Hans van Leeuwen
Hans heeft een zeer brede ervaring in het onderwijs. Als docent natuurkunde in het voortgezet onderwijs richtte hij al nieuwe onderwijsvormen in. Dat was ook zijn insteek in leidinggevende posities in het regulier en speciaal voortgezet onderwijs: hoe blijven wij als team het onderwijs ontwikkelen zodat leerlingen steeds het beste in zichzelf naar boven kunnen halen? Daar draait het voor hem altijd om: in hoeverre levert de verbetering of verandering daadwerkelijk iets op voor de leerling?
In zijn jaren als docent heeft hij ook gewerkt als auteur van educatieve uitgaven. Naast zijn ervaringen in het voortgezet onderwijs was Hans ook enkele jaren bestuursvoorzitter in het primair onderwijs en is daarnaast ook interim-directeur binnen het VO.
Onderwijsontwikkeling vraagt vooral om organisatie- en cultuurverandering binnen de school. Docenten moeten worden gecoacht en uitgedaagd om te komen tot wezenlijke veranderingen. Zij kunnen het verschil maken in hun contact met de leerlingen. Dergelijke veranderingen vragen om helder en inspirerend leiderschap. Hans doorgrondt de organisatie snel en kan vanuit die analyse komen met heldere adviezen voor kwaliteitsverbetering. Door zijn authentieke stijl van werken weet Hans mensen in beweging te krijgen om zich open te stellen voor ontwikkeling.
Stel je vraag aan Hans
Mijn dossiers
Mijn activiteiten
Aan de slag met Deep Learning en Wereldburgerschap
TrainingIn hoeverre zijn de leerlingen van jouw school optimaal worden voorbereid op de toekomst met name een mondiale leefwereld? Deze training bereid je jezelf voor om de mondiale competenties van Deep Learning, in het perspectief van wereldburgerschap, in jouw onderwijspraktijk te kunnen brengen. Je bouwt kennis, vaardigheden en routines op om daarna zelfstandig, maar bij […]
Bootcamp Deep Learning
BootcampTijdens het Bootcamp Deep Learning bereid je jezelf en je school in deze studiedag (inclusief avondprogramma) meesterlijk voor op een schooleigen route in de richting van Deep Learning! Een inspirerende en exclusieve onderdompeling in eigentijds en mondiaal onderwijs gebaseerd op de aanpak van Deep Learning.
Ga samen met collega's uit het basisonderwijs en het voorgezet onderwijs verdiepend inzicht verwerven in de betekenis, impact en aanpak van Deep Learning. Tegelijkertijd bouw je aan je eigen inzicht in de huidige positie van je school ten aanzien van Deep Learning. Waarom en hoe past Verdiepend Leren bij onze school, afdeling, leerwegen of groepen?
Opleiding naar Excellente Teamleider
OpleidingAls teamleider VO neem je een centrale plaats in de organisatie en het onderwijs van een school in. De opleiding Excellente Teamleider Voortgezet Onderwijs richt zich op de concrete vertaling van onderzoek en theorie naar de dagelijkse praktijk als teamleider VO. Door het uitvoeren van gericht praktijkonderzoek in de eigen school en effectieve zelfstudie is er veel ruimte voor differentiatie en worden de opleidingsdagen maximaal benut voor collegiaal leren.
Studiereis Estland; hét gidsland voor onderwijstechnologie
StudiereisEstland weet onderwijstechnologie te combineren met zeer hoge leerresultaten. In de studiereis naar Tallinn vormen onderwijstechnologie en (digitale) geletterdheid de rode draad. Je ziet hoe technologie een krachtige accelerator kan zijn van actuele maatschappelijke en economische innovatie en hoe dit kan leiden tot opmerkelijke onderwijsvernieuwing. Parallel aan deze innovatieprocessen realiseerde Estonia zowel in 2015 als in 2018 de hoogste PISA-scores van West-Europa, met name in geletterdheid.
Het zesdaagse programma zal bestaan uit het bezoeken van scholen (ook met ‘inclusief’ onderwijs), expertisecentra rond (onderwijs)technologie (E-Estonia en HITSA) en inhoudelijke sessies met onderwijsexperts van de universiteit van Tallinn (educatieve afdeling).
Formatieve evaluatie
StudiedagEen formatieve feedbackcultuur betekent dat je de kwaliteit van je lessen wilt verbeteren door leerlingen te laten werken vanuit leerdoelen. Met voldoende feedback en door het maken van keuzes in leeractiviteiten proberen de leerlingen die leerdoelen te behalen. In deze training maak je kennis met modellen die je daarbij houvast bieden. Ook leer je wat formatief evalueren betekent voor de samenwerking tussen leraren en teamleiders.
Studiereis Zuid-Afrika; naar het land van Apart & Samen
StudiereisTijdens de studiereis Zuid-Afrika bezoek je de verschillende lagen van het onderwijssysteem, diverse typen scholen (privé en openbaar) en ontmoet je leraren en schoolleiders met verschillende achtergronden. De rijke ervaring die je opdoet, helpt je te reflecteren op je eigen schoolsituatie. Hoe worden Zuid-Afrikaanse kinderen voorbereid op de veelkleurige en complexe samenleving waar ze ooit deel van zullen uitmaken? Liggen onze (maatschappelijke) opdrachten niet dichter bij elkaar dan we denken?
Leergang Maatschappelijk Ondernemerschap
LeergangDe school staat centraal in de maatschappij en daarom dient zij continu af te stemmen met haar omgeving. Dit vraagt om maatschappelijk ondernemerschap van de schoolleider. Maar wat is maatschappelijk ondernemen? Wat maakt van een organisatie een maatschappelijke onderneming? En wat vraagt dat van jouw leiderschap? Dit zijn de vragen die in deze module centraal staan.