Ine van de Sluis

Al haar hele leven is Ine bezig met leren en onderwijs. Als kind speelde zij schooltje en jaren later werd ze juf. Na het werken met kinderen in achterstandswijken en in de kinder- en jeugdpsychiatrie wilde Ine haar kennis en vaardigheden als leerkracht en onderwijskundige verder uitdragen. Zij vond een nieuwe passie in het adviseren, begeleiden, trainen, coachen en enthousiasmeren van leerkrachten, internbegeleiders, pedagogisch medewerkers en schooldirecteuren. Dit werk inspireert Ine nog steeds dagelijks. Het is voor haar een voorrecht om elke dag opnieuw met en van elkaar te leren. Met hetzelfde doel: passend onderwijs voor iedere kind dat haalbaar is voor de leerkracht. In haar favoriete vakgebied reken- en wiskunde maakt zij de verbinding met ontwikkelingen als opbrengstgericht werken, coöperatief leren, passend onderwijs, werken met tablets , collegiaal leren en toekomstgericht onderwijs. Dat doet ze voor kinderen vanaf 2 jaar, binnen alle vormen van onderwijs, van reguliere scholen, conceptscholen, IKC’s tot scholen voor speciaal (basis) onderwijs. Voor Ine is de aansluiting bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen het uitgangspunt voor leren en ontwikkeling. Hierbij hoort ook het aansluiten bij de leraren en andere begeleiders van kinderen.

Naast haar werkzaamheden bij Onderwijs Maak Je Samen werkt Ine landelijk voor de PO-raad binnen het project Goed worden, goed blijven. Waarin zij scholen begeleid om de basis weer op orde te krijgen.

"Ieder kind verdient begeleiding op maat, zo ook hun begeleiders binnen de school. Samen maken we onderwijs voor ieder kind."

Mijn evenementen

08 mrt

Kennismaken met Vreedzame School – Nijmegen

Informatiebijeenkomst

Doelgroep: Leraren die geïnteresseerd zijn in het werken met Vreedzame School
Door: en Dagdelen: 1
Data: Woe 08/03/2017
Locatie: Nijmegen
Tijd: 14:30-16:00 uur
SBU: 0
Kosten: €0

Ben je als school of commissie op zoek naar een nieuwe aanpak sociaal-emotionele ontwikkeling voor het komende schooljaar? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar de doelen en opbrengsten van de Vreedzame School?

Wat is de Vreedzame School?
De Vreedzame School is een sociaal-emotionele aanpak, waarbij de klas en de school beschouwd wordt als een leefgemeenschap. De lessen vormen de basis om gezond, zelfredzaam gedrag aan te leren, waarbij de leerkracht als rolmodel fungeert. Het zal het uitgangspunt worden van waaruit het handelen tussen leerlingen, leerkrachten én ouders vorm wordt gegeven. Dit geldt voor alle interacties op school, zowel in de klas als op het schoolplein. De Vreedzame School is als methode opgenomen in de Databank Effectieve Jeugdinterventies

Doelen
De Vreedzame School streeft er naar om kinderen te leren:


  • op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan

  • op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen

  • constructief conflicten op te lossen

  • verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap

  • open te staan voor verschillen tussen mensen


Opbouw
De Vreedzame School is opgebouwd in blokken die jaarlijks terugkeren op het niveau van de groep:

  • Blok 1. Wij horen bij elkaar – Groepsvorming en positief sociaal klimaat

  • Blok 2. We lossen conflicten zelf op – Conflicthantering

  • Blok 3. We hebben oor voor elkaar – Communicatie

  • Blok 4. We hebben hart voor elkaar – Gevoelens

  • Blok 5. We dragen allemaal een steentje bij – Verantwoordelijkheid

  • Blok 6. We zijn allemaal anders – Diversiteit


Schoolniveau
Op schoolniveau streeft het programma naar een positief sociaal klimaat, waarin leerkrachten prettig werken. De handelingsverlegenheid wordt verminderd en kinderen voelen zich veilig, gehoord en gezien. De opbrengsten van de Vreedzame School zijn terug te vinden in het wetenschappelijke onderzoek door Leo Pauw: Onderwijs en Burgerschap; wat vermag de basisschool?

Kennismakingsbijeenkomsten commissies sociaal-emotionele ontwikkeling
Om deze doelen te bereiken is een intensief implementatietraject nodig. Het gaat immers verder dan een lesje in de week geven. Het gaat uiteindelijke over professioneel handelen en het voorbeeld kunnen zijn. Ben je geïnteresseerd hoe we dat doen? Kom dan naar de gratis bijeenkomst.

Inschrijven
14 mei

Overgang naar groep 3 ‘Groep 3 goed onder de knie’ – Rotterdam (2)

Training

Doelgroep: Leraren groep 3, intern begeleiders
Door: en Dagdelen: 3
Data: Di 14/03/2017 - Di 18/04/2017 - Di 16/05/2017
Locatie: Rotterdam
Tijd: 16:00-19:00 uur
SBU: 15
Kosten: €450

De overgang van groep 2 naar groep 3 is voor jonge kinderen een spannende en uitdagende fase. De nadruk komt meer te liggen op het werken dan op het spelen. Leraren merken dit ook aan kinderen. Het valt niet mee om meer stil te zitten, naar de leraar te luisteren en in de werkboekjes te werken. Om de betrokkenheid, actieve houding en nieuwsgierigheid van deze jonge kinderen te behouden/verhogen is vooral een betekenisvol en gedifferentieerd taal-, lees-, en rekenaanbod nodig in groep 3. Tijdens deze training ga je hiermee aan de slag.

Enkele reacties van leerkrachten die de training hebben gevolgd:

"Ik ga meer circuits inzetten in groep 3 zodat kinderen betekenisvoller leren."
"Ik start nu veel eerder met differentiëren, ik pas meer hoekenwerk toe en de vertaalcirkel staat nu elke rekenles centraal."

Opbrengsten:

  • De deelnemers weten welke lees- taal- en rekendoelen aan de orde komen in groep 3.

  • De deelnemers zijn in staat om vanaf de start in groep 3 gedifferentieerde activiteiten vorm te geven en toe te passen, als hoeken, circuit en eigen keuze.

  • De deelnemers zijn in staat om, vanaf de start in groep 3, onderwijs op maat te organiseren.

  • De deelnemers zijn in staat om de nadruk van ‘werken in groep 3’ te verschuiven naar ‘betekenisvol leren in groep 3’.


Registerleraar: tB2tZ93DnNGeregistreerd bij het registerleraar.nl. Activiteitnummer: tB2tZ93DnN (15 RU)

Inschrijven
10 mei

Terugkom bijeenkomst ‘Groep 3 goed onder de knie’

Training

Doelgroep: Cursisten 'Overgang naar groep 3: Groep 3 goed onder de knie’
Door: Ine van de Sluis en Joyce van den Boogaard
Dagdelen: 1
Data: woensdag 10/05/2017
Locatie: Helmond
Tijd: 14.30-17.00 uur
SBU: 2,5
Kosten: €100,- (neem één collega gratis mee!)

Vooruit kijken naar groep 4;


De afgelopen periode hebben jullie met veel enthousiasme en betrokkenheid de training “Groep 3 onder de knie” gevolgd. Uit jullie reacties en evaluaties geven jullie de tip aan ons om een terugkom-bijeenkomst te organiseren zodat we het netwerk actief kunnen houden.

De training heeft zich gericht op de overgang van groep 2 naar groep 3. Wij merken dat we nu ook steeds vaker de vraag krijgen: Hoe nu de doorgaande lijn naar groep 4?”

Bij deze nodigen we jullie uit voor de terugkombijeenkomst, waarbij je één collega mee mag nemen van je eigen school. Bij voorkeur de leerkracht groep 4 of Intern Begeleider.

Inhoud van deze middag:


Zoals jullie van ons gewend zijn wordt het middag vol uitwisseling en nieuwe praktische tips. Daarnaast zoomen we in op de laatste periode van groep 3 en kijken we samen vooruit naar de overgang van groep 3 naar groep 4. We gaan vooral het gesprek aan met elkaar!

Heb je interesse, schrijf je op tijd in want vol=vol. Neem je collega mee!

Inschrijven

Stel je vraag aan Ine

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent