Kim Gerats

Al van jongs af aan is Kim geboeid in en door het onderwijs. Na het volgen van de academische lerarenopleiding primair onderwijs heeft zij haar studie voortgezet in het onderwijskundig ontwerp en advisering. Daarnaast heeft zij geruime tijd ervaring opgedaan als leraar in het regulier en speciaal onderwijs en heeft zij binnen deze laatste onderwijssector gewerkt als schoolpedagoog en ambulant begeleider.

Tijdens haar studie heeft Kim een grootschalig project uitgevoerd voor de NTR, waarvoor zij in samenwerking met Het Klokhuis een lesprogramma heeft ontwikkeld vanuit het principe van onderzoekend en ontwerpend leren.

Door haar brede achtergrondkennis en ervaringen in het praktijkgericht werken vanuit wetenschappelijke theorieën onderschrijft Kim het belang van het koppelen van theorie aan praktijk. Zij kent de overtuiging dat dit bijdraagt aan een goede basis voor het creëren van een optimale leersituatie voor zowel leraren als leerlingen, waarbij een sterk pedagogisch-didactisch klimaat voorop staat.

Kim is consciëntieus, enthousiast en door haar eigen ervaringen vanuit de dagelijkse praktijk weet ze waar ze over praat. Haar doel is goed aan te sluiten bij de wensen in het onderwijs en met nieuwe inzichten te inspireren om tot vernieuwing of verandering te komen.

Haar expertisegebieden zijn: kindgesprekken, zelfregulerend leren en eigenaarschap, verdiepend leren, onderzoekend en ontwerpend leren en de post-hbo-opleiding Intern Begeleider.

The most valuable resource that all teachers have is each other. Without collaboration our growth is limited to our own perspectives (R. J. Meehan).

Mijn activiteiten

Bootcamp Deep Learning 2020

Bootcamp

Tijdens het Bootcamp Deep Learning bereid je jezelf en je school in deze studiedag (inclusief avondprogramma) meesterlijk voor op een schooleigen route in de richting van Deep Learning! Een inspirerende en exclusieve onderdompeling in eigentijds en mondiaal onderwijs gebaseerd op de aanpak van Deep Learning.

Ga samen met collega's uit het basisonderwijs en het voorgezet onderwijs verdiepend inzicht verwerven in de betekenis, impact en aanpak van Deep Learning. Tegelijkertijd bouw je aan je eigen inzicht in de huidige positie van je school ten aanzien van Deep Learning. Waarom en hoe past Verdiepend Leren bij onze school, afdeling, leerwegen of groepen?

Onderzoekend en ontwerpend leren in de groep

Training

In het onderwijs willen we graag aansluiten bij een juiste manier van leren: een aanpak die vanuit onze natuur het best aansluit bij onze behoeften en nieuwsgierigheid. Vooral in een tijd waarin de ontwikkelingen buiten de school sneller lijken te gaan dan ooit, is het van belang om te investeren in het aanleren en ontwikkelen van de juiste vaardigheden en competenties. Onderzoekend, ontwerpend en dus verdiepend leren geeft een antwoord!

Activerende didactiek: zet de leerling (weer) ‘aan’!

Training

Wil jij graag nieuwe mogelijkheden ontdekken om de betrokkenheid van leerlingen te vergroten tijdens jouw instructieles? Zoek jij naar manieren en werkvormen om het kritisch denken en de actieve houding van leerlingen te vergroten? Wil je meer balans aanbrengen in leraar en leerling aan het woord? Tijdens deze training ontdek je via diverse werkvormen en aanscherpingen in je eigen didactische handelen hoe je jouw leerlingen in een actieve leerstand krijgt.

Eigenaarschap in de groep

Training

Zelfregulatie heeft te maken met zelfstandig handelen, verantwoordelijkheid en initiatief nemen. Het is een voorwaarde voor schools functioneren. Leerlingen voelen zich meer eigenaar van hun eigen leerproces en zullen meer gemotiveerd zijn om te leren. De leraar heeft hierin een cruciale taak. In deze training ervaar je wat zelfregulatie is, is aandacht voor de rol van de leraar en het belang van motivatie.

Studiereis Leuven; naar het land van welbevinden & betrokkenheid

Studiereis

Wil jij op reis naar het land van welbevinden en betrokkenheid om daar te leren van het Vlaamse onderwijs? De studiereis naar Leuven bevat een rijk programma met bevlogen sprekers, betekenisvolle werksessies en inspirerende schoolbezoeken.

Kindgesprekken

Training

Niet praten over de leerling, maar met de leerling. Ga samen met de leerling op zoek naar ‘wat kan ik al, wat kan ik nog leren, wat wil ik nog leren en hoe ga ik dat doen?’ Maak leerlingen eigenaar van hun eigen leerproces door met hen in gesprek te gaan. In deze training geven we je handvatten voor het wat, hoe en wanneer van kindgesprekken en krijg je inzicht in je eigen kwaliteiten en ontwikkelkansen.

Opleiding Intern begeleider

Opleiding (post-hbo)

Deze opleiding is gericht op de ontwikkeling tot een toekomstbewuste intern begeleider: een coach, innovator en partner van de schoolleider. Als intern begeleider heb je een grote verantwoordelijkheid en impact op beleids- en organisatieontwikkeling binnen je eigen school. Je doel daarbij is de groei van alle leerlingen, maar ook van het team, mogelijk maken: samen met leraren nagaan wat leerlingen en leraren zelf nodig hebben.

Stel je vraag aan Kim

sluiten

sluiten

Geef aan waarin je geïnteresseerd bent

    Ik geef toestemming om nieuwsbrieven te ontvangen van Onderwijs Maak Je Samen.