Ine van de Sluis

Al haar hele leven is Ine bezig met leren en onderwijs. Als kind speelde zij schooltje en jaren later werd ze juf. Na het werken met kinderen in achterstandswijken en in de kinder- en jeugdpsychiatrie wilde Ine haar kennis en vaardigheden als leerkracht en onderwijskundige verder uitdragen. Zij vond een nieuwe passie in het adviseren, begeleiden, trainen, coachen en enthousiasmeren van leerkrachten, internbegeleiders, pedagogisch medewerkers en schooldirecteuren. Dit werk inspireert Ine nog steeds dagelijks. Het is voor haar een voorrecht om elke dag opnieuw met en van elkaar te leren. Met hetzelfde doel: passend onderwijs voor iedere kind dat haalbaar is voor de leerkracht. In haar favoriete vakgebied reken- en wiskunde maakt zij de verbinding met ontwikkelingen als opbrengstgericht werken, coöperatief leren, passend onderwijs, werken met tablets , collegiaal leren en toekomstgericht onderwijs. Dat doet ze voor kinderen vanaf 2 jaar, binnen alle vormen van onderwijs, van reguliere scholen, conceptscholen, IKC’s tot scholen voor speciaal (basis) onderwijs. Voor Ine is de aansluiting bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen het uitgangspunt voor leren en ontwikkeling. Hierbij hoort ook het aansluiten bij de leraren en andere begeleiders van kinderen.

Naast haar werkzaamheden bij Onderwijs Maak Je Samen werkt Ine landelijk voor de PO-raad binnen het project Goed worden, goed blijven. Waarin zij scholen begeleid om de basis weer op orde te krijgen.

"Ieder kind verdient begeleiding op maat, zo ook hun begeleiders binnen de school. Samen maken we onderwijs voor ieder kind."

Mijn activiteiten

Observeren en registreren bij kleuters

Training

Kleuters ontwikkelen zich spelenderwijs en in sprongen. Voor leraren is het belangrijk om die ontwikkeling goed te volgen. Wat leg je vast? En waar maak je keuzes op schoolniveau? De visie van de school legt de basis voor het maken van passende keuzes. Tijdens deze training gaan we dit met elkaar onderzoeken en gaan we praktisch aan de slag voor de eigen school.

Coöperatief vergaderen

Training

Streef je naar een betere besluitvorming, gelijke inbreng van alle betrokkenen en een grotere betrokkenheid tijdens vergaderingen? Dan is de studiedag Coöperatief vergaderen aan te bevelen. Tijdens deze dag leer je hoe je, door verschillende werkvormen en het anders inrichten van je vergadering, tot meer effectiviteit, betrokkenheid, positieve energie en gezamenlijke uitwisseling, meningsvorming en besluitvorming komt.

Meer leerplezier in groep 4!

Training

In deze training verleg je de nadruk van ‘werken in groep 4’ naar ‘betekenisvol leren in groep 4’. Je kijkt kritisch naar de doelen van dit leerjaar en ervaart hoe je betekenisvolle en spelgeoriënteerde activiteiten kunt koppelen aan deze doelen. Een van deze manieren is het werken met een circuit. Leerlingen vinden dit een prettige werkwijze en de betrokkenheid is groot.

Help, ik heb ook betere rekenaars!

Training

In iedere groep zitten leerlingen die rekenen makkelijk vinden en de methode vaak saai. Hoe kun je de verschillende typen sterke rekenaars herkennen? Welke leerling is in potentie een goede rekenaar, terwijl dat er niet uitkomt? Hoe kun je deze leerlingen echt uitdagen tijdens je hele rekenles? In deze training komen onder andere aan de orde: de goede vragen stellen, kritisch denken, executieve functies en feedback.

Ernstige rekenproblemen en dyscalculie

Training

Sinds 2011 bestaat het Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie (ERWD). Heb je dit al kunnen uitwerken tot een stappenplan voor je school?

In deze training gaan we uitgebreid in op de vier fasen (sporen) die het protocol onderscheidt. Welke leerkrachtvaardigheden zijn vereist in fase 1, 2 en 3? Wat is hierbij de rol van de rekenspecialist en de intern begeleider? Je krijgt handvatten voor het voeren van een intern diagnostisch rekenonderzoek en voor het verstevigen van het rekenbeleid op je school.

Eigenaarschap in de groep

Training

Zelfregulatie heeft te maken met zelfstandig handelen, verantwoordelijkheid en initiatief nemen. Het is een voorwaarde voor schools functioneren. Leerlingen voelen zich meer eigenaar van hun eigen leerproces en zullen meer gemotiveerd zijn om te leren. De leraar heeft hierin een cruciale taak. In deze training ervaar je wat zelfregulatie is, is aandacht voor de rol van de leraar en het belang van motivatie.

Kindgesprekken

Training

Niet praten over de leerling, maar met de leerling. Ga samen met de leerling op zoek naar ‘wat kan ik al, wat kan ik nog leren, wat wil ik nog leren en hoe ga ik dat doen?’ Maak leerlingen eigenaar van hun eigen leerproces door met hen in gesprek te gaan. In deze training geven we je handvatten voor het wat, hoe en wanneer van kindgesprekken en krijg je inzicht in je eigen kwaliteiten en ontwikkelkansen.

Groep 3 onder de knie

Training

De overgang van groep 2 naar groep 3 is voor jonge kinderen een spannende en uitdagende fase. De nadruk komt meer te liggen op werken dan op spelen. Leraren merken dat kinderen deze overgang vaak als te groot ervaren. In deze training leer je om de betrokkenheid, actieve houding en nieuwsgierigheid van kinderen te behouden of te verhogen, onder andere door een betekenisvol en gedifferentieerd taal-, lees- en rekenaanbod.

Stel je vraag aan Ine

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.