatie aan om het beste uit zichzelf te halen?

Gespreid leiderschap

Studiedag

In alles wat op de school afkomt moet een leider wel gebruiken maken van de kennis en kunde van de teamleden: welke inzichten helpen ons daarbij en welke handvaten kunnen we elkaar bieden om dit vorm te geven?

Studiereis Zuid-Afrika; naar het land van Apart & Samen

Studiereis

Een studiereis met een programma dat andere perspectieven biedt in 'less is more' en kan helpen om opnieuw bewust te raken van de eigen (onderwijs)praktijk en deze beter te waarderen. De inhoud, ervaringen en ontmoetingen van deze studiereis zullen inspireren en veel (nieuwe) inzichten bieden voor de eigen, persoonlijke ontwikkeling.

Herregistratiemodule Maatschappelijk ondernemerschap

Herregistratiemodule

In een tijd waarin steeds meer strategische beslissingen op scholen zelf gemaakt moeten worden, heeft de schoolleider steeds meer de rol van die van een ondernemer. Een ondernemer die weet wat de school te bieden heeft, zich inzet voor de publieke zaak en die maatschappelijke ontwikkelingen dichtbij en ver weg kan vertalen naar koers voor zijn of haar school. In deze module verbinden we het onderwijs in de school met relaties en ontwikkelingen in de omgeving en laten we je ervaren hoe het is om vanuit de bril van een ondernemer naar je organisatie te kijken. We vertalen de maatschappelijke ambities naar een omgevingsplan dat weer ondernemende perspectieven biedt voor de toekomst.

Stel je vraag aan Hans

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.